2 spørsmål :)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

2 spørsmål :)

Post by rattie19 »

1. Er det noen av dere som har erfaring med sånn "gnager-gress" så man får kjøpt i dyrebutikken? Har lest på noen engelske sider at slikt gress vil fremme gravingen som ligger naturlig til rotta, og det er visst bra for dem å spise(?). Har kjøpt en slik, men vil ikke sette det inn før jeg har sikra meg at det er trygt for dem.

2. Idag skal jeg begynne med temmingen av mine to små jenter. "tvangskos" ser ut til å være måten dere går for, så jeg tok på meg en stor genser og putta dem begge inne :) ble endel tissing og avføring, men det gikk bra. Gravde i håret mitt, men var litt frika ut. Bærte dem rundt i 5 minutter, så puttet dem inn i buret sammen med masse fersk mat som en slags belønning (bar ikke på snacks da jeg hadde dem på meg). Jeg lurer på, hvor ofte kan jeg gjøre dette? Bør jeg vente til kvelden, da de er naturlig våkne? Hvor lang tid hver dag skal jeg gjøre dette? Dere har erfaring med temming som jeg ikke har med små rotter så :-)

Thanks:)
Thea og Prikken <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 2 spørsmål :)

Post by wollf »

rattie19 wrote:1. Er det noen av dere som har erfaring med sånn "gnager-gress" så man får kjøpt i dyrebutikken? Har lest på noen engelske sider at slikt gress vil fremme gravingen som ligger naturlig til rotta, og det er visst bra for dem å spise(?). Har kjøpt en slik, men vil ikke sette det inn før jeg har sikra meg at det er trygt for dem.

2. Idag skal jeg begynne med temmingen av mine to små jenter. "tvangskos" ser ut til å være måten dere går for, så jeg tok på meg en stor genser og putta dem begge inne :) ble endel tissing og avføring, men det gikk bra. Gravde i håret mitt, men var litt frika ut. Bærte dem rundt i 5 minutter, så puttet dem inn i buret sammen med masse fersk mat som en slags belønning (bar ikke på snacks da jeg hadde dem på meg). Jeg lurer på, hvor ofte kan jeg gjøre dette? Bør jeg vente til kvelden, da de er naturlig våkne? Hvor lang tid hver dag skal jeg gjøre dette? Dere har erfaring med temming som jeg ikke har med små rotter så :-)

Thanks:)
1: jeg har selv satt in kattegress uten problemer, blir litt gris men de elsker det
2: så ofte du vil og når du vil. ikke vekk dem, men du ser da de er aktive. bra fremgangsmåte du har hatt til nå. nok å ha dem i genseren mens du ser et program på tv feks

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: 2 spørsmål :)

Post by rattie19 »

Tok dem ut for andre gang imorges, den ene la seg i jakkehalsen og gjemte seg:) Men de er syke, så det tar litt av energien bort antar jeg, stakkars. Har litt problemer med klørne deres også når de klatrer, ser ut som svære myggstikk etterpå :sarcastic:
Thea og Prikken <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 2 spørsmål :)

Post by Matmor »

Har litt problemer med klørne deres også når de klatrer, ser ut som svære myggstikk etterpå
Bruk for all del en form for trøye innerst hvis du har det slik! Allergier blir ofte værre med eksponering over tid. Mellomsten' min gikk fra reaksjon som bare var synlig på blodprøve til store vabler og vannblemmer på 3 /4 år.

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: 2 spørsmål :)

Post by rattie19 »

Will do! Brukte en t-skjorte med åpen hals, så har lært ;)
Thea og Prikken <3

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 spørsmål :)

Post by Christi »

Mellomsten' min gikk fra reaksjon som bare var synlig på blodprøve til store vabler og vannblemmer på 3 /4 år.
Jeg testet meg hos spesialist med skrapeprøve to ganger uten noe utslag på rotteallergen før jeg fikk rotter første gangen, men ble ganske allergisk bare etter et par måneder. Går på allergimedisiner nå og har det ganske greit, men jeg lurer på hvilke allergener fra rotter de bruker i slike tester - fra hår, spytt eller urin ? Jeg reagerer fortsatt ikke på hår/flass, men rotteklor på huden blir alltid hovent og rødt.

Hvis det er mulighet for at du reagerer litt på rottene dine ville jeg tatt forhåndsregler; vask deg der de har klatret på deg når du er ferdig med kosen, ikke ha rottene inne på soverommet hvis det går, og ikke ha de for mye i ansiktet. Da slipper du kanskje å bli allergisk mot dem! Hvis du blir allergisk går det an å gå på medisiner(tabletter, nesespray, øyedråper, etc), jeg synes det er verdt det :) Bare et lite tips :kisses:
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: 2 spørsmål :)

Post by rattie19 »

Alright, skal følge de reglene i tilfelle. Det er kun der som de har skrapt med neglene sine hvor det blir hovent og rødt, men alikevel, en vet aldri når det slår ut! Krysser fingrene for å holde meg allergifri - det hadde nok ikke bare gått utover rottene da. Har 2 ørkenrotter og 3 katter i hus også.. Men ja, HVIS det skjer, så er det jo masse medisiner :happy:
Thea og Prikken <3

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: 2 spørsmål :)

Post by sniffsesnufs »

hehe jeg kjenner meg igjen :) sniff har sinsyke klør! noenganger får jeg spørsmål om jeg er selvmishandler og kutter meg pga. alle de lange klorene jeg har på hennene og armene. hehe men jeg reagerer litt på klorne det blir litt håvent og røtt. men jeg merker ikke ne mer. kan det være et tegn på at jeg begynner å bli alergisk???
<:3_____)~~~<:3_____)~~~<:3_____)~~~<:3_____)~~~<:3_____)~~~<:3_____)~~~<:3_____)~~~<:3_____)~~~<:3_____)~~~

når jeg fikk sniff var han nesten ikke tam, han satt i det ene jørne av buret og skalv. han var nesten ikke blitt kost med. jeg fikk han pga. de hadde ikke tid til ham. men de første dagene koste jeg forsiktig med ham og roste ham mye, han fikk altid godbiter når han kåm tibake til buret. og nå er han kjempekosete og verdens søteste lille gutt. men han vil fortsatt ikke ut av buret frivillig. men jeg jobber med det :)
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 2 spørsmål :)

Post by Matmor »

"Alle" reagerer på rotteklør med å bli litt røde og hovne, men det var beskrivelsen av "som myggestikk" jeg reagerte på. Fullt så hovent pleier det ikke bli (men nå skal det sies at jeg reagerer ganske kraftig på myggestikk enten jeg klør på dem eller ikke.)

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: 2 spørsmål :)

Post by rattie19 »

Matmor; jeg er også sånn! Myggen elsker meg i tillegg, så det ser helt forferdelig ut etterpå. Jeg brukte en t-skjorte med "stram" hals akkurat nå, og det er ingen røde merker eller hovenhet :) Bare klørne til de små som er skarpe, får sette inn en stein eller lignende som de kan klatre på og file neglene naturlig :happy:
Thea og Prikken <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: 2 spørsmål :)

Post by tantepose »

Det varierer etter hvor mye tiss de legger igjen i rispen.... :suspicious:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: 2 spørsmål :)

Post by rattie19 »

Sant det :grin:
Thea og Prikken <3

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: 2 spørsmål :)

Post by sniffsesnufs »

hehe :) og hannrotter markerer jo, så da blir det vel sån "tissemaur" efekt hehe.
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: 2 spørsmål :)

Post by rattie19 »

Hehe, mine to er jenter så det blir mindre markering, men har jo stundene der man tilfeldigvis stryker seg over klærne, så er man plutselig våt på fingrene... Urk :sarcastic:
Thea og Prikken <3

Post Reply