Allergi

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Koi
Pinky
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2009, 01:21

Allergi

Post by Koi »

I forrige uke tok jeg med meg en tre aar gammel rottejente hjem fra Oslo, da venninden min flytter midlertidig et sted hun ikke kan ha henne. En annen venninde av meg har henne hos seg i ferien saa hun kan faa besok av eieren. Desverre har venninen min som passer Iggy(rotta) i feriene blitt veldig allergisk i lopet av aarene jeg kommer paa dora hennes med rotter. Rotta mi, Pentagon slikket henne paa leppa en gang og den hovnet opp helt sykt, oynene hennes hovner opp av aa ha iggy paa rommet for ikke aa snakket om naar de kravler paa henne.

Sporsmaalet mitt var vel egentlig om det er dyrt og vrient aa begynne paa medisiner og teste seg osv?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Allergi

Post by Matmor »

Hvis venninnen din er så allergisk at hun hovner opp på leppene hvis hun blir slikket av en rotte, synes jeg dessverre ikke hun burde passe rotter :sad: Det skal lite til at hun tar seg til munnen etter å ha vært borti noe rottene har berørt, og slikt kan forårsake alvorlige pusteproblemer.

I og med at Mellomsten min ble allergitestet i forbindelse med sykehusopphold vet jeg ikke hva det koster å la seg teste. Vi betalte ingenting da.

Testene gir bare en pekepinn om hvorvidt man allerede er allergisk, de kan ikke brukes til å forutsi om man vil bli allergisk om få måneder. Derfor er det vanligvis lite verdt å teste seg for rotteallergener FØR man skaffer seg rotter. Men hvis man får allergiske symptomer etter å ha hatt rotter en stund går det an å teste seg for å se om rottene kan være årsaken. Dessverre er det ikke uvanlig å slå ut på testen uten at man har symptomer, så testen er bare til hjelp
1) hvis man har høyt utslag OG symptomer
eller
2) hvis testen sier at man ikke er allergisk

Medisiner mot allergier kan man vanligvis få på blå resept, så det er begrenset hva man må betale for dem. Men effekten er ikke alltid god nok, eller bivirkningene kan bli for plagsomme. Derfor er ikke medisinering en løsning for alle.

Koi
Pinky
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2009, 01:21

Re: Allergi

Post by Koi »

Ja, men det er saa trist for hun er saa glad i rotter og bare haaper det var en magisk losning :) :sorry:

maros
Omegarotte
Posts: 126
Joined: 23 Feb 2009, 01:33
Location: Bergen

Re: Allergi

Post by maros »

Jeg betalte ikke ekstra for allergitest. Kun vanlig legetime.
Som Matmor sier så kan man bli allergisk iløpet av livet.
Av allergi medisiner er Cetirizin (den "billige" versonen av Zyrtec) den vanligste. Bivirkningen som er vanligst er trøtthet, men det går over etter en stund. Det hjelper å ta den om kvelden til å begynne med.
Men det er ikke anbefalt å gå på medisin hele tiden med mindre det er nødvendig. Så er du allergisk mot rotter så ikke skaff deg det!
Har to små rottegutter, som bor til pappaen sin :)
Pelle Pøbel født i nov/des 08
Speedie Gonzales er født i uke12, 09

RIP Sokrates nov/des.2008 - 04.08.2010

Koi
Pinky
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2009, 01:21

Re: Allergi

Post by Koi »

Neinei, det er mer at hun er den mest behjelpelige med pass jeg kjenner/bor like ved og hun er fryktelig glad i rotter. Og er kjipt naar hun er paa besok og blir saa darlig :sad: Hun overtok faktisk min forste rotte paa lillejuleaften da jeg sotd graatende paa dora hennes med den for noen aar siden, som levde ut uten at hun reagerte. Saa ja, det har skjedd i lopet av det siste aaret :sadpace:

Men takktakk for svar :cheerful: bare glad jeg ikke er allergisk!

sommerfugel
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 15 Aug 2010, 18:00
Location: Asker

Re: Allergi

Post by sommerfugel »

Her kom også allergien etter et opphold med rotter ....................
Kjempe kjedelig, men man blir fort værre når det først kommer.
savner dere Albert, Skybert og Nurre

Savner deg Reidar gutten vår, Rip 17.06.2010

Post Reply