To vs. flere rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

To vs. flere rotter

Post by Tifa »

Sikkert litt dumt av meg å spørre, men har grublet litt over dette i det siste... Er det egentlig bedre for rottene å være tre eller flere, enn to? Det jeg mener er at i naturen er de vel mange, mange i en flokk. Er det litt rart/unaturlig for dem å bare være to? :hmmm: Eller har ikke det noe å si, så lenge de er på ca samme alder, sånn i forhold til leking osv.?
Dette er ingen diss til de som bare har to, på ingen måte! Faktisk synes jeg det gikk mye roligere for seg da jeg bare hadde to søsken, som hadde bodd sammen fra starten av. Aldri krangling (som jeg så), stressing og markering. Nå for tiden synes jeg ikke rottene gjør annet =/
Rotteløs :trist:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: To vs. flere rotter

Post by Stine »

Det er jo absolutt ikke noe problem for rottene å være 2, men siden det ikke blir noe ordentlig hierarki kan det faktisk lettere oppstå krangler ol, og vanskeligere for dem å finne ut hvem som skal ha alfaposten.
Det sier seg jo også selv at om en rotte dør, og du har bare 2 blir det veldig trist for den som er igjen. Derfor er det greit å ha tre, slik at det er to gjenværende som kan være sammen.

Det er mer naturlig for dem å være fler og i forskjellige aldre. Både barn, ungdommer, voksne og gamle har sin rolle i buret :) Og de forskjellige rangene har også mye og si.

Det går jo selvfølgelig til en viss grense hvor mange man kan ha, det oppstår jo lettere konflikter når de bor så tett på hverandre i motsetning til i vill tilstand.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: To vs. flere rotter

Post by Tifa »

Stine wrote:Det er jo absolutt ikke noe problem for rottene å være 2, men siden det ikke blir noe ordentlig hierarki kan det faktisk lettere oppstå krangler ol, og vanskeligere for dem å finne ut hvem som skal ha alfaposten.
Det sier seg jo også selv at om en rotte dør, og du har bare 2 blir det veldig trist for den som er igjen. Derfor er det greit å ha tre, slik at det er to gjenværende som kan være sammen.

Det er mer naturlig for dem å være fler og i forskjellige aldre. Både barn, ungdommer, voksne og gamle har sin rolle i buret :) Og de forskjellige rangene har også mye og si.

Det går jo selvfølgelig til en viss grense hvor mange man kan ha, det oppstår jo lettere konflikter når de bor så tett på hverandre i motsetning til i vill tilstand.
Ja, jeg skjønner at det selvfølgelig er mere naturlig for dem å være i mange forskjellige aldere når de er i en flokk. Men om de bare er to, er det jo bedre om de er på ca samme alder.

Men alright, da fikk jeg egentlig det svaret jeg trodde.. :) Bare synes rottene virker mye mer utilfreds enn de gjorde da jeg bare hadde to. Da gikk alt så fredelig for seg, de sov sammen, lekte, vasket hverandre. Nå er det tvangsvasking så dem skriker, jeg finner pelstuster overalt, både i buret og på badet. Sår er det på hele gjengen blitt, men heldigvis har ikke alle like mange som Naera, som ser ut som en kamprotte spør du meg :P Nå ligger dem i en hengekøye og sover sammen. Hadde det ikke vært for at de gjorde det av og til, hadde jeg ikke trodd de kom overens i det hele tatt.
Rotteløs :trist:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: To vs. flere rotter

Post by tantepose »

Det kommer nok mest an på rotten ja. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: To vs. flere rotter

Post by wollf »

er det beste med tanke på at en kan gå bort så da har du en som står alene om det bare er to.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: To vs. flere rotter

Post by Tifa »

wollf wrote:er det beste med tanke på at en kan gå bort så da har du en som står alene om det bare er to.
Men da er det jo bare å skaffe en ny?
Rotteløs :trist:

maros
Omegarotte
Posts: 126
Joined: 23 Feb 2009, 01:33
Location: Bergen

Re: To vs. flere rotter

Post by maros »

Bloodbeat wrote:
wollf wrote:er det beste med tanke på at en kan gå bort så da har du en som står alene om det bare er to.
Men da er det jo bare å skaffe en ny?
Også etter en stund så dør den eldste, og da sitter du igjen med en rotte.
Har to små rottegutter, som bor til pappaen sin :)
Pelle Pøbel født i nov/des 08
Speedie Gonzales er født i uke12, 09

RIP Sokrates nov/des.2008 - 04.08.2010

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: To vs. flere rotter

Post by Tifa »

maros wrote: Også etter en stund så dør den eldste, og da sitter du igjen med en rotte.
Men altså, hvis man har tre, så vil jo en av de dø etterhvert også. Og da bør man igjen skaffe seg enda en i tilfelle en av de andre dør? Det samme vil jo skje om man har to som tre.

Men om jeg bare hadde hatt Majs (som er over to år og har svulster) og en annen rotte, så ville jeg jo skaffet en til når man vet at den ene ikke har lenge igjen.
Rotteløs :trist:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: To vs. flere rotter

Post by Stine »

Som jeg skrev først så blir det alikevell mye bedre for de gjenværene å være 2 , enn å være igjen 1 når den andre dør. Det tar ofte lang tid å få tak i nye rotter(med mindre man kjøper fra dyrebutikk eller overtar en bruktrotte..), og på den tiden går mange rotter gjennom en sorgprosess mer eller mindre. Jeg har selv opplevd at rotten begynner å sture og viser nesten sykdomssymptomer, og dette fortsatte selv om de får nye kompiser.
I tilfeller hvor de faktisk har andre rottevenner igjen, sturer rottene mye
kortere og blir ikke like nedfor.

Du kan jo også tenke deg selv, om noen du står nær dør, det er jo godt å ha noen man kjenner der og ikke være alene helt til en ny en dukker opp :)
Og om du har levd med en person hele livet, og en plutselig er borte er det ikke rart at den gjenlevende ikke har det så bra!
For rotter som for mennesker , blir de glade i hverandre, og det er ikke det samme selv om du skaffer en ny ;)


Selvfølgelig går det jo fint å skaffe seg en ny en også, men det optimale er nok å ha flere.


Det er så ikke lett å vite når rottene skal dø heller alltid. Dødsfallene til de fleste rottene mine har kommet som lyn fra klar himmel :(
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply