raske til å dømme hverandre

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

raske til å dømme hverandre

Post by wollf »

jeg har lagt merke til tider at vi er litt raske til å dømme hverandre her inne. dette gjelder meg også, og det er fort gjort.
men jeg vil anbefale alle å tenke litt over ting før de skriver, kan det være mer bak dette enn jeg vet? hvordan ville jeg stått i en slik situasjon? osv.

omplassering av kjæledyret sitt er en tøff og vanskelig avgjørelse å ta, og jeg synes det er grusomt at det finnes så mange der ute som kvitter seg med dyrene sin for en liten detalj, men ikke alle gjøre det, og noen har kjempet med tenner å klør for å kunne beholde sine kjære før de innser at slaget er tapt. jeg har selv vært nær å måtte gi opp alle dyra mine. ikke døm folk som ender opp med å måtte sette sin egen helse eller trygget først.

et annet eksempel er penger, noen må prioritere å avlive. desværre, men en opperasjon kan fort koste mer enn man evt har på konto akkurat på det tidspunktet. ikke alle har penger på bok konstant, det betyr ikke at man ikke burde ha dyr, men at man kanskje fikk en litt høy strømregning den mnd eller noe. og lider dyret så kraftig at man vet at man ikke får penger før det går ut over dyrets vell og ve, eller du vet du setter deg i inkasso pga den opperasjonen så skjønner jeg det. man må prøve å forstå, og sette seg i at andre tar andre valg enn deg. respekte andres avgjørelser. et annet eksempel er at mor og far nekter å betale det og lommepenger ikke dekker utgiftene.

vi er raske til å dømme hverandre, særlig om vi velger oss selv og vår helse forran dyrets, jeg er helt enig i at om man velger å ta til seg et dyr så får man jaggu ta ansvar for det også. for all del det gjør jeg, jeg gir dem gjerne min mat og går uten selv om det er det det står på.

men jeg sier bare her at vi alle bør tenke oss om, for det er ingen ting i værden som er mer støtende for en dyreeier enn noen som setter din kjærlighet til dine små i tvil

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: raske til å dømme hverandre

Post by wollf »

enda et eksempel:

-jeg har en rotte som....

- har du bare en rotte?

eller

-jeg kjøpte meg en hetterotte av rasen dumbo

-det finnes ikke rotteraser

det kan virke litt rett på om dere skjønner? vi har fått mange unge medlemmer, vi vil jo ikke skremme dem bort:)

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: raske til å dømme hverandre

Post by Søstrene Halvorsen »

Wolf:
Godt innlegg du har kommet med.
Jeg syns det var godt sakt og ja alle kan være skarpe i kanten og alt det der.
Men jeg for min del prøver så godt jeg kan og tenke litt hvordan jeg selv ville likt og blitt svart når jeg svarer på ting her og andre steder også.
Vi er da her for og lære av hverandre for det gjør jeg her dere som har hatt rotter lenge og som har masse kunnskap om dem er utrolig flinke til og lære bort ting her inne.

Jeg tror det er heller viktig at vi i felleskap prøver og dele lærdom enn og gi peke ninner som har blitt utdelt hundre ganger før.

Så har jeg en til forelderen også ( Jeg er en av dem selv) Så lenge barne bor hjemme så er det nok like viktig at vi forelder setter oss inn i hva som dyre krever og hvor dyr ting kan bli.
Selv om vi gir barne ansvar om at dem skal ha alt med dyre og gjøre ( fra stell til avlivning) så skader det ikke å gi baren litt økonomisk støtte hvis ting skulle bli riktig ille. De fleste barn kan gjøre litt letter arbeid hjemme i tillegg til ukelønn hvis det er en løsning for di man ikke vil gi baren en lett utvei på ting.
Men er det riktig ille så må vi jo bare hjelpe til, et dyr trenger ikke lide fordi vi voksen har våre prinsipper.

Jeg syns i bunn og grunn at dette forumet er enormt godt læremiddel for de som søker kunskapen om rotter og jeg har funnet ut at ingen spørsmåle egentlig er for dumme her inne.
Alle de som er her syns jeg er kjempe greie mennsker som har kunnskapen og som gjeren deler med seg uansett alder og erfaring.
Tusen takk alle sammen.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: raske til å dømme hverandre

Post by rattie19 »

Glad for at du tar opp tema, jeg har vært lenge redd for å tråkke på noen tær/bli tråkket på med min historie med rotter. Noen kan være besserwissere til tider, og det er lett å la seg rive med, tenke svar i hodet og skrive med sinne rett og slett. Men det gjelder å holde seg i tøylene og sette seg inn i andres situasjon, både om det er penger, familiesituasjon eller annet.

Jeg har lært masse av forumet, og lærer fremdeles :cheerful: Så lenge alle holder roen bak tastaturet og tenker seg om to ganger, så tror jeg tonen vil være veldig imøtekommende og hyggelig :nottelling:
Thea og Prikken <3

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: raske til å dømme hverandre

Post by Pippi »

Kjempe flott at du tar det opp :cheerful: !
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: raske til å dømme hverandre

Post by Matmor »

Jeg kan være enig i mye av det som blir sagt her, men som en som ofte svarer på andres spørsmål har jeg noen egne tanker også:
Dere som føler dere tråkket på tærne, eller er redd for å bli det, husker på noen viktige forskjeller mellom et forum og en samtale.

For det første: I en samtale er det lett og raskt å stille kontrollspørsmål, og det vet begge parter. På et forum tar det vanligvis mye lenger tid - så det er viktigere at den som kommer med det første innlegget skriver det på en slik måte at det er mulig å gi et skikkelig svar. Det er begrenset hva man kan kreve av de yngre og ferskere medlemmene, det sier seg selv. Men for å få noe annet enn et standard svar i første omgang, må man faktisk regne med å oppgi mer enn minimumsinformasjon. Standardsvarene er ofte: "Ta med rotta til veterinær"/"Skaff en burkamerat".

For det andre: Det som skrives på forumet her blir lest av mange fler enn den som har originalinnlegget. Den som svarer må tenke på ikke bare den ene personen som har skrevet innlegget, men alle andre som kommer til å lese det også :crazy: Hvordan tolker de det hvis svaret på et innlegg om f.eks. : "Hei, rotta mi biter så jeg vil avlive den, hva koster det?" blir besvart med f.eks.: "Mellom 500,- og 1000,- kr. hos veterinær" og ikke noe annet? Sannsyligvis tolker de det slik at det er helt greit å avlive en rotte som biter uten at man tenker på om det er noen spesiell grunn til at den gjør det, eller forsøker å lære den av med det. Og det er ikke det inntrykket foreningens medlemmer har lyst til å gi, tror jeg. :nei: Hvis det derimot hadde stått i innlegget: "I over en måned har jeg fulgt alle råd jeg har funnet her på forumet om tillitstrening, men rotta blir bare mer aggressiv og frustrert. Jeg har vært hos veterinær med den, ingen sykdom er funnet. Veterinæren anbefaler ikke kastrering pga. xxx , så nå lurer jeg på hva avlivning koster i nærområdet?"
ja, så er det ikke nødvendig å skrive som svar: "Et dyreliv har også verdi - forsøk andre tiltak før avlivning." eller "Hva har du prøvd for å få den til å slutte å bite?"

Når noen retter på andre her på forumet, er det vanligvis ikke for å :crazybonk: slå dem i hodet, håper jeg, men for at feil ikke skal bli stående og villede nye, ferske medlemmer :wink:

Med andre ord: Bruk søkerfunksjonen, finn ut hvordan spørsmål skal stilles, og ikke ta alt som skrives her så :mad: personlig, så tror jeg det går bedre...

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: raske til å dømme hverandre

Post by Larm »

:cheer: Helt ening :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: raske til å dømme hverandre

Post by Tifa »

Haha, er jeg den eneste som ikke har fått med meg dette? :happy: Synes folk her inne er ganske snille jeg, i forhold til mange andre forum (tør vel ikke engang nevne canis.no).
Rotteløs :trist:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: raske til å dømme hverandre

Post by tantepose »

:cheer: Helt enig med matmor jeg også. :cheer:
SØK-LES-LÆR SØK-LES-LÆR :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: raske til å dømme hverandre

Post by wollf »

takk matmor det var mye av dette jeg ville at vi skulle komme frem til, mener at det er viktig å åpne en sånn her tråd fra tid og annen. vi som har skrevet her en stund har lært hverandre å kjenne såpass at vi skjønner hva den andre mener, men nye kan føle seg litt skremt. husker dette veldig godt da jeg selv var ny. men må si at vi har et mye bedre forum nå enn da.

nettvett:P husk å det er viktigere å formulere seg bedre da man komuniserer med tekst og ikke ord...

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: raske til å dømme hverandre

Post by rattie19 »

Matmor; right on! Mange kjekke folk her, og retting er lov, men det som er ulempa med forum, er jo at kroppsspråk og eventuelle ironiske setninger kan være vanskelige å tolke. Da kan det være litt tricky :cheesy:
Thea og Prikken <3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: raske til å dømme hverandre

Post by Itchigo »

Viss det er en ting jeg har lært mens jeg har hatt rotter så er det å bruke et nettforum.

Når du skriver et hovedinnlegg:
1. Trenger du virkelig å spørre om dette? Prøv å google/søke på forumet først.
2. Skriv så mye informasjon i hovedinnlegget som mulig
3. Trykk på "forhåndsvis" og les igjennom innlegget ditt igjen
4. Rett skrivefeil viss du vil bli tatt seriøst, dette gjelder også bruken av forkortelser og unødvendige mye smilefjes

Når du skriver svar til et innlegg
1. Har du noe konstruktivt å komme med?
2. Er det du skriver rett? (Google/søk om du er i tvil)
3. Er dette noe du føler hele verden skal kunne lese?
4. Trykk på "Forhåndsvis" og les gjennom innlegget igjen før du poster det.

Om du er i tvil om det du skriver er greit å skrive offentlig kan du sende en PM, noe som funker helt fint. Viss du ikke vet hvem du skal spørre så kan det være greit å sende en PM til et styremedlem.
:cheer:


Angående dette med penger og barn, så syns jeg det er helt greit at barna må ta ansvar selv. Jeg har lært utrolig mye om økonomi siden jeg fikk rotter, og gått "konkurs" flere ganger. Da har jeg vært så heldig at jeg har fått låne penger av mamma og pappa. Så fant jeg på at jeg kunne selge hengekøyer, og etter det har ikke penger til dyrlegeregning vært et problem :D Om du ikke har egen inntekt og ikke får dekket utgiftene av foreldre kan du nesten ikke ha dyr, det går bare ikke. Om du hadde penger men så går tom får du gjøre det beste ut av det.
Aurora

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: raske til å dømme hverandre

Post by tantepose »

Jeg vil oppfordre alle til å smile mens de leser og smile mens de skriver! :grin: (Og se for seg at de andre smiler mens de leser og skriver!:wink: ) :cheeeers:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: raske til å dømme hverandre

Post by BlackNenne »

Helt enig med de fleste her. :)
Men syns generelt at tonen aldri har vært bedre her inne. :)
Er jo en del gjennomtrekk på dette forumet. Mange får seg noen rotter og skaffer seg ikke flere når den siste faller fra. Eller noen er innom i begynnelsen, leser lærer osv, før de ikke har så mye de lurer på lenger, og så forsvinner de.
På et par år har vel godt over halvparten forsvunnet og blitt "erstattet" med nye rotteeiere og forumbrukere.
Men av en eller annen grunn syns jeg det var mer krangling, uenigheter, skarpe toner og slikt før.
Nå syns jeg det er veldig så harmonisk her. :party:
Er forresten hyggelig at det er såpass mange av "de gamle" :P igjen, for man føler jo at man blir litt kjent med folk.
Men at det stadig kommer nye er alltid hyggelig å se. :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: raske til å dømme hverandre

Post by wollf »

er også glad det er så mange gamle igjen, men glad de nye har funnet forumet, det betyr jo at vi gjør oss bemerket.
så hvor mange nye som var her da jeg var borte i sommer og kom tilbake. tonen er god her, men viktig å minne alle litt på dette så det ikke ender opp med å bli slik det var

Post Reply