Allergi mot rotter?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Allergi mot rotter?

Post by Isabell96 »

Vær så snill og hjelp meg, vet serriøst ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg er litt allergisk mot hamster, nyser og klør på øynene av hamster.
Det som er så rart er at jeg ikke kjenner noe hos ørkenrotter.
Nå har jeg tenkt å skaffe meg rotte, men hva om jeg er allergisk mot det også?
Jeg bor på en liten plass i Nordland, så derfor er det ikke mulig at jeg får lånt meg en rotte heller for å teste ut om jeg reagerer mot det. Kjenner ingen som har hetterotte her.

Uansett, jeg skal til legen og ta allergitest, om jeg er allergisk skal jeg skrive ut en allergimedisin og se om det hjelper.

Men om jeg ikke reagerer mot ørkenrotter, er sjansen da mindre for at jeg reagerer mot rotter eller?
har hørt at urin og spytt har mye og si, og ørkenrotter produserer jo ikke så mye sånn, bare noen få dråpen urin om dagen :(
hilse fortvilet jente (14år).

*Overskriften er redigert*

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: HJELP FORT!!

Post by Stine »

Rotter tisser mye og har mye urin på bena og spesielt halen, så om det er urinen du reagerer på , så vil du nok reagere på rotter.

Om du vil møte en rotte så kan du jo kanskje se om det er noen her på forumet som bor på samme sted som deg? Slik at du får møtt en , og kan se om du regarer eller ikke :) Det er jo uansett lurt å møte rotter før du bestemmer deg om de er kjæledyr som passer for deg ;)


Vil bare legge til at rotter ALLTID skal være MINST 2 stykker sammen, da de er flokkdyr :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: HJELP FORT!!

Post by Isabell96 »

Ja, vet at di skal være to :) derfor jeg har tenkt å få to jenter..
Takk for svar, men har du noen ideer hvordan jeg kan finne noen på forumet?
Tror det blir ganske vanskelig, bor i vesterålen i nordland..
Som sagt, veldig liten plass.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP FORT!!

Post by Matmor »

Rotter er ikke mer allergene enn andre dyr, men i og med at du allerede er allergisk for hamster er du nok utsatt for å bli allergisk. Du sier ingen ting om du selv har hatt hamster, og hvor lenge, og om du også har hatt ørkenrotte like lenge. Men det som betyr noe når det gjelder dyr er vanligvis hvor stor konsentrasjon av allergener man blir utsatt for, og over hvor lang tid.

Hvis du bor slik at du er nødt til å ha rottene på soverommet ditt ville jeg ikke skaffet meg rotter uten at jeg visste jeg hadde en venninne/kamerat som hadde muligheten til å ta over hvis du ble allergisk. Sjansen for at du får problemer i løpet av rottenes levetid er rett og slett for stor, selv om du ikke tester positivt på allergitest nå. Hvis du har muligheten til å ha rottene på et eget rom er det mye større sjanse for at det går bra. Og det bør absolutt være jenterotter...
:rat:

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: HJELP FORT!!

Post by Isabell96 »

Ja, jeg tror det blir vanskelig å ha rottene på et annet rom. men om jeg absolutt må det kan jeg jo se om det ikke er mulig.
Jeg har hatt hamster før, og var ikke allergisk tidligere men er blitt det litt iløpet av årene. Sliter mot pollen allergi og noen katter, ikke hunder derimot, kjenner lite allergi mot hunder.

Skulle så gjerne fått lånt meg en rotte men skjønner ikke hvordan. Det er jo ingen som har det her! Det er ikke til salgs i dyrebutikken engang, da må man bestille det.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: HJELP FORT!!

Post by Stine »

Har prøvd å søke litt rundt på forumet nå, og fant noen som ikke bor såå langt fra deg iallefall.
Airon~ bor i Lødingen iallefall, vet ikke hvor langt det er unna deg jeg?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: HJELP FORT!!

Post by Isabell96 »

Gjorde du?
Lødingen er to timer unna her :)
Men jeg tror ikke mamma gidder å kjøre meg dit for å møte en rotte, hun liker ikke at jeg skal få meg det men så lenge jeg tar ansvar sier hun det er greit.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: HJELP FORT!!

Post by Itchigo »

Kanskje du kan henge litt i dyrebutikken og få holde et par rotter som kan tisse på deg? :crazy:
Aurora

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: HJELP FORT!!

Post by sessan »

Med den overskriften så trodde jeg det var krise, en rotte som hadde brukket et bein, eller holdt på å dø eller noe !! :gasp: :sjokkert: du kunne kanskje skrevet "Lurer på om jeg er allergisk mot rotter" eller noe slikt .....hehe,

Jaja, tilbake til det du spør om. Jeg reagerer på rotteurinen, når jeg blir kloret, så får jeg det inn i rispet, og så klør det og jeg får røde merker. Plagsomt, men jeg overlever. Og så er det lurt å dekke seg til rundt helsen.

Men om du er allergisk, og klør i øynene og renner i nesen, så blir det noe annet, da er det mulig at du vil reagere på rotte selv om de ikke klorer deg.

Du bør vente på allergitesten, og se om det slår ut på rotter.

og så er det ikke dumt å møte rotter, klapp dem masse, gni deg i øynene, ha dem opp i ansiktet og gni pelsen mot deg - altså en skikkelig rotte dose. Da vil du nok kanskje få en reaksjon .... så vet du litt hvordan du ligger an ... om du ikke reagerer så er det mer positivt.

men jeg ville ikke sovet med dem. De bråker mye, buret lukter, og du får liksom ikke pause fra rottene, med tanke på evt allergi.

fortell oss hvordan det går da :-)
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Rotte allergi?

Post by Isabell96 »

sessan wrote:Med den overskriften så trodde jeg det var krise, en rotte som hadde brukket et bein, eller holdt på å dø eller noe !! :gasp: :sjokkert: du kunne kanskje skrevet "Lurer på om jeg er allergisk mot rotter" eller noe slikt .....hehe,

Jaja, tilbake til det du spør om. Jeg reagerer på rotteurinen, når jeg blir kloret, så får jeg det inn i rispet, og så klør det og jeg får røde merker. Plagsomt, men jeg overlever. Og så er det lurt å dekke seg til rundt helsen.

Men om du er allergisk, og klør i øynene og renner i nesen, så blir det noe annet, da er det mulig at du vil reagere på rotte selv om de ikke klorer deg.

Du bør vente på allergitesten, og se om det slår ut på rotter.

og så er det ikke dumt å møte rotter, klapp dem masse, gni deg i øynene, ha dem opp i ansiktet og gni pelsen mot deg - altså en skikkelig rotte dose. Da vil du nok kanskje få en reaksjon .... så vet du litt hvordan du ligger an ... om du ikke reagerer så er det mer positivt.

men jeg ville ikke sovet med dem. De bråker mye, buret lukter, og du får liksom ikke pause fra rottene, med tanke på evt allergi.

fortell oss hvordan det går da :-)

Hehe, du har kanskje rett i det med overskriften.. Men det er mer for at folk skal liksom bli nysjerrige også går de inn og ser hva det er, vet ikke helt hvordan man skifter :S

Jeg skal så absolutt kose med en rotte så snart jeg får sjansen, men jeg aner egentlig ikke hva jeg skal gjøre iogmed at jeg ikke kjenner noen som har rotte og jeg bor på en liten plass.

Som hun sa ovenpå, kanskje jeg kan spørre en dyrebutikk om jeg får holde en? Men om man skal ha rotte så må man bestille det i dyrebutikken og da hjelper det lite å bestille en og så spørre om jeg kan holde en for å sjekke om jeg er allergisk.

For å være helt ærlig med dere så har jeg gjort noe skikkelig dumt tror jeg.
Jeg har faktisk bestilt to jenterotter (har absolutt alt klart), bortsett fra at jeg vet ikke om jeg er allergisk. Alle vennene mine hater rotter så ingen kommer til å vil ha dem om jeg ikke kan.

Ikke den tirsdagen som kommer, men tirsdagen etter der igjen får jeg dem!
Det er egentlig bare å krysse fingrene, finner jeg ingen rotter rundt nordland før da så må jeg jo bare ha dem!
Takk for svar forresten :)

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: HJELP FORT!!

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg reagere på hannen her i huset og går på meddesiner i form av tablletter, så jeg vil si at for min del så går det fint og reagere på rotte og spise medesiner.
men en test skader jo ikke og ta selv om den er dyr.
Uansett så får du har lykke til med det valge du tar.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: HJELP FORT!!

Post by Radney »

Isabell96 wrote:jeg skal til legen og ta allergitest, om jeg er allergisk skal jeg skrive ut en allergimedisin og se om det hjelper.
Til opplysning så får du ingen svar på om du har allergi mot rotter ved en vanlig allergitest for dyr. Du må si spesifikt at du ønsker å ta allergitest for å se om du er allergisk eller ikke mot rotter.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: HJELP FORT!!

Post by Isabell96 »

Det skal jeg gjøre :)

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Allergi mot rotter?

Post by Isabell96 »

Jeg skal til legen imårra tidlig å ta allergitest, kan godt gi dere beskjer om jeg er allergisk eller ikke når jeg får svar, om det er noen som er interessert ;)
Men skal jeg spørre om å få ta en allergitest mot ''rotter'' eller?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Allergi mot rotter?

Post by Matmor »

Ja, det er faktisk to tester som må tas for rotter (Rat1 og Rat2), men de tar og sender bare en blodprøve.

Post Reply