''Tøv at rotter føler smerte''.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Isabell96 »

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 780412.ece

Det er noe av det verste jeg har sett på lenge!
Hva våre firbeinte, pelskledde venner har blitt brukt til :/
Syke forskermannen, håper han blir gjenfødt som labrotte.. :furious:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by wollf »

duster

Irmiel
Gnager på ledninger
Posts: 110
Joined: 23 Oct 2010, 00:40
Location: Narvik

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Irmiel »

For en idioti!
All those who believe in telekinesis raise my hand...

Ayari's Storm - Sansa - Eleanor
R.I.P Murmeli's Jaz & Pax Riot <3

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Tonje! »

Hvis forskeren oppriktig mener at rotter ikke kan føle smerte, bør han finne en annen jobb, for da er det noe han ikke har fått med seg.

Men mye mulig er han litt feilsitert. Kanskje mente han kun det at diaréen ikke ville gi rottene særlig med smerter.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Usagi-Zakura »

Mener å ha hørt noe lignende før, en eller annen påsto at dyr ikke følte smerte, og at skrikingen de laget var bare som "knirking i maskineriet" som om de var mekaniske:p
Dette var derimot en oppfatning folk hadde for maaaange år siden, og hører omtrent like mye hjemme hos en moderne forsker som viten om at jorda er flat:p

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Stine »

Utrolig teit!
Og så unødvendig å bruke dem til å teste noe sånt!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Matmor »

Det står vel ikke i artikkelen at han benekter at rotter føler smerter? Det han benekter er at forsøket er så smertefullt at den etiske komitteen har grunnlag for å bruke smertene som begrunnelse til å nekte ham å gjennomføre forsøket.

Det å bruke litiumklorid for aversjon er ikke noe nytt, og selv om artikkelen i Adressa er tre år gammel kommer det stadig ny forsking hvor det har vært brukt litiumklorid for å gjøre rotter eller andre dyr kvalme og indusere diarre. Det er ikke noen prinsipiell forskjell mellom å indusere matvare-aversjon eller sex-aversjon hos forsøksdyr, etisk sett. Det er jo mennesker som kontrollerer forsøksdyrenes tilgang på både matvarene og sex. Men sex gir større overskrifter. Vanligvis gis litiumkloridet i mat for å frekalle mat- eller luktaversjon. Det uvanlige med det planlage forsøket i Trondheim var at han ønsket å injesere stoffet i stedet for å gi det i mat, og antagelig omfanget. Det var ganske mange rotter han hadde tenkt å bruke. Men siden det å injesere et legemiddel ikke akkurat anses som for smertefullt til at det er akseptabelt i forsøkssammenheng, må det være noe annet som Mattilsynet reagerte på.

Det kan ha noe med dosen på litiumklorid å gjøre - jeg vet ikke hvilken dose han hadde tenkt å gi det i, og om det i så tilfelle ville være spesielt smertefullt på grunn av konsentrasjon eller volum. Litiumklorid er et lokalirriterende stoff. Det er det ikke sikkert at forskeren tenkte på hvis han ikke hadde en galenisk farmasøyt på laget.

Eller det kan være at de som skulle vurderer forsøket hans så en del prinsipielle svakheter med forsøksoppsettet.
Sånn som: hvor lang tid skulle forsøket gå over, og hva ville skje med eventuelle rotteunger (litium er fosterskadelig.)

Eller: er betinget aversjon relevant for de fleste tilfellene av manglende sexlyst hos kvinner? For at det skal være noe hjelp i et legemiddel som hindrer kvinner i å assosiere enkelte ubehagelige opplevelser med sex, må det faktisk være en sammenheng mellom den ubehagelige opplevelsen og mangelen på sexlyst. Hvis han ikke kunne sannsynliggjøre at dette er en vanlig årsak til manglende lyst ville jo forsøket ha vært verdiløst, og rottene ville ha blitt plaget til ingen nytte.

Dessverre fant jeg ingen ordentlig beskrivelse av forsøksoppsettet på nett, eller den fullstendige beskrivelsen av hvorfor søknaden ble avslått. Det kunne ha vært interessant å se.

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Isabell96 »

Ja, synes bare det er helt forferdelig og unødvendig.. :cry2:

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Tiannina »

Herregud for en idiot!! Hvorfor inni granskauen skal dom vite det??
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Isabell96 »

Tiannina wrote:Herregud for en idiot!! Hvorfor inni granskauen skal dom vite det??
Nei, si det.. det er det ingen som vet :S
Syk i hodet kanskje..

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Itchigo »

Dårlig dekket av journalisten syns jeg, selvom jeg ikke liker sånne forsøk. Høres ikke værre ut en mange andre forsøk som skjer rundt omkring desverre.
Aurora

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Isabell96 »

Itchigo wrote:Dårlig dekket av journalisten syns jeg, selvom jeg ikke liker sånne forsøk. Høres ikke værre ut en mange andre forsøk som skjer rundt omkring desverre.
Hm, det er vell egentlig noe av det første prosjektet jeg har sett hvor de bruker rotter som forsøkskanin :/
Men, det gjør det ikke noe bedre å høre at det er mange andre forsøk som foregår også! :furious: :sadpace:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Itchigo »

Det er mye flere rotter som er brukt som forsøksdyr en kaniner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Laboratory_rat
Aurora

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Isabell96 »

Itchigo wrote:Det er mye flere rotter som er brukt som forsøksdyr en kaniner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Laboratory_rat
Dakkar da :/
Men det at jeg sa forsøkskanin er bare noe jeg sa pga veldig mange sier akkurat ''forsøkskanin'' når noe nytt skal testes ut/smakes på eller noe.. Du har vell hørt om det?

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: ''Tøv at rotter føler smerte''.

Post by Itchigo »

Ja, ville bare påpeke at rotter og mus er vel de vanligste "forsøkskaninene" ;)
Aurora

Post Reply