8 uker gamle dumborotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Linda35
Pinky
Posts: 26
Joined: 11 Dec 2010, 15:07
Location: Aurskog Høland

8 uker gamle dumborotter

Post by Linda35 »

Fint at det er et forum for rotter :happy:

Jeg har hatt 2 rotter tidligere som har vært veldig tamme. Men det er noen år siden (da jeg var ung). Nå har jeg en sønn som er 9 og han har hatt 2 hamstere. Da den siste døde ønsket jeg meg en rotte igjen.

I går hentet vi 2 domborotter en husky og en albino. De hadde vært hos den forrige eieren i 3 uker, men hun kunne ikke ha de lenger. Det jeg har lagt merke til på den korte tide er at den som er husky farget nyser litt, spes i buret, ikke så mye når de er ute. De har miljøstrø. Kan det frembringe allergi hos de eller er de småforkjørlet tro? Noen som har noen tanker?
Vurderer å ta en tur til vetrinær om det fortsetter. :sick:

Gleder meg at de allerede er så tamme. Ønsket er at de kan være mye ute og komme når jeg "roper" på de, sånn som de andre jeg har hatt. :happy:
Linda

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Stine »

Miljøstrø er som regel laget av bartrær, som er skadelig for rotter. Så bytt strø og se om det går over ;)
Gode strø er toa-latt, yesterdays news, wooded bedding og back 2 nature :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Matmor »

Hei og velkommen som "nesten-ny" rotteeier :change:

Det er ikke helt uvanlig at rotter lager litt nyse/snøftelyder i nytt miljø. Siden du har hatt rotter før vet du antagelig litt om sykdomstegn hos dem, slik som bustete pels, inaktivitet, at rottene kan få et rødt sekret fra øyne og neser (synes ekstra godt på lyse rotter). Hvis nysingen ikke gir seg snart, eller rotta viser flere sykdomstegn bør den til veterinær. Hvis den ellers virker frisk ville jeg gitt det i alle fall et par dager til :rat:

Når det gjelder nysingen er det slik at miljøstrø ikke anbefales til rotter. De har luftveier som er sensitive både overfør støv og for fenolene som kan være der på grunn av innholdet: Miljøstrø er dels laget på fibre fra bartrær. Derfor vil jeg anbefale deg at du får tak i noe papirbasert eller løvtrebasert strø til når du går tom - eller til neste burvask hvis rotta faktisk er snufsete. Men jeg tror ikke det er strøet som får huskyrottene til å nyse nå. Du forteller nemlig at den nyser utenfor buret - og problemet burde ha vært større i buret enn utenfor. Derfor tror jeg ikke det haster veldig med å skifte ut strøet :wink:

maros
Omegarotte
Posts: 126
Joined: 23 Feb 2009, 01:33
Location: Bergen

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by maros »

Hvilken mat bruker du?
Sokrates var allergisk mot care+
Har to små rottegutter, som bor til pappaen sin :)
Pelle Pøbel født i nov/des 08
Speedie Gonzales er født i uke12, 09

RIP Sokrates nov/des.2008 - 04.08.2010

Linda35
Pinky
Posts: 26
Joined: 11 Dec 2010, 15:07
Location: Aurskog Høland

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Linda35 »

Takk for svar :happy:

Tror jeg kommer til å bytte strø i bunnen. Syntes den ene nyser mer i buret enn utenfor. Det jeg har er Bio Spon.

Maten heter Rat Nature (Versele - Laga). Noen andre som bruker det. Hun jeg kjøpte rottene kastet det som var igjen hver dag og fikk nytt hver dag.
Var ikke så mye fancy å få kjøpt før tror jeg, vi brukte bare å gi gnagermat og fyllte opp skålen hver dag..........

Skal de ha litt mat hver dag tro? eller ha tilgang til mat hele tiden slik som hamsteren :happy:
Linda

MissGuardian

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by MissGuardian »

Vanligvis skal de ha mat hele tiden ja..
I tillegg til frukt og grønt :cheer:

Linda35
Pinky
Posts: 26
Joined: 11 Dec 2010, 15:07
Location: Aurskog Høland

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Linda35 »

Takk:-)

Jeg har gitt dem mat flere ganger, :happy: syntes ikke noe om tom matskål heller.

Rotter er jo "alt" spisende så de kommer til å få en varier kost. Alt med måte selfølgelig :happy:
Linda

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Radney »

Matmor wrote:Du forteller nemlig at den nyser utenfor buret - og problemet burde ha vært større i buret enn utenfor. Derfor tror jeg ikke det haster veldig med å skifte ut strøet :wink:
Hun skriver at huskyen nyser mest i buret :wink:
Linda35 wrote:Det jeg har lagt merke til på den korte tide er at den som er husky farget nyser litt, spes i buret, ikke så mye når de er ute.
Pirke pirke :crazybonk: :crazybonk: :crazybonk:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Matmor »

Uffda.

Linda35
Pinky
Posts: 26
Joined: 11 Dec 2010, 15:07
Location: Aurskog Høland

Roer seg litt

Post by Linda35 »

I dag har de vært en del ute, ser ut som de begynner å roe seg litt med nysingen. Legger avispapir i bunnen noen dager og ser om hjelper enda mer. :happy:
Linda

Linda35
Pinky
Posts: 26
Joined: 11 Dec 2010, 15:07
Location: Aurskog Høland

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Linda35 »

Var hos Vetrinær i dag med Maddox og Travis. De hørte ingen ting, men fikk med medisiner i tilfelle det skulle være luftveisinfeksjon. Skal bli lett å dele opp tabletten i 15 deler :happy: Enda lettere å få det i dem tenker jeg :happy:

Bare glad dem egentlig er friske, får bytt det jeg har i bunnen og se om det blir noe forskjell :happy:
Linda

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Matmor »

For en tid tilbake fikk jeg et tips om hvordan man får rotter til å ta tabletter: knuse dem i marsipan.

Den eneste måten å dele tabletten fornuftig i 15 deler er å starte med å dele den i 4, knuse hver 1/4 tablett og blande det godt inn i litt marsipan som du så deler i 4 små kuler. Da ender du opp med 16 kuler, og kan fordele den 16.de kulen ut over på de andre 15... Pakk hver kule inn i noe plastfolie separat. Legges i kjøleskap.

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Isabell96 »

Hva er forskjell på en dumbo å husky rotte?
Og hva er det? :S

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Stine »

Dumbo er en type ører rotter kan ha. Da er ørene rundere og på siden av hodet. Rotter er enten toppøret eller dumbo.

Almeria er dumbo :

Image

Og datteren hennes, Milli, er toppøret :

Image



Husky er en avtegning som enten går i en stripe bakover(hoodednasert) eller helt ned på sidene(berkshire basert),de har et blaze (altså lyn eller hvit trekant i ansiktet), og fargen blir lysere og lysere når de blir eldre.

Frøken Strøken er husky :

Image
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Linda35
Pinky
Posts: 26
Joined: 11 Dec 2010, 15:07
Location: Aurskog Høland

Re: 8 uker gamle dumborotter

Post by Linda35 »

Så fine bilder av rottene :happy:

Tusen takk for marsipantipset, skal kjøre ned å kjøpe det nå så får vi se-

Fant også ut at det som fulgte med er sponstrø av gran, furu og bjørk.
Og dette er ikke bra har jeg forstått.

Nå har jeg rett og slett lagt avis i bunnen og noe strimla avis over der igjen.
Jeg la kattesand i et hjørne (som ikke klumper seg). Virka som de ble glade ettersom de spratt og dro litt avis rundt. Lekesloss også litt. :happy:
Linda

Post Reply