til skrekk og advarsel (sterk historie)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

må bare legge til at jeg har en husky uten jaktinstinkter som er redd for kaniner og leker som en katt med labbene:P men ja, jeg lufter ikke rottene i samme rom som hunden, jeg satte bare krokan oppå buret i to sek for å rengjøre bunnen fort

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Christi »

wollf wrote:må bare legge til at jeg har en husky uten jaktinstinkter som er redd for kaniner og leker som en katt med labbene:P men ja, jeg lufter ikke rottene i samme rom som hunden, jeg satte bare krokan oppå buret i to sek for å rengjøre bunnen fort
Det var det jeg tenkte meg da jeg leste første innlegget på nytt, og grunnen til at jeg ikke sa noe :) Det jeg sa i mitt forrige innlegg var bare et eksempel på hvordan jeg kunne ha reagert om jeg ikke hadde bitt meg i tunga og tenkt meg om. :wink:

Når det er sagt synes jeg det kan være litt farlig å si at en hund ikke har jaktinstinkter (selv om det kanskje stemmer). Du kjenner hunden din og har kanskje større erfaring i hundeatferd enn mange andre her inne. Jeg synes det er best å være føre var og aldri oppfordre folk til å stole på bikkja si, selv om du gjør det privat. Ikke alle har samme kompetanse som deg. Hvis bare en person tolker innlegget litt feil, f.eks slik at h*n tror at det er uproblematisk å "trene bort" jaktiinstinktet til hunden, og det skjer en trist ulykke som følge av det, så er det veldig uheldig.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Niana »

Veldig trist å lese at Krokan skal avlives, men du ga han i hvert fall en sjanse. Jeg er ikke i tvil om at du har gjort det som du mente var best for han hele tiden, også den avgjørelsen du nå har tatt.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

derfor overskriften til skrekk og advarsel. stol aldrig 100% på et rovdyr. selv om den er like pysette og rar som min:P

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Christi »

wollf wrote:derfor overskriften til skrekk og advarsel. stol aldrig 100% på et rovdyr. selv om den er like pysette og rar som min:P
Å, stemmer det ja! :crazy: Da leste jeg ikke godt nok likevel :p

Det er kjempetrist at det gikk som det gikk med Krokan, men jeg tror du ville angret mer om du ikke hadde gitt ham en sjanse. Føler med deg, avlive rotter er forferdelig, uansett omstendighetene :trist:
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Lyngrottene »

oliver;) wrote:Nå er ikke dette en saklig diskusjon og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er noen i fra styret her som griper inn! Hvis dere lar dette fortsette blir forumet som før!
Må si meg enig i at noen burde ha grepet inn....


Trist at Krokan skal avlives, men han vil alltid bli husket Marlen :lovey:
Du ga han iallefall en sjangse som han selv prøvde og ta :kisses:
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Larm »

Så lenge trådstarter ikke har bedt om at vi griper inn (og trådstarter er selv i styret) så har jeg valgt å ikke gripe inn. :wink:

Jeg har hatt dialog med Wollf hele veien og jeg har sagt at jeg ikke vet hva jeg ville gjort i et slikt tilfelle. Det hadde avhengt veldig på hva min veterinær hadde sagt, samt tlstanden til rotten.

Min første tanke var at han burde avlives, men så tenkte jeg at hvis veterinæren min hadde sagt at vi burde prøve, så hadde jeg nok gjort det.

Men jeg har ikke vært tilstede og har ikke sett Krokan, derfor kan jeg ikke uttale meg om hva jeg ville gjort i akkurat dette tilfelle.

Men som Itchigo skrev, så er det veldig viktig å tenke seg om flere ganger før man skriver et innlegg, for man kan ofte ordlegge seg på måter som gjør at ting høres værre eller bedre ut enn de er. Og man bør tenkte over om innleggene kan misforståes før man poster de.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

min avgjørelse er tatt uavhengig i hva andre mener, men hva jeg mener etter å ha oppservert krokan, han har ikke lidd, selvfølgelig slitt litt med pusten, men ikke værre enn andre med lvi som jeg har behandlet med antibiotika og som har blitt bra etterpå.
grunnen til avlivning nå er at de smertestillende har gitt han diare og da han inntar mindre drikke selv og jeg ikke kan gi han det i sprøyte uten å føle at det er en 10 min lang kamp, så lar jeg han slippe. mens vi enda har gode minner. om han blir værre så vil jeg ikke huske han slik. krokans fremgang er synlig, han beveger seg enda rundt, spiser og drikker sånn smått, men da selveste krokan ikke viser interesse for damer så vet jeg at han har fått nok:P (en liten spøk, typisk meg å gjøre da jeg blir nedenfor)
men om ikke han pluttselig spiser skikkelig, har hard avføring, ingen porifyrin og reagerer på løpetiden under seg til i morgen så drar vi til roy for en siste gang sammen.
og så får jeg tenke på at jeg er en erfaring rikere, hatt en fantastisk tid med han, har etterkommere fra han, og 6 fantastiske rotter igjen som jeg får bruke tiden på i steden.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by tantepose »

:trist: Få dere gode kosestunder nå,og imorgen skal jeg tenke på dere! :kiss: (Skal selv si farvel til to gamle gode venner imorgen. :trist: )
Avsluttingen til rottevennene våre kan vi aldri vite,av og til skjer uforutsette ting som gjør det ekstra grusomt. :sadpace:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Søstrene Halvorsen »

Wolf jeg håper at alt ordner seg for dere i morgen.
Uff jeg kjente jeg fikk den isende følesen når jeg leste den har jo hund selv så jeg vet jo at slikt kan skje selv om hverken hund eller rotte mener noe med det.
uhell kan skje og det kan ingen noe for.
Jeg tror nok du og veten din har gjort det der kan og litt til.
så masse lykke til fra alle oss og håper på det beste.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by oliver;) »

Det er det jeg mener. Alle kan ha forskjellige meninger, og det bør diskuteres, men saklig og av og til holder det å si det en 1 gang og ikke at hele tråden skal handle om det. Dette er tråden til Krokan :cheer:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

vondt i mage. lite sønv, mareritt og trykk i hue pga tårer. nå går jeg ut døra med min kjære, en siste tur på den grønne mil håper jeg. nå har jeg mistet 4 på kort tid synes jeg

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Søstrene Halvorsen »

uff. føler med deg i sorgen
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Matmor »

Wollf, beklager sorgen. Grunnen til at jeg ikke har skrevet her før er at jeg har vært nokså opptatt med andre ting i helgen. Jeg er lei for at jeg ikke fikk med meg særlig mye av det som foregikk her fra og med torsdag kveld og fram til i går kveld.

Dessverre er denne tråden blitt et monster. Den handler om minst tre ting som overskriften ikke dekker. Jeg skulle ønske at den ble delt opp i tre: en del om faren ved å ha byttedyr og rovdyr sammen som kjæledyr, en del "Krokan-dagbok", og dessuten Wollfs spørsmål om hjelp til å vurdere om tiden var inne eller ikke, med svar. Og en del om hvordan vi skriver eller ikke skriver på forumet.

Jeg synes det er skremmende at noen i denne tråden har gitt uttrykk for at de ikke ønsket en debatt rundt "når bør man sette strek for en skadet rotte", spesielt når trådstarter selv har bedt om innspill angående en konkret situasjon i den samme tråden. Vi kan alle havne i Wollfs situasjon med å skulle vurdere rottas helse fra time til time og dag til dag.(Mange av oss har vært der allerede.) Og det er mer å vurdere enn eiers inntrykk av rottas kampvilje. Ellers hadde det ikke vært noe poeng i å spørre veterinæren om en vurdering heller!

Uten fakta er grunnlaget for debatt nokså tynt. Jeg ser behov for en helsetråd om hva som skjer med rotter med dårlig matinntak, hvordan man best skal fóre rotter som spiser dårlig, og hvor kort tide det tar før faste blir et helseproblem i seg selv for rotta. Er det noen her med bakgrunn fra ernæring/sykepleie eller annen relevant erfaring som kan tenke seg å hjelpe meg å sette sammen den informasjonen? Noen fler med personlige erfaringer om spisevegring hos rotter og behandling? Jeg har allerede samlet en del etter obduksjonen av Benue med påfølgende veterinærsamtale, hvor jeg lærte en del om disse problemstillingene, og i forbindelse med rotter som ikke har klart å spise lenger på grunn av pituitærsvulst. En slik informasjonstråd kan ikke gi klart svar på når en rotte bør avlives, men den kan kanskje hindre at fóringen forverrer rottas skader og at faresignaler blir oversett.

Hvil i fred, Krokan. Du fikk ikke den fredelige døden av alderdom alle kunne ønsket deg, men du levde likevel lenge og hadde et rikt liv.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

siste innspill her. jeg rådhørte meg med roy da krokan fikk første sprøyte, om han kunne se om krokan hadde lidd.
roy er ærlig og sier ting som de er så jeg stoler på han.

i munnen: knekkt tann oppe, ingen nød.
kropp: gått noe ned, ikke akutt, merkelig nok ikke så dehydrert, (gitt han litt vann med næring annen hver time)
nese: infeksjon, pga skade i nesegang. men desværre kunne man ikke si med sikkerhet at det var det som var årsaken uten å legge han under kniven noe jeg ikke ville for det har vært nok nå.

krokan har ikke lidd, han kunne puste men infeksjon som tettet nese gjorde det vanskeligere, han hadde diare pga lite fast føde og metacam. men led ikke av dhydrering. men, hadde jeg ikke tatt han i dag ville han nok lidd. så jeg føler ingen anger på at jeg prøvde eller tok han nå.
eneste jeg angrer på er at jeg i det hele tatt satte han på toppen av buret for å komme til inni

Post Reply