til skrekk og advarsel (sterk historie)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Pippi »

Godt skrevet Itchigo :smile: !

Det er eieren som kjenner rottene sine best. Når veterinæren i tillegg er enig i at en skal forsøke å redde rotten synes jeg ikke at andre bør kritisere dette.

God bedring til Krokan, håper at du kommer deg snart :kiss: !
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Woodgirl »

wollf wrote:nå er du rett og slett barnslig woodgirl.... unødvendig og umodent, rett og slett. hadde trodd litt mer om deg, du virket litt koseligere da jeg møtte deg.
Jaja, heller barnslig enn uansvarlig.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Woodgirl »

Wolf,skjønner du virkelig ikke at jeg baserer min mening på det du selv har skrevet fra første innlegg i denne tråden?
Du har selv spurt om det du driver med er moralsk forsvarlig? Utifra dine beskrivelser av skader og symptomer,som jeg har ramset opp i tidligere innlegg,synes jeg at du burde ha latt Krokan få slippe på et mye tidligere tidspunkt så 'Nei' jeg synes ikke dette er moralsk forsvarlig.

I det øyeblikket noen ikke trøster,støtter og har samme syn på saken som deg selv reagerer du og finner deg ikke i det.
(Kumbaja-kommentaren er selvfølgelig en reaksjon på akkurat dette. Det blir litt sånn: 'hvis man ikke kan si seg enig med tråden så ikke si noe i det hele tatt')

Selvfølgelig kjenner eirene dyrene sine best men det betyr ikke at de alltid VET hva som er best for dyret.
Eiere kan bli altfor følelsesmessig involvert og miste gangsynet.
Man skal da sannelig ikke bare prise folk fordi de er villige å gjøre hva som helst for dyrene sine,det kan faktisk falle helt feil ut. Det kan hvertfall ikke kalles modig. Dyrene lider unødvendig bare fordi eieren skal føle seg bra og ha god samvittighet.

Dette har virkelig ikke noe med om jeg er/eller virker koselig men det kan du jo synes hva du vil om.

Eneste som kommer til å tjene på dette til slutt desverre er veterinærene,bokstavelig talt.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Nikita »

Håper krokan kommer seg:)
Han så ut til å være i fin form til tross for ulykken.
Han er en stærk kar. Dette går helt fint:)
Stå på Wollf!! ;)

Til dere som kritiserer: hadde dere sett han etter ulykken, hadde dere tatt samme avgjørelse som Wollf!
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by miriam »

Jeg støtter deg i din avgjørelse Marlen. For jeg var der bare noen minutter etter det skjedde. Jeg så din reaksjon og jeg så hvordan Krokan var.

Det er ikke rett at noen skal beskylde Marlen for dyreplageri. Du har ikke vært her og sett hvordan det ser ut. Det er greit at Marlen spurte noen moralske spørsmål, men hun har i samarbeid med veterinærer kommmet frem til at det rette å gjøre er å gi han medisiner og smertestillende. Han viser tegn til forbedring, men har et tett nesebor. Du kan prøve å tvinge Marlen til å avlive dyret sitt ved å gi henne dårlig samvittighet, men vil det hjelpe? Jeg mener du bare gjør vondt verre.

God bedring til tøffe Krokkis :kiss:
-Miriam

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

woodgirl,ha forståelse av at første innlegg ble skrevet rett etter ulykken og i redsel og frykt. du kan godt mene hva du vil, men det er bruk av visse ord du kunne spart seg for, som uansvarlig, pining, osv. for det er bare ting som du har anntatt og som ikke er reelt opp imot fakta. dyrlegene tjener på det? de tjener ikke en dritt i forrhold til alle timene som er blitt brukt over tlf og sammtaler.
jeg har tatt valget, er han ikke bedre over helgenså tar jeg han, men du må jo se selv at jeg har skrevet flere innlegg?
krokan går rundt, prøver å spise, drikke selv nå, da jeg løfter han opp klattrer han enda på skulderen min osv.
jeg har ikke spurt deg, eller folk her inne om hva jeg skal gjøre direkte, men jeg har luftet de tankene som foregår i mitt hode, hva jeg tenker og føler.
det finnes mange måter du kunne fortalt meg at jeg burde avlive på, men å si at det er uforsvarlig dyrehold river bare i hjertet mitt da og gjør meg forbanna da alt jeg har prøvd er å gjøre det som føles riktig.
jeg har altid avlivd om det har vært noe slikt før, frank som mistet øyet, bill som fikk infeksjon i øyet, coco med kreft i magen, brage som ble blind og bet, stine med jursvuls, reed som ble lam i forparten og hadde hjerneblødning, jeg kan ramse opp mange rotter jeg har hatt opp i gjennom tden som har vært tunge valg men som jeg har valgt skal få slippe.
men krokan er den rotta jeg har sett til nå som ikke gir seg.

og om jeg må spørre.
hvem går ikke til dyrlege med rotta si som de skal avlive, og så får de beskjed om det som alle håper på, mirakelordene, du trenger ikke for den kan bli frisk fra dette....
du tenker jo med en gang, vikelig? er det sant. og handler som du sier i god tro på det dyrlege sier. for hvem er vel du til å betvile 3 utdannende folk og et røngten aparat?
jeg gitt han en sjanse, uten smerter (for det kan du faktisk se på en rotte da du har hatt og sett adferden dems før) og med mulighet for å bli bra.

og om han avlives på mandag så vil jeg ikke angre et sekund, for da vet jeg det er riktig og vil ikke tenkte enn hvis...

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Woodgirl »

Onsdag 5.1:
"i dag:
jeg var stygt redd for å miste han, han pustet tungt, gispet etter luft med munnen, har ikke spist eller drikki utenom det jeg har gitt han med sprøyte.
ga han smertestillende og antibiotika, babymelk med urteekstrakt i munnen, men uten resultater. miriam hjalp meg så godt hun kunne. men så så vi at det hadde kommet størknet blod i neseborret. miriam holdt og jeg tok negelen raskt og skrapte vekk, og vips så pustet han slikkelig igjen. han virket fort kvikkere og jeg påminnte meg selv på at jeg pokker ikke hadde vært noe kvikkere om det hadde vært meg i hans sko. så nå ser det litt lyst ut.

MEN..... det moralske spørsmålet igjen, hvor lenge skal man prøve? vil jeg bare pine han med å holde på? hvor lenge kjemper han og hvor lenge er det jeg som kjemper for han? hvor mye innblandning skal man ha? er jeg kynisk på den måten at livet går sin gang, lever i tro om at darwin hadde rett, så motsier jeg min tro nå? er det for hans eller min skyld jeg gjør dette? og er det pga dårlig samvittighet at jeg ikke kommer til å gi slipp?
hva er moralsk riktig?"

Innlegg samme dag,onsdag 5.1:
"den går ikke bare ut på det stine. noen ganger mener man godt både med medisinsk hjelp osv og så gjør man det bare værre. av og til er det bedre å gi slipp for det er din egen smerte du utsetter lengst.

jeg angrer enda på at jeg ikke avlivde reed med en gang, at jeg valgte å prøve å gi henne medisiner. for hun led i to dager før jeg ikke klarte å se på mer.

det jeg mener er at er det moralsk riktig å holde på da det er 20% sjanse for at rotta overlever og 80% sjanse for at den vil pines? og på de 20% ligger den i smerte?
hvilken død får han? sult? hunger? kveling? unner han ikke noe av delene.
hvilket liv vil ha få etter dette? et liv i konstant smerte? er balansen i orden? vil han være traumatisert? hvilke sjanser har han for å få et normalt liv.
har han fått livd et langt og sunnt liv alt og er det på tide å la han gå med værdighet?
jeg vil ikke gi slipp tro meg, men hvor går grensen på å leke gud?"


Jeg kunne jo ikke vite at du bare ønsket forhåndsbestemte svar på spørsmålene. Dette er tross alt tydlige spørsmål. Skrevet et par dager etter ulykken,ikke samme dag! Vi er jo på dette forumet for å snakke rotte, ikke bare å sitte å klappe hverandre på skulderen. Vi snakker om sak og ikke person.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by oliver;) »

Nå synes jeg dette tar litt vel av her! Hvis du mener Woodgirl, at wollf driver med dyremishandling så ring dyrevernet! Denne tråden handler ikke lenger om Krokan men Woodgirl og dine meninger. Nå er ikke dette en saklig diskusjon og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er noen i fra styret her som griper inn! Hvis dere lar dette fortsette blir forumet som før! Woodgirl: Jeg respekterer dine meninger, men det er måten du går frem på, ordene du bruker. Folk kan bli redde for å fortelle hva som skjer med rottene sine på grund av slike kommentarer. Da gidder ikke folk å bruke forumet noe mer.. Det er ikke ønskelig vel?

Jeg har vært hos Marlen i dag, og sett krokan. Han har det ikke vondt! Han kom og hilste på og klatret opp i hetta mi :cheerful: hva marlen gjør enda vet hun nok ikke. men med en gang hun ser et lite tegn til at Krokan gir opp så kaster hun i handkle! Det jeg tror er viktig er å si sine meninger, men pass på hvordan du ordlegger deg, og hvor mye du messer om dine meninger. At det ikke blir press til å gjøre det du mener.

Nå synes jeg at dette kan bli den tråden det egentlig var og at det handler om Krokan :cheerful: Fine mannen :cheerful:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

formen til krokan har gått mye opp og ned i det siste. ene timen er han veldig aktiv og i neste virker han dårlig. om han ikke har vist stor forbedring til manda så tar jeg han da. man vet i det minste at det da er det riktige å gjøre

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Woodgirl »

oliver;) wrote:Nå synes jeg dette tar litt vel av her! Hvis du mener Woodgirl, at wollf driver med dyremishandling så ring dyrevernet! Denne tråden handler ikke lenger om Krokan men Woodgirl og dine meninger. Nå er ikke dette en saklig diskusjon og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er noen i fra styret her som griper inn! Hvis dere lar dette fortsette blir forumet som før! Woodgirl: Jeg respekterer dine meninger, men det er måten du går frem på, ordene du bruker. Folk kan bli redde for å fortelle hva som skjer med rottene sine på grund av slike kommentarer. Da gidder ikke folk å bruke forumet noe mer.. Det er ikke ønskelig vel?

Jeg har vært hos Marlen i dag, og sett krokan. Han har det ikke vondt! Han kom og hilste på og klatret opp i hetta mi :cheerful: hva marlen gjør enda vet hun nok ikke. men med en gang hun ser et lite tegn til at Krokan gir opp så kaster hun i handkle! Det jeg tror er viktig er å si sine meninger, men pass på hvordan du ordlegger deg, og hvor mye du messer om dine meninger. At det ikke blir press til å gjøre det du mener.

Nå synes jeg at dette kan bli den tråden det egentlig var og at det handler om Krokan :cheerful: Fine mannen :cheerful:
Kan du vennligst konkretisere der du mener jeg påstår at Wolf driver med dyremishandling? For det er jo igjen sterke påstander Oliver! I mitt første innlegg skriver jeg at 'Jeg finner dette tilfelle her helt på kanten av hva jeg synes er dyrevernmessig forsvarlig.'
Hvordan kan du synes at dette tar av når jeg blir beskyldt for å ta utgangspunkt i Wolfs første innlegg?? Da er det vel rimelig at jeg da viser til hvilke innlegg som hun selv har skrevet et par dager etter hendelsen!
Du skriver at jeg burde 'passe på hvordan jeg ordlegger meg'?? Det er vel kansje jeg som ordlegger meg klarest i denne tråden. Du får heller argumentere litt mer voksent og i klartekst i stedet for å bare skrive at det er noe galt med måten jeg ordlegger meg!
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Rotter_<3
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2010, 23:59
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Rotter_<3 »

Jeg reagerte også en del på det woodgirl sa. Det er greit at hun har egne meninger om dette og poster det. Men det er ikke greit at hun gjør det på den måten hun gjør og så mange ganger og ødelelegger hele tråden. Så jeg står på din side wollf. Lykke til med Krokan. Håper han blir helt bra igjen og lever livet fullt ut. Masse trøsteklemmer fra meg. :kiss:
Rottene jeg snart får <3

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Woodgirl »

Det er da rimelig normalt å svare på innlegg som krever respons i et forum. Les hele tråden kansje?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Rotter_<3
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2010, 23:59
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Rotter_<3 »

woodgirl, jeg har faktisk lest ivrig på denne tråden helt siden den kom ut, Og ikke snakk noe mer om dette mer da. La oss heller la denne tråden bli sånn den hvar før isteden? :wink:
Rottene jeg snart får <3

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Christi »

Et diskusjonsforumet er til for debatt, og jeg synes ikke man bør be medlemmer slutte å diskutere fordi man ikke liker det de sier.

Når det er sagt er jeg enig i at tråden har tatt litt av, ikke fordi Woodgirl er uenig i Wollfs beslutning om å gi Krokan en sjanse. Tvert i mot, at folk har ulike meninger er viktig for å drive en diskusjon fremover. Hvis man poster et innlegg om en beslutning man har tatt ang en rotte, må man regne med at ikke alle er enige i den beslutningen og vil diskutere det. Og det er helt greit. Alle her er dypt engasjerte i rotter og rottehold, og vil dem det aller beste.

Forumet er til for å lære fra hverandre, og det gjør man ikke før man kan diskutere på en skikkelig måte, med begrunnelser bak hvert eneste utsagn og mening.

Usakelige innspill som "kumbajah my lord!" og "hadde trodd litt mer om deg, du virket litt koseligere da jeg møtte deg" er ikke en konstruktiv diskusjon, det er bare verbal hetsing. Det er for lett å hevde at "vi snakker sak, ikke person", men de utsagnene der er rettet mot personene bak innleggene, ikke saken, og er derfor helt unødvendige. :crazybonk:

Til slutt en liten oppfordring : Det GÅR AN å bite seg i tunga en gang i blant. Jenter er flinke til å "bitche" hvis de får muligheten til det, og det ER lettere å være krass enn å formulere seg mer moderat og saklig. Det der utfordringen ligger, å ikke falle for første impuls og gjøre en innsats for å gjøre forumet til en hyggelig plass å lære og diskutere sammen. :cheeeers:

Ærlig talt var min første reaksjon da jeg leste den første posten "Hvorfor i helv*** har hun bikkja ute når hun har rottene løs ?! Og en husky i tillegg, som har så sterke jaktinstinkter!!". Men så bet jeg meg i tunga, leste posten en gang til og så at det var et enkelttilfelle av en feilvurdering som hadde en ekstremt uheldig utgang.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

krokan avlives i morgen da fremgangen har vært såpass liten. han har ikke blitt værre, men det er ikke noe yppelig for noen av oss å krangle om medisiner og styr den siste tiden vi kanskje har sammen. han er en sterk kar og nå vet jeg at jeg ikke har gjort feil valg.
jeg ønsker virkelig ikke noen hva sa jeg kommentarer i dag. for alle dere som har elsket en rotte prøv å gå inn i dere selv og husk hvordan det var å miste din kjære.
krokan var min første rottebaby, min første gutt. mins siste fra gammel flokken og vi har hatt er sterkt bånd fra den dagen jeg hentet han i en krokanis boks på fetsund. det skjærer i hjertet mitt nå at jeg vet hva morgendagen bringer

Post Reply