til skrekk og advarsel (sterk historie)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Niana »

Jeg reagerte også på kommentaren til Woodgirl, for jeg synes den var unødvendig streng. Det er utrolig vondt og vanskelig å være i en sånn situasjon, man stiller seg mange nok spørsmål og tviler nok fra før uten at noen skal påstå at en driver med uforsvarlig dyrehold. Hadde det vært snakk om at Krokan hadde indre blødninger og/eller flere knuste ben i kroppen, kunne man med letthet sagt han burde få slippe. Men sånn som situasjonen er nå, som jeg har forstått det da, så får han noe mot smerten, han er aktiv og spiser, vasker seg og viser ingen tegn på å lide unødvendig.
Jeg står på din side her Wollf, og det vet jeg de fleste andre her inne også gjør. Har jo lest at du har tenkt over avlivning, og sett an situasjonen. Du driver ikke med "seigpining av Krokan", for det tror jeg du ville sett i så fall, og da latt han slippe. Men når han har en sjanse, og dyrlegene er enige, ser jeg ingen grunn til å ikke gi han muligheten til å leve.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

snakker med dyrlegene hver dag, og vi har sagt at om han ikke spiser og drikker skikkelig før mandag så tar jeg han. men til nå får han mat å veske i munnen

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Woodgirl »

Spare meg for?
Dette er min mening i vårt forum der du forteller om Krokan. Jeg synes ved et slikt alvorlig tilfelle,hvor Krokan er en gammel rotte,at det du driver med er rett og slett bare en vond forlengelse av en rottes livs slutt. Du må tross alt tenke på om godene i enden av tunnellen ved en slik lang, plagsom,mulig smertefull er for deg eller Krokan. Hva venter du deg, en frisk og rask rotte som skal leve i et halvt år til? Dette er seigpining og jeg synes fremdeles du,som eier av Krokan...en rotteeier med erfaring-kontra veterinærer som ser ting ofte fra et rent medisinsk ståsted og ikke tenker dyrevelferd,burde ta en avgjørelse som er best for Krokan og ikke deg selv.

Du skriver flere steder hvordan Krokan sliter. Hvor mye må du se og observere før du oppfatter det som at han pines? Man burde da virkelig la en rotte slippe før ubehag og sykdom fører til at han sliter så til de grader. Han har brudd på skallen,til tider slimer i munnen,nesen er tett av infeksjon som lukter rottent,han må gies mat inn i munnen? Er ikke dette seigpining av en rotte? Da får dere tenke to ganger på hva som er forsvarlig og riktig ved dyrehold!
Han kjemper ja, han er et dyr ja men en tamrotte med eier, ikke en villrotte ute i naturen.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

Woodgirl wrote:Spare meg for?
Dette er min mening i vårt forum der du forteller om Krokan. Jeg synes ved et slikt alvorlig tilfelle,hvor Krokan er en gammel rotte,at det du driver med er rett og slett bare en vond forlengelse av en rottes livs slutt. Du må tross alt tenke på om godene i enden av tunnellen ved en slik lang, plagsom,mulig smertefull er for deg eller Krokan. Hva venter du deg, en frisk og rask rotte som skal leve i et halvt år til? Dette er seigpining og jeg synes fremdeles du,som eier av Krokan...en rotteeier med erfaring-kontra veterinærer som ser ting ofte fra et rent medisinsk ståsted og ikke tenker dyrevelferd,burde ta en avgjørelse som er best for Krokan og ikke deg selv.

Du skriver flere steder hvordan Krokan sliter. Hvor mye må du se og observere før du oppfatter det som at han pines? Man burde da virkelig la en rotte slippe før ubehag og sykdom fører til at han sliter så til de grader. Han har brudd på skallen,til tider slimer i munnen,nesen er tett av infeksjon som lukter rottent,han må gies mat inn i munnen? Er ikke dette seigpining av en rotte? Da får dere tenke to ganger på hva som er forsvarlig og riktig ved dyrehold!
Han kjemper ja, han er et dyr ja men en tamrotte med eier, ikke en villrotte ute i naturen.
hvor godt har du lest her? hvem har sagt at han har infeksjon? ingen, det var en tanke, en anntydning der jeg spurte om det kunne være det. slimer i munnen? hvor har du dette fra? nesen er tett innimellom eller høyre neseborr som jeg må fjerne og rense to ganger daglig. mat og veske i munnen for å sørge for at han får i seg nok slik at metacamen ikke tærer på magen hans så gis dette samtidig.
jeg velger å tro at tre vetrinærer vet hva de driver med, jeg har aldrig noen gang villet tatt denne avgjørelsen om ikke jeg hadde sett at krokan gjør fremgang. han går rundt i buret, sitter på skulderen min og buster ikke pels.
beklager woodgirl men jeg er her, jeg ser han og det gjør vetrinæren også. jeg er selv imot å holde en rotte i live om det ikke er sjans for å la den leve et fullværdig liv etterpå. men her er 3 dyrleger som er gode på rotter som mener at det er fullt mulig. krokan er sterk selv med tanke på alderen og jeg vil fint tro at han kunne bli 3 år om det ikke hadde vært for dette. jeg kjenner rotta mi best

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

snakket med vet igjen nå. er det ingen bedring drastisk innen mandag så gjør vi som planlagt å lar han slippe. da han man i det minste prøvd.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Woodgirl »

Det var da enda godt å lese.
Men, mange ville valgt å ta ham med til dyrlegen i ettermiddag istedet for å ta sjansen på en helg uten veterinærhjelp.

PS! Man behøver ikke være rakettforsker for å konkludere med at en slik stank har en alvorlig årsak. Det er jo ikke tilfeldig.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

Det var da enda godt å lese.
Men, mange ville valgt å ta ham med til dyrlegen i ettermiddag istedet for å ta sjansen på en helg uten veterinærhjelp.

PS! Man behøver ikke være rakettforsker for å konkludere med at en slik stank har en alvorlig årsak. Det er jo ikke tilfeldig.
det er sant, man trenger bare å være dyrlege. og blir han værre i løpet av helgen er det ingen problem å ringe roy og be han om å komme ned å ta han for meg. hvorfor ta han nå da han viser bedring mener jeg? om han blir værre så vil jeg ikke nøle. men nå har han smått begynnt å prøve å spise igjen og han har ikke gått mye med i vekt heller. i enighet med vet da skal vi se det ann til mandag, ingen berding eller forværring skal han slippe.

og et er ikke en stank som slår ut, men da jeg lukter på det så lukter det ikke godt av den skorpen.
vetrinærhjelp får jeg uansett når på døgnet det er så det får bli min beskymmring

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by oliver;) »

Jeg må bare si at Roy er en av de beste dyrlegene her på østlandet, så ikke still spørsmålstegn ved denne dyrlegen! Han har behandlet alle mine syke rotter og har ikke satt feil diagnose noen ganng! Når Roy mener det er en mulighet for at rotta får det bra og ikke lider for mye så gir han de en sjangse. Så ikke ta den!

Dessuten, du kaller dette pining woodgirl! Hva får deg til å si det? Hvorfor skal du være den som bestemmer om Krokan lever eller dør? Er du gud? Du må skjønne at uansett hva vi skriver her på forumet så vil det ha en innvirkning på eier.. Du har ikke engang sett Krokan og alikevel så kan du si at han ikke bør leve! Han går på smertestillende og går rundt og vasker seg spiser tilogmed litt selv! Jeg synes vi skal være litt forsiktige med så sterke meninger her på forumet. Wollf har kontakt med Roy jevnlig igjennom dagen og gjør dette i samråd med tre dyrleger, er ikke det bra nok oppfølging av Krokan? At Wollf har brukt sikkert tusenvis av kr for å prøve å gi Krokan en god avslutning på livet, Tenk om han blir bra igjen da? hva sier du da woodgirl? Hva hvis Krokan lever til han blir tre år? og du har rådet noen så sterkt å avlive en rotte?
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Christi »

Uff, jeg skjønner både Woodgirl og wollf sin side i saken her. Man vil ikke la dyr pines unødvendig, å avlive dyret når de lider er det tyngste ansvaret kjæledyreiere har, men på den andre siden har man lyst til å gi dyret en sjanse til å bli bedre hvis det ser ut som det selv har vilje til å overleve...

Problemet er at rotter (og de aller fleste andre dyr) vil prøve å overleve nesten uansett hvor hardt skadde de er, uansett om de har noen sjanse for å bli bedre. Det er "programmert" inn i hodene deres, at de skal late som ingenting og prøve, prøve, prøve å gjøre som de pleier, vaske seg selv, spise, drikke, sove i yndlingshengekøya - dette er overlevelsesmekanisme som henger igjen fra tamrottas fortid som et vilt dyr som levde ute i naturen, i strenge hierarki der dyr som ser syke ut kanskje blir utstøtt av flokken, eller har større fare for å bli spist av rovdyr. Jeg har sett antiloper med brukne bein som går nesten som normalt og spiser gress, selv om beinpipa stikker ut av foten, med unektelig store smerter. Dyret vet instinktivt at med en gang det oppfører seg unormalt vil det skille seg ut fra flokken og risikoen for å bli tatt av en løve er mye større.

For oss mennesker er det vanskelig å skille mellom adferd som tegn på at dyret er på bedringens vei, eller om det bare er dyrets forsøk på å virke normalt, overlevelsesmekanismen, til tross for smerter og sykdom.

Jeg dømmer ingen. Husker ekstremt godt hvordan det var å ha en rotte som ikke responderte på antibiotika og ble bare dårligere og dårligere av lungebetennelsen...hver dag tenkte jeg "I dag tar jeg han til dyrlegen!", men så gjorde han et eller annet som gav meg et ørlite håp om at han var på bedringens vei, og jeg utsatte turen til vet enda en gang. Unødvendig å nevne at det gikk altfor lang tid før han fikk lov til å sovne inn :(
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Rotter_<3
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2010, 23:59
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Rotter_<3 »

Hvor er det roy bor?
Rottene jeg snart får <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

elverum

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Itchigo »

Det er bare en person som kan ta valget om Krokan skal leve eller ikke, og det er Marlen. Jeg har selv avlivet alle rottene jeg har hatt hittil (4) og alle gangene har det følt annerledes.

Lulla hadde hjertesvikt og ble stadig svakere. Hun kunne sikkert blitt avlivet en uke før jeg dro ned til dyrlegen med henne. Likevel angret jeg ikke, for hun hadde livslyst og søkte kontakt helt til siste dag.
Amy derrimot fikk akkut lungebetennelse og ble avlivet uten at jeg prøvde en annen type antibiotika en gang. Jeg angret senere, for det er mulig hun kunne overlevd, men hun kunne også dødd en pinefull død.
Ichigo døde som en veldig gammel rotte, og det var nesten ikke trist en gang å holde henne når livet forsvant fra øynene hennes.

Etter alle de erfaringene var det lett for meg å velge hva jeg skulle gjøre når gamle Smule hadde en stor kreftsvulst som var betent og viste tydlige tegn til smerte.

Regner med at Wollf har hatt mange flere rotter en det, og hun har nok tatt avgjørelser hun angrer på, og avgjørelser hun er stolt over. Nå har hun selv brukt de erfaringene til å bestemme seg for hvor mye hun skal prøve å redde Krokan. For til slutt så handler det vel egentlig om hvordan man kan se tilbake på det. Krokan kan da ikke legge skylden på noen, og er nok ikke bitter over at han fortsatt lever. Så slutt å press henne til å drepe dyret sitt, værsåsnill! Det har da ingenting med dere å gjøre, og jeg tror at det å la noen personer man ikke en gang har møtt overtale en til å bytte mening er helt feil. Nå har Marlen bestem seg for å prøve å redde han, og det syns jeg er flott gjort av henne. Det eneste hun setter på spill er sine egene følelser. Viss det ender med at Krokan dør kommer hun nok til å få dårlig samvittighet, men det gjør det ikke bedre at noen kommer og sier "Hva sa jeg?" Han er en rotte altså, ikke et menneske! Rotten har bare lyst til å leve, for så vidt jeg vet tror ikke rotter på et liv etter døden. Så om han lever de sist dagene sine neddopet i smertestillende tror jeg virkelig ikke det vil gjøre han trist eller sint. Om Marlen kan leve med "Jeg prøvde iallefall" så syns jeg ikke vi skal dømme det. Jeg hadde ikke greid det selv skal jeg innrømme, men jeg syns det er utrolig modig av deg å prøve.

*Virtuell trøsteklem er alt jeg kan gi deg nå :kiss:
Aurora

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

tusen takk. trøster litt at noe skjønner. jeg var villig nesten i det øyeblikket ulykken skjedde til å ta han der og da. skrek til kjæresten min at han måtte drepe han. er det værste sekundene jeg har hatt med en rotte, det var ikke før jeg fikk sammlet meg at jeg så at krokan virket kvikk bortsett fra blodet i nese og munn. ringte vet på vei nedover og da vi så hvordan han var er jeg glad jeg ike gjorde det for å si det slik. tok lang tid før han gikk i narkose og han prøvde selv da å dytte dyrlege vekk fra munnen sin. krokan har inponert meg MANGE ganger på hvor sterk og modig han er. hadde dette vært en rotte som hadde hatt svakere syke og helse ville kanskje min avgjørelse vært annerledes, men krokan er noe for seg selv. en egen liten sta gammel mann, sikkert mange som kjenner en slik. vil ikke sø til trøss for å ha hatt dødsdom i 20 år, men fortsetter å kjøre bil å gå på skogstur.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by Woodgirl »

Ja, la oss alle ta hverandre i hendene og synge Kumbaja My Lord!!!!
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: til skrekk og advarsel (sterk historie)

Post by wollf »

nå er du rett og slett barnslig woodgirl.... unødvendig og umodent, rett og slett. hadde trodd litt mer om deg, du virket litt koseligere da jeg møtte deg.

Post Reply