Negler på rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
hallaiz

Negler på rotter

Post by hallaiz »

Jeg har sett at den ene rotta mi på litt over 1år har fått veldig lange negler. De er mye lengre enn normalt. Går det ann og klippe neglene på rotter? Eller skal jeg bare la dem være slik?

frosk

Post by frosk »

joda, det går an det.... om du doper ned rotta. Mine vil i alle fall ikke, så jeg bare finner meg i at de klorer.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Neida, for noe tull. Rottene kan godt vennes til å få klippet klør, og det synes jeg faktisk enhver rotteeier bør lære rottene sine til å akseptere på et tidlig stadium, dersom rotta sliter med lange klør. Det kan bli ganske vondt for rotta å gå dersom klørene er for lange, og sjansen for at en av dem brekker eller henger seg fast i noe (og evt. rives av) er stor. En måte å unngå lange klør er å la rottene få et underlag å gå på som naturlig sliper klørne, for eksempel en murstein i buret. Men må man klippe, så gjøres det best med masse tålmodighet, godbiter, og gjerne en hjelpende hånd. Og pass på å bare klippe ytterste tuppen av, ikke inn til det rosa i neglen.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

hm :? har tre rotter som må klippes jevnlig, og første gangen jeg skulle klippe bare satte jeg de i fanget og holdt foten jeg skulle klippe...det var bare den ene som dro den til seg, men hun gikk med på det etterhvert da... tror absolutt ikke det er noe problem og klippe hvis bare rotta er vant til å bli håndtert "overalt". mine laget hvertfall ikke problemer. og skulle det blir vanskelig å hjelper det om du får noen til å holde rotta mens du klipper. eller omvendt.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

frosk

Post by frosk »

har prøvd noen ganger, men de slår seg helt vrange og skriker og roper. Så er de ikke så lange at det er noe problem heller, så det går greitt

hallaiz

Post by hallaiz »

Går det ann og få klippet dem oss dyrlegen? Jeg har prøvde og klippe dem selv, men fikk det ikke til. Rotta trakk seg hele tiden tilbake og ble veldig redd, så jeg var redd jeg skulle klippe feil.

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Ja, dette er fullt mulig, men dyrlegene vil selvfølgelig ikke gjøre dette gratis!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

anja

Post by anja »

det går an og ha en grov stein i buret noen rotter sliper neglene selv da
jeg har brukt det med stort hell :D
enkelt og praktisk :D

hallaiz

Post by hallaiz »

Jeg har fått time oss dyrlegen nå, så hun skal vise meg hvordan jeg skal gjøre det, slik at jeg slipper og gå til dyrlegen hver gang neglene trenger klippes. :D

Locked