Dårlig samvittighet...

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Dårlig samvittighet...

Post by Katrin »

Jeg har to kjempefine og snille jenterotter som jeg har hatt siden i vår. De har et bur som skal være passe stort for de 70x80 (hadde ikke hatt plass til noe større uansett, pluss at dette buret får jeg med meg i bil når jeg må kjøre de til dyrepasser når jeg reiser bort i blant) og de har både hengekøyer, hus, gnagepinner, broer osv der inne. De får komme ut av buret og kose seg i et par timer for dag, da elsker de å løpe rundt å utforske alle kroker og roter gjerne litt i søppekorga mi, leker med hverandre, klatrer der det går an å klatre, løper i en lang fin tunnell som kan sno's mange ganger rundt til en stor knute, spiser osv. Men siden jeg bor i kollektiv med 4 andre personer er det begrenset hvor de kan løpe rundt hen. Har de i hovedsak på rommet mitt som er 17 m2 - nokså romslig, og før lot jeg de få springe ute i gangen og kanskje litt inn på stua. Men så flytta kjæresten til han ene fyren som bor her inn for at de skulle spare penger, og hun liker ikke rotter... Og siden rottene mine elsket å sitte oppå en hattehylle ute i gangen (hadde en skoeske som hus oppå der med litt pledd inni som de elsket), var jeg så ubetenksom at jeg ikke fjernet en skinnjakke som hang under hyllen, og som de da har smakt litt på, såpass synlig at jakken er litt ødelagt..og denne jakken tilhørte da uheldigvis kjæresten til han som bor her, hun som ikke liker rotter. Hun tok det greit når jeg fortalte det og viste henne jakken sin da hun kom tilbake fra utveksling. Tenkte det var like greit siden hun sikkert kom til å koble bitemerkene til rottene mine likavel. Hun sa aldri noe på at de sprang litt rundt i gangen (og jeg passet på hva de gjorde), men så var det en episode der den ene rotta mi hadde stukket av fra rommet mitt uten at jeg merka det, og plutselig kom hun å banka hardt på døra mi og var nesten hysterisk: "DET ER EN ROTTE PÅ STUA, JEG REGNER MED DEN ER DIN!!", og så sa hun at hun ikke var særlig begeistra for at de sparng rundt i fellesområdet. Tror hun ikke har sagt noe før fordi hun er klar over at hun bor her litt sånn "gratis", og dermed ikke tør å ta helt styring på noe her inne, men denne gangen ble hun så skremt at hun måtte si det. Siden jeg har dårlig samvittighet pga skinnjakka hennes, så tør jeg heller ikke å si at "jamen du skal egentlig ikke bo her, så du kan ikke bestemme dette". Jeg vil jo absolutt ikke plage de andre jeg bor med med dyra mine, men de andre synes det er greit at de løper litt rundt så lenge jeg passer på at de ikke biter på skoene deres osv. Det er bare Synne som ikke liker de... så fordi hun er en litt sånn streng type, og fordi dyra mine har ødelagt skinnjakka hennes, så tør jeg ikke lengre ha de ute i gangen. Så nå går de bare rundt på rommet mitt og virker som de kjeder seg.... Og når de kjeder seg så begynner de å smake litt på tapet og lister, noe jeg er livredd for at de skal spise på siden huseier ikke vet at jeg har dyr en gang... :-/

Har så dårlig samvittighet for at rottene mine ikke får mere plass å utforske på, og vet ikke hva jeg skal gjøre..prøver å leke masse med de, men de går ofte mot døra og virker som de vil ut, og går rastløst rundt i rommet og smaker på møbler og kommer til meg hele tiden. Har jeg grunn til å ha dårlig samvittighet? Er det nok for de å løpe rundt på rommet mitt? Føler ikke jeg kan ha de ute i gangen da jeg er livredd for hva Synne vil si om hun kommer ut og ser de. Jeg tør nesten ikke gå inn på kjøkkenet en gang med de på skuldera uten å være redd for å skremme henne eller gjøre henne ukomfortabel.

Uff, kjipt dette her. Skal heller ikke flytte med det første... håper hun flytter snart. :-/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dårlig samvittighet...

Post by wollf »

hva med å ta de med på badet da du dusjer, er på do, la de sitte på skulderen din å se seg om da du gjør ting? det er o"jakte" på maten sin? heng opp maiskolde i en snor alik at de akkurat rekker den, sånn at de må på to for å spise den. eller sånn ball til katt som du legger mat i og som du må rulle for å få ut maten?

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Dårlig samvittighet...

Post by Katrin »

Takk for svar! :-) Å ha de på badet er helt uaktuelt da jeg hadde de der før men de gnagde opp silikonen langs dusjen slik jeg måtte legge ny til slutt (masse arbeid!), og viss de kommer inne der nå går de rett bort til silikonen for å gnage som før...Det er ikke dusjkabinett men åpen flislagt dusj uten dør..

Maiskolben var en god idé! Trenger flere slike tips til artige ting de kan gjøre inne på rommet. Ei dame på dyrebutikken tipsa meg om å fylle et lavt kar med sand og gjemme godbiter i det som de kan grave fram - artig forslag, men sand er kanskje litt mye rot (ikke at jeg er så fisefin på det da, gulvet mitt ser jo bomba ut fra før fordi de graver ut ting fra bosset mitt)

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Dårlig samvittighet...

Post by Søstrene Halvorsen »

Mine har en gang og sofan og drive i. I gangen har de et kar med sand som de elsker og drive der og grav selv om det ikke alltd er gobiter der. eller så har jeg et kar med litt vann og latt dem få lov til og drive med fisking. Så har jeg tenkt og latt de få noen greiner som de kan klatre i etterhver.
Håper det var litt til insperasjon.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Dårlig samvittighet...

Post by Katrin »

Helt supre tips altså! Mange takk :-D Det er vel like bra og sundt for de med givende aktivitet på et begrenset område som å ha et større område å løpe på. Dessuten kan man delta mer i det rottene gjør på :-) Ble veldig inspirert nå ja! Håper bare de holder interessen oppe en stund for det jeg finner på til dem...

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Dårlig samvittighet...

Post by Katrin »

Hva slags sand bruker du forresten? Og hvor kjøper du den?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dårlig samvittighet...

Post by wollf »

ville ikke brukt sand da det støver litt for mye og kan irritere nesen på dem. jegbruker av og til å fylle en stor ekse med strimlet avispapir og legge godbiter i slik at de må leke og grave og rive inni der

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Dårlig samvittighet...

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg har brukt litt forskjellig faktis men er veldig fornøyd med fuglesanden jeg fant på rimi her vi bor, bilig og støvfri var var den også. tro jeg betalt 40 kr eller noe slikt.
Urter og foresten også populært her dem får man kjøpt på matbutikken eller man kan så dem selv. Jeg gjør det siste for da vet jeg hvordan ting har blitt behandlet førrotten får gåtil angrep og spise og grav.
å jeg glemte nesten og si at hele valnøtter og hasselnøtter også er en hit her da har demlitt og driv med
Last edited by Søstrene Halvorsen on 11 Jan 2011, 00:45, edited 1 time in total.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Dårlig samvittighet...

Post by Gittiamo »

Hunrottene jeg hadde før, hadde tilgang på hele huset. Men siden de gjorde så mye ugang på kjøkkenet og i gangen, så sperret jeg av så de bare fikk tilgang til stue og sovealkove. Og det er kanskje 16-17 kvm. De hadde mer en nok plass å rase ifra seg på dette området. Lekte jo også med de. Og siden de gjorde masse ugang, kunne de bare være ute når jeg var i nærheten. Så noen ganger fikk de mindre utetid og andre ganger mer. Men de led aldri. De var glade og aktive og fikk utfolde seg alikevel. Hun ene gnagde en del på døra ut av stua, men hun fikk nok mosjon i stua også.

Så det går vel bra å bare ha de ute på selve rommet ditt? Bare pass på å holde døra lukket og ikke klemme noen rotter i døra om du går ut/inn.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dårlig samvittighet...

Post by wollf »

fulgesand støver uansett, ikke i luften men det er så små korn at det nesten er støv i seg selv og går inn i nesegangene til rottene

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Dårlig samvittighet...

Post by Søstrene Halvorsen »

takk wolf, da lærte vi noe nytt i dag også. skalikke bruke det mer. skal heller bruke jord ( ja den får en tur i frysen først)
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dårlig samvittighet...

Post by wollf »

hehe.. bare sier det for at jeg brukte det mye før og så da jeg sluttet merket jeg hvor mye bedre de alle ble i pusten.... tenk bare på hvor irriterende det må være for de små sarte nesene og gå å lukte i det som går rett inn i nesa? kke sikkert det er farlig, men hvorfor ta risken? det er like morro å fylle en vakebøtte med bunnstrø og legge noe godt helt nederst slik at de må grave seg til bunnen

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Dårlig samvittighet...

Post by Søstrene Halvorsen »

Jo du sier noe der wolf, er derfor jeg syns det er så fint og få andres erfaringer på ting også. er jo slik man lærer sammen med sine egen erfaringer.
Men vaskebøtta var ny den må prøves.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dårlig samvittighet...

Post by wollf »

hahaha.. la inn en snøball til mine nå. den var spennende gitt, la godbiter i midten og fy så morra de hadde med den

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Dårlig samvittighet...

Post by Tonje Lenore »

Syns du kan ha de på skulderen ettersom det egentlig ikke er hun som bor der.
Rottene gjør ikke noe mot henne uansett, og når det er bofelleskap så må man klare å finne en løsning slik at det ordner seg for alle parter.
Du kan jo snakke med han kjæresten som faktisk bor der, og høre hva han også mener å gjøre en avtale om at et spesielt tidspunkt har du rottene ute 1-2 timer, og da vil de enten være ute eller inne på rommet eller hva de gjør.

Du kan også lage en liten "bane" hvor du setter opp sperringer som de må gå forbi og vær gang de har gått forbi denne sperringer ligger det en liten gobit å venter på dem, slik fortsetter du og bare fantasien kan stoppe deg.
Laget også en "laburint" hvor rottene måtte klare å finne ut en måte å komme seg til godiset på.
Utrolig festlig å se på dem klare å komme seg tid i tillegg til at det var morsomt for dem siden det var en utfordring!

Så, det er bare fantasien som kan stoppe deg, så lenge du klarer å ha dem i aktivitet og gjør slik at de ikke kjeder seg,
skal det ikke være noe problem med å ha de bare inne på rommet :)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply