Ny rotteeier

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Ny rotteeier

Post by Marit Fosen »

Jeg er som det står i overskriften - ny rotteeier. På mandag får jeg rottegutten hjem. Litt om gutten: Han er en nakenrotte, voksen, kom til dyrebutikken som unge og har vokst opp der, faktisk stått der i måneder fordi ingen ville ha ham fordi han er "stygg". Jeg er voksen med lang erfaring med forskjellige dyrearter, så jeg regner med at dette går bra. Jeg har fått overta et stort, flott, høyt bur med masse utstyr. Jeg vet at rotter bør ha en kompis, men det får kanskje komme etter hvert. Jeg er pensjonist, har derfor anledning til å bruke mye tid på ham. Buret vil bli plassert et sted hvor jeg bruker mye tid - ved PC-en.

Siden han er nakenrotte, regner jeg med at ham vil kreve litt ekstra med hensyn til stell. Jeg hilste på ham i ettermiddag, og det første som slo meg, var at han virket skitten. Han hadde et belegg både på halen og kroppen. Hva trenger han av "kroppspleie? Hvilke fôrmerker anbefaler dere? Jeg vet at spon, flis, produkter av tre ikke kan brukes til rotter, det blir Yesterdays News eller lignende produkter.

Han er snill og kontaktsøkende med et nydelig gemytt. Jeg har gått og sett på ham i lengre tid, og fått mer og mer vondt av ham for hver gang. I dag orket jeg ikke mer og bestemte meg for å gi ham et hjem.

Jeg kommer til å ha mye å spørre om, regner med at dere kan hjelpe meg.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by Tonje! »

Så snilt av deg å kjøpe ham når ingen andre er interessert. Jeg ser at du har gjort en del forarbeid, pluss i boka! :) Det ligger en del artikler om rotter og rottehold på nettet, både på norsk og engelsk.

Buret høres jo fint ut utifra den lille informasjonen du kom med. Ønsker du tips til hvordan du kan innrede det videre, om det trengs, kan du titte på f.eks. burguiden min.

Vet du hvor gammel han er? Har dyrebutikken sagt noe om hvordan han gikk overens med de andre rottene? Alle rotter bør bo med en rottekompis eller fler ja, og som regel er ikke introdusering mellom fremmede rotter noe problem, så lenge man går forsiktig frem. Her er det andre som kan komme med bedre informasjon og mere erfaring enn meg :)

Jeg har heller ingen erfaring med nakenrotter, men er han fryktelig skitten kan du godt gi ham et bad, når han er kommet vel i hus og er blitt komfortabel med sitt nye hjem og sin nye eier. Jeg er ikke sikker på hva slags såpe som er best å bruke, men en mild dyreshampoo bør fungere greit. Det er jo ikke ofte man trenger å vaske rottene uansett. Bare pass godt på å skylle av all såpen - men, det blir vel ikke et så stort problem når rotta ikke har pels :p

Lykke til med ny rotte (og etter hvert rotteR) :D Og velkommen hit!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ny rotteeier

Post by Marit Fosen »

Jeg får forhåpentligvis vite mer om alder, oppdretter o.l. på mandag, da vil der være en ansatt som har vært der hele tiden han har vært der. Jeg er i prinsippet innbitt motstander av salg av dyr over disk. Mange dyr blir sittende i månedsvis hvis de ikke er "skjønne" nok. Det eneste rottegutten min har i buret, er et lite hus av tre. Det sier seg selv at dyrene blir understimulerte under slike forhold.

Er han det som kalles dobbeltrex? Han har krøllete, hvite værhår. Hvordan er levealder til den varianten i forhold til de andre?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Ny rotteeier

Post by Søstrene Halvorsen »

Gratullerer som ny rotte eier og for at du er så snill og gir denne kjønneskapninge et godt hjem.
naken rotter kanjeg veldig lite om og jeg tror du finner litt om det her inne hvis du søker litt.
Jeg vil uansett ønske deg masse lykke med go gutten.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ny rotteeier

Post by Matmor »

Hva trenger han av "kroppspleie?
Spenol er i alle fall ikke det dummeste du kan prøve på for å få løst opp litt skitt. Det er ikke sikkert han er mottagelig for bad sånn med en gang! Gni inn med en god porsjon hudkrem og tørk av med deilig varm, våt klut. Du har kanskje lest det allerede, men pass på at du aldri stryker rotta oppover halen. Hvis du prøver å rengjøre ham på den måten kan han få skitt mellom skjellene, og da blir det fort betennelse. Ellers kan det lønne seg å ta rengjøringen litt etter litt. Hudkrem som fordamper kan bli ganske kaldt hvis man har hatt det på over store deler av kroppen.

Lykke til med nyanskaffelsen :cheerful:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ny rotteeier

Post by Marit Fosen »

Her er gutten, han skal hete Mio. Som dere ser er det et ganske innholdsløst bur han sitter i. Utenom det dere ser, har han vannflaske, det er det hele. Bildekvaliteten er ikke den store, tatt med mobil gjennom glassrute.

Image
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Ny rotteeier

Post by Skaubytroll »

Ohhh... Så fin han er :)
Han ser ikke dobbelrex ut, kanskje fuzz eller helt nakennaken. Jeg er ikke god på det :)

Jeg vil anbefale mat og strø fra NTF's nettbutikk.

RM1 er et fôr med like biter slik at ingenting i maten kan favoriseres - rotten får i seg alt den trenger :)
Scanbur bedding er et mykt og deilig strø som ikke støver og ikke avgir skadelige gasser.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by wollf »

toalett er et flott og rimelig strø av resirkulert avispapir, vil anbefale det på det sterkeste.
ellers kan du gå på http://www.lux-shoppen.dk
her får du kjøpt bra mat og utstyr til rotta

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ny rotteeier

Post by Marit Fosen »

Vil en rotte bruke en toalettkasse, på samme måte som f.eks. en kanin? Hva slags materiale egner seg best til å ligge i? Er kjøkkenrullpapir noe som kan brukes? Jeg er ikke noe glad i vannflasker, bruker det ikke til kaninene mine. De fleste vil før eller senere begynne å lekke. Dessuten vil jeg at dyrene skal få lov til å drikke vann på en naturlig måte. Rottegutten har vannflaske, men det skulle vel gå an å vende ham til å drikke fra skål?

Jeg har mye å sette meg inn i i løpet av helgen, så dere får tåle litt mas fra meg :wink:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Ny rotteeier

Post by Skaubytroll »

Alt av papir (avis, kjøkkenrull) er populært hos rotter, men det vil fort begynne å lukte, så det må skiftes veldig fort.

Vann fra skål har jeg ingen erfaring med mtp rotter, men jeg regner med det kommer til å bli fullt av strø o.l. fort.

Noen rotter er veldig flinke til å bruke toalettet sitt, mens andre ikke bryr seg om det :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ny rotteeier

Post by Matmor »

Mange rotter venner seg til å bruke toalettkasser, så det er verdt et forsøk. Bare søk på "toalett" her så finner du sikkert opplysninger om tilvenning.

Kjøkkenrullpapir er fint redemateriale, men rottene mine er fornøyd med avispapir. Det inneholder jo ikke farlige mengder tungmetaller lenger fra trykksverten. Det går fryktelig mye kjøkkenrullpapir hvis man skal bruke bare det. Du kan eventuelt legge aviser (fjern stiftene) i bunnen, og strimpe kjøkkenpapir oppå i stedet for å strimle aviser.

Når det gjelder vannskåler har jeg dårlig erfaring med rotter. De bæsjer i dem, drar burstrø og matrester oppi, og selv om jeg har skiftet to ganger om dagen har jeg ikke likt det jeg har sett. Hvis du skal gjøre det tror jeg det er en fordel å ha en vannskål som kan festes til gitteret litt over bunnen, eller over en hylle i buret.
:rat:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by Tonje! »

Jeg har to hjørnedoer i buret mitt (du ser bilde inne på Burguiden) og rottene mine er fantastisk flinke til å bruke doene sine. Det er sjeldent at jeg finner tiss eller lort andre steder i buret :) Gjør rengjøring mye enklere for meg!

Mine rotter har egentlig ikke noe spesielt redemateriale. De har flere sovesteder, f.eks. hengekøyer og oppbevaringsmøbler fra IKEA, med små fleecefiller i. De ser ut til å være fornøyd med det. Når det er sagt synes de det er fryktelig artig om de får tilgang på avispapir og kan rive det i stykker og lage rede med det, men jeg derimot er ikke så glad i det :P Det stinker fort, og blir mye rot når buret skal vaskes.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by wollf »

jeg har flaske i buret som er lager for fugl,
Image

noe slikt men i mindre skala

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ny rotteeier

Post by Marit Fosen »

Nå er rottegutten, som har fått navnet Mio, kommet hjem. Tøffere og tryggere gutt skal en lete lenge etter. Han har hilst på hunden og kattene, gjennom sprinklene selvfølgelig. Det gjorde han umiddelbart da jeg hadde satt ham i buret.Jeg har perser- og exotickatter, de er rolige, uten jaktinnstinkt. Jeg regnet med at jeg måtte holde hunden og kattene borte fra buret i starten, men han tok selv initiativet og kom for å hilse. Nå har hunden og kattene fått studert ham, nå er de ferdige med det.

Han har fått et ganske stort bur, 80 x 50 x 80, med en del innredning. Han har også laget seg rede eller bol inne i huset. Jeg la biter av en gammel lammeullsgenser + strimler av kjøkkenpapir inn i buret, og det tok ikke lang tid før han hadde dratt alt inn i huset. Dette er en ny erfaring for ham, i dyrebutikken hadde han bare et lite trehus med strø. Jeg har kuttet ut drikkeflasken. Mat- og vannskål står på en hylle, og så langt fungerer det utmerket. Han satte iallefall tydelig pris på å drikke fra skål. Jeg har bestilt en leketunnel i stoff, av den typen som brukes til ildere. Har dere tips om hvordan innredningen kan forbedres, er jeg takknemlig for det.

Her ser dere buret med hunden og et par av kattene. Mio spiser!
Image
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by tantepose »

Hehehe,artig bilde av velkomstkomiteen! :nottelling: Hengekøyer i forskjellig størrelse og høyder er det viktigste du mangler.Grener av løvtre er også kjekt.Og ikke minst et teppe som dekker tak og to vegger av buret. :cheerful: Og aller aller best,en venn! :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply