De stjal et brett med 2 stk. Panodil Zappp...!!!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

De stjal et brett med 2 stk. Panodil Zappp...!!!

Post by rattie19 »

Herremåne. Jeg skulle gi de to små noe mat idag, og ville bare rydde bort aaalt det papiret etc. som de hadde stappa inni huset, og oppi alt dette så fant jeg et brett, ekstremt godt gnagd på, som hadde inneholdt 2 stk.- Panodil Zapp (smertestillende, 500mg). Er det farlig for dem å få i seg så mye? Aner ikke om en fikk begge eller om begge fikk i seg!
Pillene lå ikke lett tilgjengelig for å si det slik, da jeg har et nattbord med en hylle under, og avstanden mellom den og senga... De kan vel hoppe jævla langt antar jeg? Anyway, er det farlig? :sjokkert:
Thea og Prikken <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: De stjal et brett med 2 stk. Panodil Zappp...!!!

Post by Matmor »

Ånei! Dette er alvorlig.
Vei rottene, gi dem 500 mg c-vitamin pr. kg. og kontakt veterinær straks. Eller, hvis du ikke har c-vitamin tilgjengelig, kontakt veterinær først.

Hvis de har fått i seg alt er det en svært høy dose for dem:
2 g/kg, dvs. 500 mg pr. 250 g rotte har svært nær 50% dødelighet hos rotter.
LD50= 1944 mg/kg.
http://www.druglib.com/activeingredient/acetaminophen/

Du vil ikke kunne se noe på rottene før omtrent om et døgn, og det tar mange dager før de blir ordentlig dårlige hvis de har fått forgiftning.

Noen former for behandling av paracetamolforgiftning hos rotte (ta event. med til veterinær - det finnes andre metoder også)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10389702
http://www.ajol.info/index.php/ajbr/art ... 0704/39396
Protective Effect of Oral Ascorbic Acid
(Vitamin C) Against Acetaminophen-
Induced Hepatic Injury in Rats

Det er umulig å vite hvor mye rottene faktisk har spist av tablettene
Lykke til, og skriv hvordan det går!

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: De stjal et brett med 2 stk. Panodil Zappp...!!!

Post by rattie19 »

Alright, nå har de fått c-vitamin og slikt. Jeg måtte komme meg på jobb rett etter jeg skrev posten, og klarte helt å glemme saken! Jeez. De har ikke oppført seg annerledes, heldigvis. Og kom på at det bare var en tablett i brettet. Det er forsent å ringe vet nå (arh, aher megselv!), men skal holde svæææært nøye med dem, og oppdatere som tiden går. Krysser fingrene, og jeg har nr ditt i tilfelle det skjer noe! Tuuusen takk for tips og linker!
Thea og Prikken <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: De stjal et brett med 2 stk. Panodil Zappp...!!!

Post by Matmor »

Hvis en av rottene virkelig har fått i seg en hel tablett Panodil Zapp vil den bli ganske dårlig om noen dager selv om den fikk C-vitamin etterpå. Det finnes veterinærkontorer som er åpne på kveldstid og på lørdager. Lever- og nyresvikt er ikke noe å kimse ad! Forhør deg i alle fall om det er noe mer å gjøre.

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: De stjal et brett med 2 stk. Panodil Zappp...!!!

Post by Colibri87 »

Hvordan går det med de nå?

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: De stjal et brett med 2 stk. Panodil Zappp...!!!

Post by rattie19 »

Har ikke hatt internett-forbindelse før nå i hus. Rottene viser ikke tegn på noen form for forgiftning (enda?), spiser normalt, drikker vann som vanlig, avføring er normal og ikke noe galt å si på urin. De fikk c-vitamin på fredag, og jeg har gitt dem appelsin også for å "holde det gående". Imorgen blir det vet. Det er nå 3 døgn siden de fikk tak i tabletten (de tok den torsdag kveld), og ifølge studier (google paracetamol poisoning) så er den fjerde dagen den som har høyest mortality rate etter en overdose, og dagene etterpå går det nedover igjen for da har kroppen tålt påkjenningen. At noe slikt kan skje :trist: Krysser fingrene og håper at de hata smaken av tabletten og lot den bare ligge i huset sitt hvor de urinerer så mye at den gikk i oppløsning..... Men det er vel ønsketenking. :sadpace:
Thea og Prikken <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: De stjal et brett med 2 stk. Panodil Zappp...!!!

Post by Matmor »

Det er lite veterinæren kan gjøre så lenge etterpå, dessverre, annet enn å vurdere om rottene har fått en lever eller nyreskade ved å bruke urinstix, og om de trenger intravenøs væske hvis de har sluttet å spise og drikke. Antidotbehandling må startes opp så fort som mulig for å ha noen særlig effekt. Det var derfor jeg skrev "kontakt med veterinær straks!" Hvis man venter til symptomene kommer er skaden allerede skjedd. C-vitaminene er bare som førstehjelp å regne. (Jeg så ikke innlegget ditt før etter noen timer, så jeg antok at det var for sent for aktivt kull, noe som også ville ha hjulpet hvis det kom tidlig nok.)

Vi kan bare håpe at rottene har spyttet ut tabletten et eller annet sted. Paracetamoltabletter er forferdelig bitre, så det skulle ikke overraske meg...

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: De stjal et brett med 2 stk. Panodil Zappp...!!!

Post by rattie19 »

Ja, er sant det. De spiser og drikker som normalt, så tipper tabletten smakte litt for ekkelt for dem! Håper jeg hvertfall... Tror de begge hadde en engel ved skulderen denne gang, skal bestille vet.time og få sjekket for leverskader asap.
Thea og Prikken <3

Post Reply