Registrering av rotter?!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Registrering av rotter?!

Post by Alvrina »

Hallo der...

Jeg lurer på om det går ann og registrere rottene I NTF eller noe sånt??

Vet noen noe? Kunne tenke meg å registrere rottene mine :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hva slags registrering er det du mener og hvilket mål er du interessert i å nå med å registrere dine rotter?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hvis jeg skal bruke de i avel ( den gangen jeg blir oppdretter) :roll: eller om det finnes noen utstillinger :? ...mest for å ha kontroll :)

Elin

Post by Elin »

Ja, jeg har tenkt på en ting. Å ha et mer "formelt" registreringssystem, omtrent som NKK...Hvor rotter blir registrert, og med en mal for stamtavle, unikt registreringsnummer osv. Det hadde jo vært greit med et slikt system, egentlig.
Problemet er vel ikke at det mangler på vilje vil jeg tro, ettersom jeg mener at det ville gagne både rotte-eiere og rottene selv. Problemet er snarere ressurser. Dette vil jo ta ektremt mye tid, og dermed koste penger, ser jo NKK har jo x antall heltidsansatte som holder på med slikt...Måtte jo ha kostet for å registerere, men, likevel...
Men samtidig så tenker jeg også at et sted måtte jo NKK starte også... :)

Dette er jo bare noen tanker jeg leker med, da... :wink:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Vi holder på å bygge opp en database hvor vi samler info om alle rotter, bl.a. fødselsdato, dødsdato, medisinering, sykdommer, temperament, men også farge, type, eier, oppdretter osv. Denne databasen/registeret er laget først og fremst for å i fremtiden kunne se eventuelle trender i sykdommer og adferd. Men databasen kan jo brukes til mye mer. NTF vil kanskje med tiden også registrere rotter med et felles registreringsnummer-system, men det er ikke noe vi prioriterer i øyeblikket. Er du interessert i å bidra til å øke bevisstheten omkring sykdommer, temperament, "gode" og "dårlige" linjer, så send inn data på dine egne rotter! Et lettere system vil komme etterhvert, med inntastning av data direkte på web, men inntil videre er jeg avhengig av å få data i excel :?
Mer info her: http://awas.nvg.org/rats/rottenet.html

Locked