Tydelig sterkere lukt de siste tiden

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Tydelig sterkere lukt de siste tiden

Post by Tonje! »

Rottene har den siste tiden begynt å lukte mye sterkere. Eller, ikke egentlig rottene i seg selv, men mer buret og leiligheten. Og jeg er drittlei (pun intended). Buret står i stua i min lille leilighet, og da er det veldig forstyrrende å sitte å sniffe inn rottedritt-lukt dagen lang. Sånn var det ikke før, da var leiligheten helt luktfri når buret var nyvasket.

Nå lukter buret selv rett etter burvask. ARGH!

Noen som har ideer om hva som kan forårsake dette? Kan det være sykdom? Fôr kan ikke være årsaken, de får det samme som før.
Kan Suprelorin-implantatet ha noe med dette å gjøre? De ble implantert begge to for noen måneder siden.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Tydelig sterkere lukt de siste tiden

Post by anita »

Hvis du ikke alt har gjort det, ville jeg startet med å plukke buret helt fra hverandre og såpeskrubbe hver enkelt del for seg. Skjulte kilder til lukt kan feks være under skruene til Jennyhyllene, kantene bak og under selve bunnen + nedover i hjørnesprekkene. Mine guttebur har fått en tung søtlukt hvis det går for lenge mellom hver gang alt blir demontert og hemmelige tissesteder avslørt - spesielt viktig på metallbur. Ved fortsatt lukt etter en sånn oppvask får du ihvertfall eliminert selve buret som kilde - det er en god start :cheerful:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Tydelig sterkere lukt de siste tiden

Post by Tonje! »

Takk for tips Anita! Siden det var så fint vær i dag tok jeg og typen og vasket ned hele buret. Vi tok det ikke helt fra hverandre, det orket jeg ikke i dag, men vi skrubbet alle sprinkler og absolutt alt av innhold, kastet tau og annet som ikke kan vaskes og som hadde begynt å lukte, slang absolutt alt av tøy og pledd i vaskemaskinen, og så tok vi det tomme buret (kun med etasjene i) ut i hagen og spylte det med hageslangen. Deretter tok jeg av de lange metallgreiene som går oppover langs hjørnene av buret, og da så jeg at innimellom der hadde det festet seg noen bæsjer og annet smådrit som jeg pirket ut med q-tips.

Nå er hele buret montert igjen, og det er atter en gang luktfritt, slik jeg liker å ha det. Halleluja! Så da håper jeg det forblir slik videre.

Jeg som alltid har snakket om at rotter ikke lukter noe så lenge man vasker buret noen ganger i uka kan jo ikke ha stinkebur, det hadde vært flaut :P Og jeg haaaater dyrelukt, er nesten mer var for det enn gjestene mine er, så jeg klarer ikke å slappe av med rottelukt i stua, haha.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply