2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamerat?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamerat?

Post by Milla »

Hei,
16 mai 11 måtte jeg dessverre avlive en av mine rottejenter, Kosh. Begynte med litt problemer med bakbeina, den siste uka ble det bare verre, men i tillegg fikk infeksjon i underlivet. Over helgen ble det enda verre, så vi måtte la henne slippe da hun hadde vondt og verken spiste eller drakk.
Nå er det en rottejente igjen, ZaHaDum, og jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre. Hun er litt over 2 år, har kronisk luftvesinfeksjon og hun har akkurat nå infeksjon i underlivet(fått antibiotika sprøyte som varer i 14 dager).
Da Kosh var borte la jeg merke til at hun drev å leita etter henne, prøvde å snuse henne frem. Jeg rengjorde alt Kosh hadde vært borti.

Hun sluttet å snuse så veldig, men hun så veldig trist ut når hun nå er alene. Var litt seg selv i dag morges.

Burde jeg skaffe en eller 2 lekekamerater til henne?

Hun er gammel og ikke like sprek eller full av energi som hun engang var. Hun var sjefen, men var litt sånn "ta det med ro"- holdning, avslappet liten jente.

Håper noen her inne kan hjelpe meg. Vil bare gjøre det som er best for jenta mi :kiss:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: 2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamera

Post by Larm »

Hun kan kvikne masse til av 2 små, men hvis hun allerede hangsler, så kan det være at hun trives alene den stunden hun har igjen. Dette er veldig forskjellig fra rotte til rotte.
Det kommer også litt an på om du skal fortsette med rotter eller ikke.

Har du oppkalt de fra Babylon 5 :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

MissGuardian

Re: 2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamera

Post by MissGuardian »

Jeg personlig ville fått to.. Da kan de leke med hverandre når hun ikke orker, og du slipper å få samme problemet når hun forsvinner :cheer: ville fått fra seriøs oppdretter da..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamera

Post by wollf »

jeg ville ventet. kan bli mye for henne og rett og slett slite henne ut

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: 2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamera

Post by Milla »

Takk for alle de flotte svarene.
Vi får se hva vi gjør, hun har alltid vært ganske rolig av seg, og helst ligget i fanget og blir kost.
Jeg har et stort ønske om å fortsette å ha rotter, neste gang skal jeg kjøpe fra en oppdretter. Var litt uheldig med valg av dyrebutikk, (de avlet selv i dyrebutikken), og endte med at jeg fikk to rotter med luftveisinfeksjon fra dag 1. Mye besøk til dyrlegen da det ikke ville gi seg.

Jeg har oppkalt rottene etter Babylon 5. Da jeg virkelig bestemte meg for å ha rotter når jeg flyttet, drev jeg å så på serien. Og kom egentlig med en spøk om at jeg skulle kalle de ZaHaDum og Kosh. Da når jeg flyttet og kjøpte rottene så ble det bare automatisk at de fikk det navnet.

Uansett om om vi velger å kjøpe inn noen lekekamerater må jeg vente til underlivsinfeksjonen er over på hun. For hu ble smitta av søstra.
Kan luftveisinfeksjonen hun har smitte?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: 2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamera

Post by Tonje Lenore »

Milla wrote: Uansett om om vi velger å kjøpe inn noen lekekamerater må jeg vente til underlivsinfeksjonen er over på hun. For hu ble smitta av søstra.
Kan luftveisinfeksjonen hun har smitte?
Ja, luftveisinfeskjon er smittsomt, så jeg ville ventet til hun ble helt frisk slik at de eventuelle burvenninnene hennes ikke blir smittet siden rotter kan smittes ved direkte kontak og luft!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: 2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamera

Post by Larm »

Noen rotter blir fort syke, mens andre aldri lager en lyd.
Så ja, den kan smitte, men det kan være hun har blitt syk pga alderen, og det er ikke sikkert at noen unge friske vil få LVI selv om hun har det. :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: 2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamera

Post by Milla »

De har hatt luftveisinfeksjon siden jeg fikk de. Det startet med litt nysing kvelden jeg fikk dem. Leste at dette kan være et tegn på nytt miljø. Men det stoppet aldri. Dro til legen da ZaHaDum fikk rød væske ut av nesa. Fikk antibiotika, men det ville ikke gi seg. Etter mange dyrlege besøk og antibiotika kurer, så dro jeg til enda en annen dyrlege. Han skjønte ikke hvorfor jeg fikk den type antibiotika for det fantes noe for denne type staflykoker(tror jeg skrev det feil). Han var da redd dette var forseint, noe det var. Vi prøvde en sterkere type, men dyrlegen sa at det antakelig nå har blitt noe kronisk om det ikke ga seg etter denne "kuren". Så dette er noe de har levd med siden jeg fikk de.

Så nå er det bare nysing innimellom og litt rød væske som kommer ut innimellom. Mindre enn det, det var. Men før jeg kom til han seriøse dyrlegen var jeg på Eiker Dyreklinikk i Krokstadelva, og han sa det ikke var smittsomt :crazy:

Men det betyr jo at jeg ikke burde skaffe noen ny rotte, da dette er noe hun ikke blir kvitt :trist:
Vil jo ikke påføre en ny rotte å få dette selv.
Det viktigste er at ZaHaDum har det bra, og i dag var hun litt seg selv igjen(etter at søstra døde), med den timen hun er ute før jeg drar på jobb :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamera

Post by torasrotter »

Noen rotter (spesielt dyrebutikk-rotter) har kronisk LvI.. Selv har jeg hatt en rotte med dette, og hun smittet aldri noen av de andre rottene mine.. :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: 2 rotter, den ene dør. Burde jeg skaffe en ny lekekamera

Post by Milla »

Takk for svaret. Det er betryggende å vite at dette trenger ikke å smitte over til en ny rotte om jeg velger å finne lekekamerater til min litt ensome jente.

Vi får se hvordan hun takler hverdagen alene, også må underlivsinfeksjonen bli helt bra igjen, før vi skaffer noen nye.

Takk igjen fra svar fra alle. Det har vært utrolig hjelpsomt! :grin:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply