Klippe klør?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Klippe klør?

Post by Alicia&Heksen »

Rotte-jentene mine har så lange klør, spes. på bakbeina, at jeg lurer på om de burde være klipte. Men hvordan i allverden får man klipt klørne deres? Mine to løper som to tornardoer, og jeg har ikke sjans til å komme i nærheten av klørne engang. Lurer evt på å ta de med til veterinær, men det beste hadde jo vært om jeg klarte det selv.

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Re: Klippe klør?

Post by Rikke »

Jeg har en hanne som trenger hjelp til å holde klørene på bakbena nede. Noen ganger går det helt fint å gjøre det alene, andre ganger må jeg be om hjelp til å holde. Jeg pleier å se det litt ann på han, og klipper når han ikke har hele verden å utforske. Gjerne etter han har vært ute, når han er søvning eller kosete/kontaktsøkende. Da holder jeg han på armen, med hodet inn mot armkroken. Holder foten med samme hånden som armen han ligger på og klipper med den andre. Det krever litt trening, men øvelse gjør mester. Gi de rikelig med positive forsterkninger etterpå, så de ikke forbinder det å kose/komme til deg med kloklipping. Og går ikke dette på egenhånd, kunne du kanskje som sagt fått noen til å holde de for deg. Det er jo helt klart en fordel at du får til det selv (med eller uten hjelp), da lærer de å akseptere all form for håndtering fra din side. God trenging for dere alle sammen, noe som alltid er greit skulle du komme i situasjoner senere hvor du må være sykepleier...
Hilsen Rikke Karine

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Klippe klør?

Post by Alicia&Heksen »

Har prøvd og prøvd, men får det ikke til :sad: Lurer på om man kan legge litt sandpapir av fineste sort, eller kanskje en fotfil i buret en liten stund så de får slipt klørne når de tråkker på det. Men er litt redd for at de skal skrape opp føttene sine. Noen som har forsøkt dette?

MissGuardian

Re: Klippe klør?

Post by MissGuardian »

Er mange som har murstein under vannflasken.. Mange det fungerer på.. Mine må jeg klippe like mye på uansett.. Mine gir jeg stort sett en godbit, og så klipper jeg når de spiser(klipper kun bakklørne). Men mine er i varierende grad vant til det. Når jeg drar til dyrlegen ber jeg de klippe i samme slengen. Du kan jo få de til å vise deg, og så prøve selv senere?

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Klippe klør?

Post by Alicia&Heksen »

Ikke dumt med murstein. :cheerful: Skal se om jeg finner noe å legge under vannflasken og se om det funker. Hvis ikke blir det nok en tur til veterinæren.

MissGuardian

Re: Klippe klør?

Post by MissGuardian »

Hvis ikke får du bevepne deg med noe godt og noen til å hjelpe deg :bleh:
Jeg har nå klippet på to av rottene på ca 5 min :sjokkert:

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Klippe klør?

Post by Alicia&Heksen »

Blir mye mas fra min side her, men tenker det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Den ene rotten våknet i sted og kom ut av huset sitt. Da så jeg den hadde noe rødt rundt nesen. Trodde først den hadde kranglet med den andre og blitt bitt så det var litt blod. Men når jeg tørket det bort var det ikke blod. Er det grunn til bekymring?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Klippe klør?

Post by tantepose »

Søk på porphyrin. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Klippe klør?

Post by Alicia&Heksen »

Da er det avgjort. De skal på dyrlegen i morgen, begge to! Da den ene er hvit og grå og det er henne jeg ser det på skal hun sjekkes. Den andre er svart, så jeg regner med hun kan ha det også selv om jeg ikke ser det. Kan det komme av at de har hatt spon i buret frem til for noen dager siden? (de hadde med spon når vi fikk de. Kjøpte nytt ufarlig bunnmateriale når jeg fant ut at det ikke er bra for de)

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Klippe klør?

Post by Tiannina »

Samboeren holder dem, jeg klipper klørne med neglesaks, kjapt og greit :cheer:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Klippe klør?

Post by Tonje Lenore »

Jeg trenger ikke klippe klørne til rottene mine, unntatt Sugar da, som nekter å gå på de forskjellige tingene hvor neglene slipes ned naturlig, så hennes klør klipper jeg, ved at jeg holder henne og klipper de med neglsaks!
Men nå er hun veldig flink og sitter rolig og er stille mens jeg klipper :cheesy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Klippe klør?

Post by tantepose »

Har aldri klippet en klo! :cool:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Klippe klør?

Post by Matmor »

Kan det komme av at de har hatt spon i buret frem til for noen dager siden?
Så vidt jeg forstid av innlegget ditt fikk rotta porfyrin under nesen først etter noen dager hjemme hos deg? Hvis den var vant til spon fra før tror jeg ikke at porfyrinet skulle dukke opp plutselig på den måten, ikke på grunn av at den gikk på spon. Det var nok (eller er nok hvis den fortsatt har rødt under nesen) noe som stresser den. Om det er sykdom eller noe annet er ikke godt å si. Siden du får veterinærsjekk på dem begge skulle det i alle fall gå an å finne åpenbare problemer :cheerful:

Når det gjelder rotter har jeg hatt noen som jeg i starten bare fikk klippet én klo av gangen på. Det tar jo litt tid å komme igjennom alle sammen på den måten, men det går. Veldig ofte er det bare bak-klørne som må klippes. En av rottene mine mislikte kloklippingen så sterkt at etter den første tvangsklippingen begynte han å holde dem korte selv :giggle: Det var nok den mest effektive klippingen jeg har foretatt noen gang!

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Klippe klør?

Post by Woodgirl »

Noen rotter er kjempeflinke til å klippe sine egne klør. Det varierer veldig hos mine gutter og jenter. Har best erfaring med at jenter er veldig flinke til egen manikyr. :happy:
Prøv å lær de å sitte stille mens du holder dem. Tilvenn dem gradvis og i det små.
Jentene dine er sikkert ikke mest håndtert fra de var veldig små og jenter har mye futt i rumpa.
Når du holder de, hold de godt fast og først når de slapper litt av i grepet kan du slippe dem ned igjen.
Høres litt brutalt ut men det fungerer. Dessuten er det veldig viktig i tilfelle nødtilfelle om rottene trenger tilsyn og må holdes fast.
Du vil da lære dem at det ikke er livsfarlig å bli holdt helt stille noen sekunder. :cool:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Klippe klør?

Post by Alicia&Heksen »

Var hos veterinær med de i går, og hun kunne ikke finne noe galt hos de. (ikke ang det røde som kom ut av nesen til Alicia heller). Det har ikke kommet mere rødt siden jeg så det første gangen. Men fikk beskjed om å observere de nøye fremover, og ikke nøle med å ta kontakt om det skulle dukke opp igjen eller om de skulle få endret almenntilstand. Klørne på rottene klarte ikke hun å klippe heller, da måtte hun legge de i narkose sa hun :oops: , og det ville jeg ikke, så nå har jeg funnet en stein å lagt i buret deres, samt at vi får øve på klo-klipping her i huset. Takk for alle tipsene jeg har fått, de skal testes ut til de funker i praksis for oss :cheerful:

Post Reply