Henry har blitt alene

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Henry har blitt alene

Post by Tiannina »

Nå er Henrygutten vår alene.. For litt over to uker siden fant vi Buster død i buret etter at vi hadde vært borte en tur :kjempetrist: Han mistet mye muskler i bakbeina den siste tiden, men etter at jeg gikk over til et lavt bur klarte han seg helt fint. Og han spiste og drakk som normalt og oppførte seg slik han pleide da vi hadde ham ut av buret for å klippe klør kvelden før han døde. Henry lå tett inntil ham i buret og passet på ham.. :trist: Samboeren min er heldigvis hjemme nå, så han tok ham ut av buret og la ham i en liten pappeske, så begravde vi ham i hagen..

Jeg har vært bekymret for at jeg ikke så at han hadde det vondt og at han led.. Men som samboeren min sa, han spiste godt og drakk vann og oppførte seg normalt da de var ute kvelden før, så jeg har slått meg til ro med at han mest sannsynlig sovnet stille og rolig inn... Og det har jeg aldri opplevd før.. Felix døde brått uten noe forvarsel og alle de andre har blitt avlivet hos dyrlege av diverse grunner :sadpace: Jeg adopterte Buster 2. August 2009, da var han ca et år gammel, så det ble en god alder på gutten^^

Men nå som Henry er alene står jeg ovenfor et valg jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med... Han sørget så utrolig mye de første dagene, lå bare å sturet og så utrolig lei seg ut :sad: Men vi har hatt han mye ute og sammen med oss, så det går bedre nå. Men jeg hverken kan eller vil at han skal være alene, han er så sosial og god og jeg vil at han skal fortsette å være slik :bonk: Men vi skal ikke ha igjen rotter, hvertfall ikke før vi får oss et sted å bo med større plass.. Og jeg er også muligens allergisk.

Så: å ta til oss nye rotter er ikke aktuellt.. Vi kunne tatt til oss en enslig gutt på alderen til Henry (Blir 2 år i august), men da står vi med de samme problemet når det ene dør.. Og å omplassere ham kvier jeg meg for.. Jeg hadde isåfall vært utrolig kresen til hvor han hadde havnet. Ikke tale om at han hadde havnet et sted hvor jeg hadde tvilt på at han hadde fått det godt. Men jeg vil ikke at han skal være alene heller.... Det er så vanskelig :trist2:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Henry har blitt alene

Post by Tiannina »

Er det ingen som har noen råd? :sorry:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Henry har blitt alene

Post by Matmor »

Du har jo skrevet at det er to muligheter: skaffe en eldre hann som kamerat, eller omplassere ham til noen som har rotter. Det er kanskje en tredje: låne en han eller kastrert hun som kan leveres tilbake når Henry dør.

Ad omplassering: Det er ikke sikkert at det går så raskt å få omplassert Henry i den alderen han er, og hvis det var min "avslutningsrotte" ville jeg ha vært sikker på at han trivdes med ny(e) kamerater før jeg bestemte meg for at han skulle til et bestemt nytt hjem. Det er forskjell på hvor lett rotter takler omplassering eller nye burkamerater. I og med at han er såpass gammel ville jeg også ha regnet med at jeg måtte stå for veterinærregningene hans den tiden han har igjen.

Ad skaffe en eldre han: det er ingen andre enslige eldre hanner til omplassering her på forumet akkurat nå, og med mindre du avtalte med eier at de to skulle avlives samtidig ville du, som du selv sier, ha akkurat samme problem igjen når den første av dem dør. Du er heller ikke garantert at den nye gammelhannen og Henry trives godt sammen.

Ad låne en selskapsrotte med returrett: hadde det ikke vært midt i sommerferien og vi bodde langt unna hverandre hadde jeg kanskje kunnet hjelpe. Slik saken står trenger du noen nærmere deg som ikke snart skal reise på ferie til å stille opp. Og det er ikke så mange som er villige til å låne ut rotter på den måten, for det er en risiko med det, pluss at de fleste av oss jo har rotter fordi vi er knyttet til dem :sad:

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Henry har blitt alene

Post by Tiannina »

Takk for svar matmor.. Ja, dette er veldig vanskelig.. Og siden jeg har et "gammelmannbur" så kan jeg ikke ta til meg unge rotter eller..
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Post Reply