Referat av fantasyboka 'Rottekrigen'

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Referat av fantasyboka 'Rottekrigen'

Post by Maxtine »

Tenkte jeg skulle dele dette med alle store og små rotteelskere. :nottelling:

Jeg gikk inn for å kjøpe bok nr. 3 i min favorittserie "Den Store Djevelkrigen" men kom ut av bokhandelen med "Rottekrigen"... Hvordan det skjedde aner jeg ikke, men jeg ble bare så fengslet av at det faktisk var skrevet en slik fantasy-bok om rotter. :roflmao:

Jeg leste denne uansett i ferien og anbefaler den stort! Det er egentlig en ungdomsbok, og egner seg kanskje ikke for de aller minste med tanke på at kampene i boka er ganske voldelige og godt detaljert, og kan være voldsomme på de under 10 år eller noe der.. :) Men den kan egne seg og være underholdende til og med for godt voksene folk med kjærlighet for rotter. Jeg er selv straks 19 år og synes den passet godt for meg som elsker både fantasy og rotter like høyt.


Handling: (ingen spoilers :))
Boka handler om krigen mellom svartrottene og brunrottene som jo pågikk i virkeligheten rundt 1800-1950 tallet, men som forfatteren har dratt frem til i dagens Oslo. Svartrottene som er heltene i boka er krigere av beste kaliber som kvesser tenner og klør og blir lært opp til å sloss siden de er unger. Vår lille helt heter Cody og er en ung svartrotte som har vokst opp med moren sin i en stor flott, trygg villa på Vindern i Oslo. Faren til Cody er død, men var en berømt kamprotte og ble kalt for Sanndrømmeren fordi han drømte om fremtiden og forutså viktige ting i slag som han dermed kunne forhindre. Cody som er eneste sønn, og kan ha arvet disse evnene blir dermed tatt godt imot hos de aller fremste krigerne og blir forberedt på å læres opp til kamp. Hans trener og det nærmeste han kommer til en far er svartrotta Slafs, som er kamprottehærens største kriger. Han var farens aller beste venn og hadde lovet han skulle ta vare på Cody dersom noe skjedde.

Det er store kamper med brunrottene, som er mye større, mer aggressive og har kun et mål: å utrydde svartrottene. De formerer seg dobbelt så raskt som svartrottene og er mange, mange fler. De har dessuten alliert seg med katter, hunder og kråker for å gjøre alt verre. Fordelen for svartrottene er at brunrottene er dårlige til å sloss og ikke har lange og skarpe tenner/klør. De har dessuten alliert seg med hauker som er en mektig venn mot brunrottene. Svartrottene sloss ærefullt, dreper aldri sine egne, og viser mer menneskelige nykker. Brunrottene gjør det stikk motsatte og er i det hele bare agressive og egenrådige.

Boka har mange rørende deler i seg og det var flere ganger jeg tok til tårene. :oops: Men sånn går det når jeg lever meg så godt inn i en bok som det. Etter min mening er det enkelt å kjenne seg igjen i Cody som ikke helt vet om han har lyst til å sloss, men samtidig må gjøre det for farens ære og rykte og for svartrottenes fremtid.

Forfatteren Einar A. Lund har kommet med noen ting som ikke stemmer overens med rotter, f.eks at de kan bli mye eldre enn i virkeligheten, men det gjorde meg overhodet ingenting med tanke på at det faktisk er en fantasybok. Den er godt skrevet, detaljert og veldig enkel å leve seg inn i og forestille seg historien.

Dette er første bok i en serie. De andre har ikke kommet ut enda, men er verdt å vente på.
For de som er nysgjerrig på hvor voldelig boka er med tanke på barn kan dere høre et utsnitt her om kampen mot en katt de støtte på:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 67-zlORZXs

Anbefales stort for rotteelskere!
Del gjerne deres mening dersom dere har lest boka selv!

Image
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Referat av fantasyboka 'Rottekrigen'

Post by Tonje Lenore »

Spennende!
Den må jeg få skaffet meg!

Takk som deler :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Szelidpatkany
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 06 Nov 2010, 21:10

Re: Referat av fantasyboka 'Rottekrigen'

Post by Szelidpatkany »

Jeg har lest den! Virkelig en bok å anbefale! :kisses:

Maria-M
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 04 Aug 2011, 12:33
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim

Re: Referat av fantasyboka 'Rottekrigen'

Post by Maria-M »

Denne må jeg lese :grin:
Snusen, Ågot, Snapp, Ågot, Lilly, Hjørdis og Vilma <3 Elsker dere!

R.I.P Snusen, Ågot, Snapp, Ågot, Hjørdis og Vilma <3 Dere er dypt savnet!

http://www.rottulfene.webs.com

Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Re: Referat av fantasyboka 'Rottekrigen'

Post by Julirottene<3 »

Jeg så den på notabene her om dagen, men jeg trodde den var for mindre unger. Jeg får vel ta turen tilbake for å kjøpe den. :grin:
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Referat av fantasyboka 'Rottekrigen'

Post by Tonje Lenore »

Nå har jeg fått tak i boken, og driver å leser i den!
Fantastisk og den har slukt meg allerede, mulig jeg blir ferdig i kveld eller i morgen om jeg fortsetter i dette tempoet :roflmao:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Referat av fantasyboka 'Rottekrigen'

Post by Titovn »

Var på bokhandelen og kjøpte den i dag :cheesy: 300 spenn jeg sånn egentlig trengte til noe annet, så håper de er verdt det :crazybonk:

Så langt virker det kjempe! Lest til Kap. 5, men må motvillig stope for å rydde rom :nottelling: Gleder meg til å sette meg ned igjen å lese mer! :party:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Referat av fantasyboka 'Rottekrigen'

Post by Radney »

Denne skal kjøpes og leses :cheerful:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Post Reply