Får han ikke ut av buret..

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kristinus
Pinky

Får han ikke ut av buret..

Post by Kristinus »

Nå er det 4 dager siden jeg fikk de nye rottene mine. Jeg har bare hatt den ene ute av buret.. Jeg bruker å holde et plastrør foran dem i buret, og Fox bruker å gå inn i det så jeg kan løfte han ut av buret i røret. Jeg har hatt han på fanget og litt inni genseren 3 ganger. Han skjelver litt og bæsjer på meg når han er på fanget, men han sitter stille når jeg stryker/klør han bak øret :cheerful: Han virker bittelitt tryggere på fanget i dag enn den første dagen har var ute. Men så er det den andre, (fortsatt navnløs), han vil ikke gå inn i røret! Og jeg har holdt handa inni buret, men han napper bare etter fingrene mine.. (det gjør Fox også hvis jeg har handa i buret, men navnløs virker mer intressert i å nappe enn Fox.) Begge tør og ta mat og godbiter fra handa, og de er nyskjerrige når jeg står utenfor buret :) Men jeg vil jo at begge skal bli tamme, og ikke bare Fox! Og jeg aner ikke hvordan jeg skal få den andre ut når han ikke går inn i røret.. Haster det med at jeg har han og ute av buret? Eller skal han bare få venne seg til meg sakte inni buret eller? Har dere noen tips til hvordan jeg skal få han ut av buret? :huh:

Skaubytroll
Alfatryne

Re: Får han ikke ut av buret..

Post by Skaubytroll »

Kanskje du kan bruke noen hansker akkurat da du skal ta de opp?

Bruk masse tid med de. Ha med deg en eller begge inni gensern din hele tiden mens du er hjemme. Slik blir de vant til lukten og lyden av deg :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Ja det haster forsåvidt å få ham tam,uvaner setter seg fort,og kosestunder i genseren din er beste måte syns jeg.Jeg har bestandig håndtert dem fra første stund.Venn dem til å bli løftet forsiktig ut med begge hender,og sett dem inn i genseren din.Napper de skal du pipe høyt men ikke trekk til deg hånden.Røret bør du slutte med straks,det høres dritskummelt ut!Veldig modig av den ene å gå inn der!La dem bli vant med hendene dine ved at du klapper og klør dem i buret.Vær rolig og bestemt,du er sjefen.De vil få det mye bedre når de blir trygge på deg så sett igang.Lykke til! :cheerful:
Last edited by tantepose on 14 Sep 2011, 23:01, edited 1 time in total.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Kristinus
Pinky

Post by Kristinus »

Takk for svar! Nå har jeg vært og hatt hendene nedi buret og latt dem lukte og gnage på meg. De prøvde å gnage litt på meg, men jeg 'pep', og flyttet ikke handa noe særlig, de slapp taket med en gang! Fox gikk nesten oppi handa og :) Når de hadde gnagd noen ganger, og jeg hadde pepet, tok de mye svakere i når de gnagde. Fox slikker i stedet for å bite! :peewaggle: Jeg er ikke redd dem lengre! :grin: Fra nå av blir det ikke mere rør-løfting.. :smile:

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Så bra! :cheer:

www.rottbo.piczo.com

Kristinus
Pinky

Post by Kristinus »

Jeg har hatt Fox på fanget ganske mange ganger nå, og han begynner å bli vant til at jeg løfter han ut av buret, han liker det ikke da, men han springer ikke unna når jeg skal løfte han ut av buret heller :cheerful: Men Varg? har jeg bare hatt på fanget 1 gang :oops: Det var èn gang han gikk oppi handa mi i buret, så jeg fikk løftet han ut.. Når jeg prøver å løfte han opp fyker han unna, noen ganger løper han inn i sovehuset og gjemmer seg en liten stund, så kommer han ut igjen. Han tør nesten å gå oppi handa hvis jeg lokker han med godbiter. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg får ikke tatt han ut av buret, for jeg får ikke tak i han :trist: Noen tips til hva jeg skal gjøre? :hm:

Kristinus
Pinky

Post by Kristinus »

Fox lar meg stryke han og klø han bak ørene i buret, da sitter han stille mens jeg klør han :cheer: Men Varg? lar meg ikke gjøre det, han piler bare unna. Jeg har handa nedi og gir dem godbiter og sånn flere ganger for dag. Skal jeg bare fortsette med det og se om han blir tryggere etter hvert? Det blir vel bare verre hvis jeg jager han inni buret og prøver å løfte han når han ikke vil og er redd?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Ta ham forsiktig men bestemt med begge hender og sett ham inn i genseren din.Smetter han unna skal du bare rolig fortsette.Han vil lære at når du vil ta ham ut av buret så blir det slik. :wink:

www.rottbo.piczo.com

Kristinus
Pinky

Post by Kristinus »

Luka til buret er litt liten, så det er vanskelig å ta dem ut med begge hendene da, men det går :bleh: Uansett, i kveld har jeg hatt Varg? ute av buret, han lå på fanget mitt i ca en halvtime :) Han var veldig stresset og bæsjet masse på meg i begynnelsen, men så la han seg på fanget, og det så ut som han likte å kose :) Han gnisset tenner også poppet øynene litt :peewaggle: Han har mye tykkere pels enn Fox, også er han større enn Fox også, de er så forskjellige, og de har ganske ulike ansikter og, jeg begynner å lure på om de egentlig er søsken, det var 9 hannrotter i buret når jeg kjøpte dem på dyrebutikken, 7 av dem var nesten like (svarte og hvite) og 2 hadde røde øyne, den ene var helt hvit, og den andre var beige hooded? (Fox). Er det mulig at de er fra forskjellige kull? :crazy:

Kristinus
Pinky

En liten 'oppdatering' :p

Post by Kristinus »

Han som kanskje skulle hete Varg, heter Linus nå :p Han er blitt så tam! Når jeg stikker armen inn i buret, hopper han på den og klatrer opp på skulderen eller setter seg i hetta :nottelling: Han liker å ligge på fanget å bli klødd og koset med, han gnisser tenner masse da :p Han har ikke særlig mye imot at jeg løfter han lenger heller. Men Fox er litt rar, jeg tror ikke han er redd meg, men han kommer ikke opp på arma sånn som Linus gjør, når jeg skal ha han ut, må jeg løfte han. Han liker det ikke noe særlig, men han godtar det. Når jeg har han på fanget kan han ligge rolig i noen få minutter, max 5 før han begynner å stresse og gå/løpe vekk fra meg, da virker han helt stresset, og når jeg skal bære han i buret igjen, er han helt vill, jeg passe på så han ikke hopper i gulvet! Er det noe jeg kan gjøre for at han skal bli tammere/roligere? Også synes jeg at de har vokst kjempemasse siden jeg fikk dem! :gasp: Vokser de veldig fort når de er unge? De er ca. 8 uker og 4 dager gamle. Hva pleier hannrotter å veie da?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Fox liker visst ikke endringer... Når han er i buret vil han ikke ut, og når han er ute vil han ikke inn. Han vil nok helst være herre over egen skjebne, den rotta. Vektkurver for unge hanrotter finner du på hjemmesidene mine i helse-delen.

Post Reply