Jeg er veldig glad i mine to små rottejenter, de er supersnille og oppfører seg eksemplarisk på mange måter! Men nå er jeg ganske oppgitt... Jeg er kjæresten min har lett lenge etter leilighet sammen, og vi var på visninger der vi likte leiligheten kjempegodt men fikk den ikke..kanskje var det fordi vi hadde dyr...rotter er ikke akkurat huseierens drøm... Men plutselig var vi så heldige å få drømmelieligheten (som vi leier og ikke kjøpte) og har nå flyttet inn og stortrives! Huseieren sa det egentlig ikke var lov med dyr her, men lot oss få lov til å flytte inn med tamrotter så lenge vi ikke fikk nye senere... Turid og Olivia ser ut til å trives veldig godt de også, 90 kvadrat å snuse rundt på! Jeg prøver å ha de i ett eller to rom av gangen, og mens de snuser rundt så kan jeg holde på med noe annet i et par minutter, men det er ikke mye tid som skal tid før de har fått gjort skade på ett eller annet! Jeg lovet huseiere at de ikke kom til å være borti noe, men nå har de altså rukket å gnage på lister her og der, og silikon på badet... min feil selvfølgelig..dette viser at de ikke kan være alene i et sekund for jeg har aldri vært lenge borte fra dem siden jeg er livredd for at de skal tygge på noe i denne fine nyoppussede leiligheten! Åååh, blir så lei meg fordi jeg gjerne vil at de skal få gå fritt og kose deg, men jeg jobber veldig mye og har ikke alltid tid og energi til å passe å de så lenge av gangen..da blir det en liten halvtime ute, så inn i buret når jeg ikke orker mer eller må gjøre noe annet jobbrelatert. Og så kanskje ut igjen en halvtime igjen før jeg legger meg.
Men nå er jeg bare så oppgitt fordi de alt har gitt meg ting meg må fikse på her inne, og jeg skjemmes fordi jeg har latt dem få gnage på noe etter å ha bodd her bare en uke... jeg tror ikke jeg kommer til å få meg nye gnagere altså, uansett hvor mye jeg elsker rotter! :-/
Mine to små skadedyr...
Moderator: Moderatorer
Re: Mine to små skadedyr...
*"Jeg OG kjæresten min", selvfølgelig :sarcastic:
Er så glad for at jeg har et gammelt skraphus! :cheesy:
Vi har ikke lov å ha dyr her vi bor heller, så da vi kjøpte rottene etter å ha bodd her i 8 mnd, snek vi dem og buret inn mens ingen så oss :nottelling: Huseierene er aldri her inne uansett, da de er en gruppe eldre damer som bare bruke huset til utleing og av og til noen møter for gruppen sin.
Jeg har vært så heldig at rottene ikke har gjort noe skader på andre ting enn hva jeg eier, men så går de ikke på gulvet heller. De har sofaen og vinduskarmen å herje fritt i, og det hender jeg lager labyrinter på gulvet med høye bøker, det er bare da de er på gulvet ^^
Men høyesterettsadvokat Tore Sverdrup Engelschiøn har skrevet om at utleiere ikke egentlig kan nekte oss dyrehold:
"Det kan i utgangspunktet ikke nedlegges forbud mot dyr av utleieren. Det er fullt tillatt for enhver i ethvert leieforhold å holde dyr forutsatt at kjæledyret ikke er til sjenanse for andre leieboere. Den som hevder at et kjæledyr sjenerer må selv bevise det. En påstand om sjenanse er ikke nok, heller ikke enhver sjenanse. At en katt mjauer er dyrets natur, og er det først tillatt å ha katt, må det aksepteres. Det samme gjelder at en hund bjeffer som vakthund. "
Så du kan i følge den den "nye" husleieloven fra 01.01.00 ha dyr om du leier.
Kilde: http://www.dbth.no/Nektes%20katt.htm
Jeg har vært så heldig at rottene ikke har gjort noe skader på andre ting enn hva jeg eier, men så går de ikke på gulvet heller. De har sofaen og vinduskarmen å herje fritt i, og det hender jeg lager labyrinter på gulvet med høye bøker, det er bare da de er på gulvet ^^
Men høyesterettsadvokat Tore Sverdrup Engelschiøn har skrevet om at utleiere ikke egentlig kan nekte oss dyrehold:
"Det kan i utgangspunktet ikke nedlegges forbud mot dyr av utleieren. Det er fullt tillatt for enhver i ethvert leieforhold å holde dyr forutsatt at kjæledyret ikke er til sjenanse for andre leieboere. Den som hevder at et kjæledyr sjenerer må selv bevise det. En påstand om sjenanse er ikke nok, heller ikke enhver sjenanse. At en katt mjauer er dyrets natur, og er det først tillatt å ha katt, må det aksepteres. Det samme gjelder at en hund bjeffer som vakthund. "
Så du kan i følge den den "nye" husleieloven fra 01.01.00 ha dyr om du leier.
Kilde: http://www.dbth.no/Nektes%20katt.htm
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek
R.I.P Guttene mine
R.I.P Guttene mine
Fra huseeirens og advokatens side vil det nok bli sett på som herverk at rottene spiser på lister og silikon, er jeg redd. Det er absolutt ikke normal slitasje på en utleiebolig! Og det er akkurat slike tilfeller som gjør at rotteeiere blir uglesett på leiemarkedet. Det er dyrt å skifte ut listverk, og silikonen er der for en grunn.
Rotter som skal luftes i en leiebolig MÅ ha et begrenset område de får bevege seg på, og hvor det ikke er farlig om de tygger. Problemet kan løses på flere måter, blant annet ved å lage en sammenleggbar lekegrind som er høy nok til at rottene ikke bare hopper over, eller ved å lufte dem i et stort akvarium, eller lære dem at de bare får gå på et bestemt bord (hvor dere antagelig må skaffe en ekstra plate til toppen hvis bordet er huseiers). Rottene må fortsatt passes på, men etterhvert lærer de grensene.
Rotter som skal luftes i en leiebolig MÅ ha et begrenset område de får bevege seg på, og hvor det ikke er farlig om de tygger. Problemet kan løses på flere måter, blant annet ved å lage en sammenleggbar lekegrind som er høy nok til at rottene ikke bare hopper over, eller ved å lufte dem i et stort akvarium, eller lære dem at de bare får gå på et bestemt bord (hvor dere antagelig må skaffe en ekstra plate til toppen hvis bordet er huseiers). Rottene må fortsatt passes på, men etterhvert lærer de grensene.
Takk for morsomme, lærerike og innsiktsfulle svar alle sammen! :cheerful:
De skadene de har gjort er ikke så store at jeg ikke kan fikse de heldigvis. Listene her er gamle og slitte, men nymalte, så jeg bare glatter litt over med pussepapir og maler over. På badet er det litt verre...må finne silikon i samme type (en gjennomsiktikg sort) og dekke over en treplate dekket med silikon i dusjen de har spist litt på, nok til å se at det ikke er vanlig slitasje... Noe mer har de ikke gjort siden, for jeg har fotfølgt de og passet godt på.
Jeg må bare passe på å ta de ut når jeg faktisk er innstilt på å passe på de, for ser at de har lett for å "smake" på ting her og der. Skjønner jo godt at spising på treverk og silikon ikke er så gøy for huseiere. Hadde vi kjøpt leilighet hadde det vært noe annet... skulle kjøpt et gammelt skraphus vi også! :happy:
Er litt mer avslappet nå som vi har bodd her litt og blitt mere vant, og jeg er innstilt på at de ikke kan gå fritt rundt mens jeg tar en "rask tur på kjøkkenet" når de er ute og løper, det går visst ikke lenger. :sarcastic:
De skadene de har gjort er ikke så store at jeg ikke kan fikse de heldigvis. Listene her er gamle og slitte, men nymalte, så jeg bare glatter litt over med pussepapir og maler over. På badet er det litt verre...må finne silikon i samme type (en gjennomsiktikg sort) og dekke over en treplate dekket med silikon i dusjen de har spist litt på, nok til å se at det ikke er vanlig slitasje... Noe mer har de ikke gjort siden, for jeg har fotfølgt de og passet godt på.
Jeg må bare passe på å ta de ut når jeg faktisk er innstilt på å passe på de, for ser at de har lett for å "smake" på ting her og der. Skjønner jo godt at spising på treverk og silikon ikke er så gøy for huseiere. Hadde vi kjøpt leilighet hadde det vært noe annet... skulle kjøpt et gammelt skraphus vi også! :happy:
Er litt mer avslappet nå som vi har bodd her litt og blitt mere vant, og jeg er innstilt på at de ikke kan gå fritt rundt mens jeg tar en "rask tur på kjøkkenet" når de er ute og løper, det går visst ikke lenger. :sarcastic: