*plagsom*tante

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

*plagsom*tante

Post by Jasmin »

jeg har en tante som har EN rotte i et bur som er sånn ca.20 cm.høyt og 1 m.bredt dybde er jeg ikke helt sikker på.Den blir ikke holdt mye og de tror den har LUS.den får ikke skikkelig mat bare katte mat og brødskalker.PS.hun bruker spon jeg har prøvd og sagt til henne at hun ikke skal bruke det men hun sier bare:*jeg har hatt rotter flere ganger og alltid brukt spon det går helt fint*og får den noe mellom sprinklene på buret går det veldig gale!Den har tygd opp en liten dokke! :mad2: :mad:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: *plagsom*tante

Post by Skaubytroll »

Kanskje du klarer å lokke henne inn hit på forumet?

Ellers så har Mattilsynet en folder som er utarbeidet i samråd med NTF, den kunne du kanskje fått fatt i og gitt til tante? :)

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/m ... _9870a.pdf
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: *plagsom*tante

Post by tantepose »

Håper hun ikke er for gammel til å lære noe nytt. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: *plagsom*tante

Post by sanca »

Uff det er vanskelig med sånne som bare ikke kan ta til seg informasjon... Du må bare fortsette å prøve å påvirke henne... Stadige små drypp med god info hver gang dere møtes kan faktisk utrette noe på sikt... Ikke gi deg, lykke til! :goofy:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: *plagsom*tante

Post by Vitania »

Om du føler deg for påtrengende, og får tak i borsjyren som er nevnt tidligere her, så kan du jo bare slippe den oppi postkassa eller lignende?
En hver som har rotter og er glad i rotter vil vel finne et hefte om rotter interessant lesning?

Små hint i ny og ne. Med spon kan du feks. påpeke at du synes det lukter litt av det? Og tipse henne om strø som ikke lukter.
Om hun ikke liker å ta til seg ny info så liker hun kanskje at gjester trives i hjemmet hennes. Og lever man i lukten så merker man ikke den selv, som oftest.
Eller kommentere at rotta ser ganske ensom ut, og h*n kanskje burde fått en venn? Og da i samme slengen går det jo an å si at det buret hun har kanskje er for lite for to rotter, så da kan det være greit å bytte til et litt større.

Er frustrerende når folk ikke vil innse at de kanskje tar feil. Selv hadde jeg rotter på helt feil måte før, men så fort jeg fikk informasjonen jeg fant her så endret jeg det for rottene. Vil bare det beste for dem og jeg vil tro de fleste dyreeiere vil det beste for dyra sine.

Lykke til iallefall! :cheer:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: *plagsom*tante

Post by Jasmin »

nå har jeg fått tak i et større bur til henne :happy: og hun har ikke bare rotta hun har 4 marsvin 1 hamster 2 hunder og sikkert over 5 katter :gasp: jeg har hørt flere ganger når hun snakker med andre om rotta, så håper hun at den snart DøR :trist:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: *plagsom*tante

Post by Søstrene Halvorsen »

Litt letter grøssninger her, men jeg syns du gjør en veldig god jobb som prøver og påvirke tanten din.
Som sakt om man vil eller ikke så blir man på virket av informasjone man får, kansje du kan rotte deg sammen med noen som har rotter og som kan innlede en samtale med deg slik at tante hører på.

Er derfor jeg syns det er så veldig viktig og informer og finne info til de som kommer til meg og sier dem har lyst på rotte.

For og si det slik jeg satt og tenkte på iiden om at kansje du kan spørre tante om og få låne rotta og levere den tilbake etter en tid med riktig strø og mat, men jeg vet det koster penger og siden jeg ikke vet hvor gammel du er eller noe slikt kan det jo fort bli kresj med forelder og økonomi.
Men jeg syns du skla forsette og mase på tante jeg.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: *plagsom*tante

Post by Larm »

Kan ikke du overta rotten til tanten di dersom hun ikke ønsker å ha den lenger?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: *plagsom*tante

Post by Niana »

Larm wrote:Kan ikke du overta rotten til tanten di dersom hun ikke ønsker å ha den lenger?
Det samme hadde jeg akkurat tenkt til å foreslå også.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: *plagsom*tante

Post by torasrotter »

Ja det høres jo ut som den ikke vil få det bra hos henne, selvom du hjelper henne med å gjøre forholdene litt bedre.. Somregel når noen ikke ønsker å ta vare på et dyr, så vil ikke dyret få et verdig liv selvom man kommer med tips og råd :oops: Man kan jo ikke tvinge noen til å elske noen..

Og så er det jo veldig vanskelig når det er noen i familien din det gjelder også.. Det er ikke like lett å skulle kjefte på sin egen familie.. Men kanskje du kunne overtale henne til å gi den bort?? Hvis du ikke kan ha den selv så må det da være noen andre som kan hjelpe deg :cheerful:
Du har iallefall gjort en god jobb :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: *plagsom*tante

Post by Jasmin »

tusen takk for tips og råd jeg skal bare fortsette og mase på henne og gjøre mitt beste :lovey: Jeg er da ikke så gammel men har en mor som elsker rotter :cheer:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Post Reply