Rotter i studentbolig?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mina&Maja
Pinky
Posts: 8
Joined: 19 Aug 2011, 11:48
Location: Telemark

Rotter i studentbolig?

Post by Mina&Maja »

Er det noen studenter som bor i studentbolig med rotter? Jeg flytter nemlig til høsten, og er usikker på om det er lov med rottehold i studentboliger. Står overalt at ikke det er lov med dyr, men da tenker de vel helst på hunder og katter..?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter i studentbolig?

Post by wollf »

det er nok det, om jeg ikke tar feil kan man ikke nekte deg å ha burdyr?

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Rotter i studentbolig?

Post by Entwine90 »

Jeg hadde fisk da jeg bodde på studenthybel i fjor, og fikk ikke noe pes for det. Men nå gjør ikke akkurat fisk noen særlig stor skade heller da.. Tror det er mer tenkt på eventuelle ødeleggelser et dyr kan gjøre, og om noen av de du deler hybel med (om du gjør det) er allergiske, eller om fremtidige hybelboere kan reagere allergisk. Ville ringt opp og spurt :)

dole88
Pinky
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2012, 16:46

Re: Rotter i studentbolig?

Post by dole88 »

Spørs sikker på studentboligen. Den jeg har bodd på i Oslo hadde gjennomgående luftanlegg med relativt kraftig trekk (så gjennomgående at jeg ble vekket hver morgen av at naboens klokkeradio gikk på). Der kunne en allergiker fått problemer med selv et burdyr tror jeg.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter i studentbolig?

Post by WillyWonka »

Når det er studentboliger så kan du desverre ikke ha burdyr.
Det har noe med at det er mange som bor i de kollektivene og det er stor gjennomtrekk av studenter, og man skal da kunne flytte inn på kollektive selv om man er allergiske.
Har diskutert den saken ganske heftig når jeg satt i styret til studentsamskipsnaden i Harstad. Vi hadde møtet med noen i fra samskipsnaden i tromsø, trondhjæm og oslo....
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

dole88
Pinky
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2012, 16:46

Re: Rotter i studentbolig?

Post by dole88 »

Det er jo mye folk som kanskje ikke burde bodd i studentbolig heller :crazy:

Moderator
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 09 Feb 2012, 20:02

Re: Rotter i studentbolig?

Post by Moderator »

Svar har blitt endret i forhold til at det er linket andre unødvendige sider
Sendt pm til den det gjelder.
Klager på moderering kan sendes til ntf@tamrotter.com. Henvendelser på PM vil ikke bli besvart.

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Rotter i studentbolig?

Post by John Arild »

Hei

Denne paragrafen fra husleieloven hevder at man ikke kan nektes dyr sånn uten videre.

"§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen."


Jeg fant en side med gode utredelser av advokater med konkrete saker.

PM meg for link.

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Rotter i studentbolig?

Post by Entwine90 »

Der jeg bodde i fjor (Lillehammer) hang det et skilt ved døra med hund,katt,kanin, fugl som ikke var tillatt. Men kan vel hende rotter går under kanin (som gnager) Det beste er vel å faktisk spørre de som eier studentboligene. En annen mulighet er å smugle dem inn, men kjedelig om det plutselig står noen på døra etter klager, og man bli pælma ut..

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Rotter i studentbolig?

Post by John Arild »

Entwine90 wrote:Der jeg bodde i fjor (Lillehammer) hang det et skilt ved døra med hund,katt,kanin, fugl som ikke var tillatt. Men kan vel hende rotter går under kanin (som gnager) Det beste er vel å faktisk spørre de som eier studentboligene. En annen mulighet er å smugle dem inn, men kjedelig om det plutselig står noen på døra etter klager, og man bli pælma ut..
Oppslaget er i følge husleieloven ugyldig.
Norsk lov overstyrer lokale regler.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotter i studentbolig?

Post by Matmor »

Husleieloven sier ikke at man har rett til å holde dyr i leilighet. Den sier at utleieren kan fastsette forbud mot dyrehold, og at bare dersom det er gode grunner for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerene, kan forbudet settes til side.
Husleieloven § 5-2: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”.
De fleste studentboligene har fellesområder som deles av to eller flere beboere. Dette er typisk dusj og kjøkken: rom hvor rotteeieren må slå ut vann etter rottevask eller kanskje til og med stå og vaske rotteburet. Det skal mye mindre til at dyrehold blir til sjenanse hvis rotteburet må vaskes på fellesbadet/kjøkkenet, eller vannet slås ut der, enn hvis man har separate leiligheter. Det eksisterer også en rettsavgjørelse på at i et sameie hvor en leietager hadde ildere til tross for forbud mot dyrehold, var målbar støy om natten fra ilderene på 31 dB nok ulempe til at damen tapte saken om å få beholded dem. (Så vidt jeg vet hadde hun ikke noen annen begrunnelse for å ha dem enn at de var hobbyen hennes.) Tatt i betraktning av 30 dB er en lydstyrke som tilsvarer rasling av løv på en stille dag, kan man ikke akkurat si at det var store ulempen!
http://www.miljostatus.no/Tema/Stoy/Lyd ... elskalaen/
http://www.jusstorget.no/article.asp?Ke ... ArtKey=257

Når det gjelder studentboliger som ikke har fellesarealer skulle det i prinsippet ikke være forskjell på andre utleielieligheter og disse. Siden utleier kan sette opp regler mot dyrehold, er det dyreholder som eventuelt må be om unntak og begrunne at de skal få unntak. Eller ta saken til retten for å få medhold.

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Rotter i studentbolig?

Post by John Arild »

Matmor wrote:Husleieloven sier ikke at man har rett til å holde dyr i leilighet. Den sier at utleieren kan fastsette forbud mot dyrehold, og at bare dersom det er gode grunner for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerene, kan forbudet settes til side.
Husleieloven § 5-2: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”.
De fleste studentboligene har fellesområder som deles av to eller flere beboere. Dette er typisk dusj og kjøkken: rom hvor rotteeieren må slå ut vann etter rottevask eller kanskje til og med stå og vaske rotteburet. Det skal mye mindre til at dyrehold blir til sjenanse hvis rotteburet må vaskes på fellesbadet/kjøkkenet, eller vannet slås ut der, enn hvis man har separate leiligheter. Det eksisterer også en rettsavgjørelse på at i et sameie hvor en leietager hadde ildere til tross for forbud mot dyrehold, var målbar støy om natten fra ilderene på 31 dB nok ulempe til at damen tapte saken om å få beholded dem. (Så vidt jeg vet hadde hun ikke noen annen begrunnelse for å ha dem enn at de var hobbyen hennes.) Tatt i betraktning av 30 dB er en lydstyrke som tilsvarer rasling av løv på en stille dag, kan man ikke akkurat si at det var store ulempen!
http://www.miljostatus.no/Tema/Stoy/Lyd ... elskalaen/
http://www.jusstorget.no/article.asp?Ke ... ArtKey=257

Når det gjelder studentboliger som ikke har fellesarealer skulle det i prinsippet ikke være forskjell på andre utleielieligheter og disse. Siden utleier kan sette opp regler mot dyrehold, er det dyreholder som eventuelt må be om unntak og begrunne at de skal få unntak. Eller ta saken til retten for å få medhold.
I ilder saken ble det inngått et kompromiss.
Eieren fikk beholde 5 av sine 14 ildere mot at de var i bingen om natta.
Ikke urimelig i mine øyne.

Det fortsatt litt rom for tolkning i denne loven, men generelt har jeg funnet flere saker hvor man tolker det dit hen at et forbud ikke kan gis før dyreholdet har vært påklaget.
Dvs at har man dyr når man flytter inn, kan man beholde de.
Man kan heller ikke legge ned forbud mot dyrehold med begrunnelse i at dyrene potensielt kan være til ulempe.

Utleier og/eller klager skal også kunne bevise at dyreholdet er til ulempe.
Man kan for eksempel ikke bruke allergi argumentet med mindre man kan bevise at allergi har blitt værre som følge av dyrehold.

Kortversjon:
Man skal kunne gi gode grunner for å ha dyr (psykisk helse, ensomhet osv).
Dyr er gøy er ikke en god grunn.
Utleier og klager skal også kunne bevise at dyrehold er til ulempe før er forbud blir rettslig godkjent, dvs dyre(ne)t må ha bodd der en stund før man kan klage.
Dette gjelder pr dyr pr boenhet.
Generell sjenanse er ikke et argument da "dyrehatere" alltid vil bli sjenert av dyr.

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Rotter i studentbolig?

Post by muri »

Hei

Jeg bodde i studentbolig på Bjølsen i Oslo, og hadde rottene mine med meg. Det var egentlig ikke noe problem, men hver gang det er "inspeksjon", i forbindelse med brannsikkerhet osv så må man gjemme buret... Slik kan man jo bli litt paranoid av, men det går seg til. I tillegg så går jo brannalarmen en gang i uken, så jentene måtte lære seg å sitte i ro inne i jakken min mens vi ventet ute til brannmennene var ferdig. Jeg møtte også andre som hadde rotter, og ingen av dem hadde noe problem heller. Da jeg flyttet måtte jeg erstatte dusjforhenget som rottene hadde spist.. og noen lister.. men det var det verd syns jeg :cheesy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotter i studentbolig?

Post by Matmor »

I ilder saken ble det inngått et kompromiss.
Eieren fikk beholde 5 av sine 14 ildere mot at de var i bingen om natta.
Ikke urimelig i mine øyne.
Det førte likevel til at hun måtte kvitte seg med 9 dyr, som altså måtte omplasseres eller avlives :sad: Rettsavgjørelsen var ikke akkura noen seier for dem. Det var dessuten en forutsetning for videre dyrehold at dyrene som var igjen ikke skulle være til ulempe for naboen. Altså ikke et tass skulle det høres fra leiligheten over på grunn av ilderene nattestid. (Ganske pussig når man tenker på hvor ofte man hører noe til naboens TV eller CD'er eller dataspill etter kl 22 om kvelden i et vanlig borettslag...)

Skal man ha dyr i studentbolig er det mye bedre å sende en skikkelig begrunnet søknad (har dyret fra før, knyttet til det - ensomhet, underskrifter på at det er greit for dem du deler kjøkken og bad med) enn å bare flytte inn, skaffe seg en rottegjeng uten å si noe til noen, og finne ut noen måneder senere at en av "samboerene" dine nå går med kroniske luftveisproblemer og tilfeldigvis er allergisk for hund (vanlig kryssallergi med rotter...)

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Rotter i studentbolig?

Post by John Arild »

Matmor wrote:
I ilder saken ble det inngått et kompromiss.
Eieren fikk beholde 5 av sine 14 ildere mot at de var i bingen om natta.
Ikke urimelig i mine øyne.
Det førte likevel til at hun måtte kvitte seg med 9 dyr, som altså måtte omplasseres eller avlives :sad: Rettsavgjørelsen var ikke akkura noen seier for dem. Det var dessuten en forutsetning for videre dyrehold at dyrene som var igjen ikke skulle være til ulempe for naboen. Altså ikke et tass skulle det høres fra leiligheten over på grunn av ilderene nattestid. (Ganske pussig når man tenker på hvor ofte man hører noe til naboens TV eller CD'er eller dataspill etter kl 22 om kvelden i et vanlig borettslag...)

Skal man ha dyr i studentbolig er det mye bedre å sende en skikkelig begrunnet søknad (har dyret fra før, knyttet til det - ensomhet, underskrifter på at det er greit for dem du deler kjøkken og bad med) enn å bare flytte inn, skaffe seg en rottegjeng uten å si noe til noen, og finne ut noen måneder senere at en av "samboerene" dine nå går med kroniske luftveisproblemer og tilfeldigvis er allergisk for hund (vanlig kryssallergi med rotter...)

Ryddig og fornuftig løsning.
Hvis ingen kan komme med et helserelatert motargument vil jeg tro at det vil være lettere å få tillatelse.

Post Reply