Vurderer å skaffe flere rotter.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Alicia&Heksen »

Jeg har ikke värt så veldig aktiv her inne, men har värt innom og lest dann og vann.

En liten oppdatering om meg:
Vi fikk ta over to herlige jente-rotter i fjor sommer, og kjärligheten til disse små, har bare blitt större og större etter som tiden har gått. Så stor faktisk, at vi vurderer å skaffe to til, men da hann-rotter. Siden rottene våre har adhd-tendenser ;) , har vi lyst på et par "kosegriser" også. Etter å ha sett rundt på dyrebutikkene i närområdet, har vi slått i fra oss den ideen. Vi har sett mye rart, og datteren min ble bitt til blods av en rotte når vi ville se närmere på den. Har derfor tenkt at privat oppföder er bedre og mer seriös ang. at man vet mer om lynnet til rottene. Rottene vi har nå, er en husky (grå og hvit) og en svart en med hvit mage og poter. Jentene våre bor i et Jenny-bur, og eventuelle gutter vil få et likt bur som de skal bo i. Mye utetid vil de også få. Burdören til de vi har nå, står åpen mesteparten av ettermiddagen og kvelden slik at de kan springe ut og inn som de vil.

Så derfor har vi lyst på noen i andre farger. Jeg har sett en nydelig siameser-rotte (tror jeg det heter) og en i fargen blue som vi også har forelsket oss i, men det er ikke et must. Er det noen som har tips/linker til noen som oppdretter i disse fargene? Eventuelt linker til andre seriöse oppdrettere?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by wollf »

heihei
velkommen hit og koselig at du leser her inne selv om du ikke er så aktiv

det er nok ingen oppdrettere som avle på disse spesifike fargene, ingen av oppdretterene avler på spesifike farger i det hele tatt.
men jeg anbefaler deg å ta en titt inne på planlagte parringer. det er der oppdrettere legger ut om de venter kull eller planlegger kull.
ellers kan du se her:
viewtopic.php?f=5&t=9358
denne er desværre ikke oppdatert på en stund:(

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by torasrotter »

Så supert at du oppsøker dette forumet! Jeg får kull snart, men det er ikke forventet siamese eller noen form for blue i det kullet. Det er noen farger som du ikke har fra før av da, du kan se bilder av foreldrene.
Informasjon om kullet ligger her:
viewtopic.php?f=41&t=14196

Hvis du er intr eller lurer på noe så ta gjerne kontakt for en nærmere prat! :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Alicia&Heksen »

torasrotter wrote:Så supert at du oppsøker dette forumet! Jeg får kull snart, men det er ikke forventet siamese eller noen form for blue i det kullet. Det er noen farger som du ikke har fra før av da, du kan se bilder av foreldrene.
Informasjon om kullet ligger her:
viewtopic.php?f=41&t=14196

Hvis du er intr eller lurer på noe så ta gjerne kontakt for en nærmere prat! :cheerful:
Helt nyyyyydelige :lovey: :lovey: Og jeg er absolutt interessert i 2 gutter. Jeg sender deg mail. Har sendt i forhold til interesseformularet du har på web-siden din, men det er noe hastig utfylt, da jeg sitter på jobb nå ;)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by torasrotter »

Supert!!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Matmor »

Bare en liten advarsel - jeg vet ikke hvor gammel datteren din er, men det er ikke alltid så greit å ha både gutterotter og jenterotter med barn i huset. Dessverre hender det at barn ikke tenker på konsekvensene av å sette sammen en hanrotte og en hunrotte, eller at barnas venner synes det er en strålende morsom idé å produsere rotteunger. :sad:
Hvis dere skal ha gutterotter i tillegg til jentene, og du har barn som er under 12 år, ville jeg undersøkt mulighetene for å få gitt hunnene et hormonpreparat slik at de ble mindre fertile... Hunrotter kommer ikke i overgangsalderen på samme måten som mennesker, så selv om løpetidene blir mer sjeldne når de passerer året har de fortsatt muligheten til å bli drektige.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by torasrotter »

Jeg har skrevet litt om dette i mailen jeg har sendt til henne :cheerful: Jkeg tenkte det var lettere en på forumet..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Alicia&Heksen »

Har ikke fått noe mail, jeg. Trodde kanskje den kunne havnet i søppelposten, men den var ikke der heller :huh:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by torasrotter »

Hmm. det var rat. skal sende den på nytt :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by wollf »

det var rat :giggle:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by torasrotter »

:giggle:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Alicia&Heksen »

Matmor wrote:Bare en liten advarsel - jeg vet ikke hvor gammel datteren din er, men det er ikke alltid så greit å ha både gutterotter og jenterotter med barn i huset. Dessverre hender det at barn ikke tenker på konsekvensene av å sette sammen en hanrotte og en hunrotte, eller at barnas venner synes det er en strålende morsom idé å produsere rotteunger. :sad:
Hvis dere skal ha gutterotter i tillegg til jentene, og du har barn som er under 12 år, ville jeg undersøkt mulighetene for å få gitt hunnene et hormonpreparat slik at de ble mindre fertile... Hunrotter kommer ikke i overgangsalderen på samme måten som mennesker, så selv om løpetidene blir mer sjeldne når de passerer året har de fortsatt muligheten til å bli drektige.
Nå har jeg kontaktet den lokale dyreklinikken her angående eventuell hormonbehandling av jentene våre. Og veterinæren jeg pratet med sa at han ikke har hørt om hormonell behandling av hunn-rotter. Er det noen som kan gi meg litt info om en slik behandling?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by wollf »

hvor bor du?

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Alicia&Heksen »

wollf wrote:hvor bor du?
Jeg bor på bygda i värmland, sverige.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by wollf »

ok:)

Post Reply