Vurderer å skaffe flere rotter.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Matmor »

Suprelorin-implantat har vært brukt med hell som prevensjonsmiddel på hunndyr fra en rekke dyrearter både i dyrehager og hos kjæledyr, uten at det er "godkjent" for bruk. Det er ikke 100% sikkert men reduserer sjansen for drektighet ganske betydelig.

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Alicia&Heksen »

Matmor wrote:Suprelorin-implantat har vært brukt med hell som prevensjonsmiddel på hunndyr fra en rekke dyrearter både i dyrehager og hos kjæledyr, uten at det er "godkjent" for bruk. Det er ikke 100% sikkert men reduserer sjansen for drektighet ganske betydelig.
Tusen takk skal du ha for svar. Jeg har lest litt om det på nettet nå, og om jeg forstår riktig, kan preparatet være med på å beskytte mot jursvulster.
Om noen har prøvd et slikt implantat på sine rotter, har det effekt på rottens allmennhelse-tilstand og personlighet? Jeg vil ikke vurdere et slik preparat om det er skadelig for mine søte små.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by wollf »

ikke hørt noe negativt på hunrotter. men har ingen egen erfaring

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Alicia&Heksen »

Alicia&Heksen wrote:
Matmor wrote:Suprelorin-implantat har vært brukt med hell som prevensjonsmiddel på hunndyr fra en rekke dyrearter både i dyrehager og hos kjæledyr, uten at det er "godkjent" for bruk. Det er ikke 100% sikkert men reduserer sjansen for drektighet ganske betydelig.
Tusen takk skal du ha for svar. Jeg har lest litt om det på nettet nå, og om jeg forstår riktig, kan preparatet være med på å beskytte mot jursvulster.
Om noen har prøvd et slikt implantat på sine rotter, har det effekt på rottens allmennhelse-tilstand og personlighet? Jeg vil ikke vurdere et slik preparat om det er skadelig for mine søte små.
En ting til: Alicia&Heksen er nå litt over året gamle (vi fikk de i juli i fjor, og da var de mellom 4 og 5 mnd gamle), vil alderen evt. ha betydning for innsettelsen?

Og kanskje et dumt spørsmål, men om rottene får et slik implantat, kan de da dele bur med hann-rotter, eller er det å be om konflikter?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Matmor »

Alderen deres er en fordel - de er ikke så fertile i utgangspunktet, så at middelet ikke er 100% effektivt betyr ikke så mye. Det er sannsynligvis godt nok. Men hvor lenge det er godt nok er en annen sak. Effekten blir mindre og mindre over tid, og jeg ville ikke ha satset på at de skulle stå i samme bur hvis jeg hadde hatt muligheten til å ha dem i et eget jentebur. Riktignok plasserte jeg min Elvira i gutteburet, men det var fordi burvenninnen hennes døde. Det gikk ganske bra den måneden hun bodde sammen med gutta før hun ble avlivet selv. Så lenge hun følte seg frisk hadde hun ingen problemer med å si ifra at seksuell oppmerksomhet var uønsket, og stort sett var ikke guttene så interesserte heller. Men da hun ble dårlig og ikke orket å si ifra så tydelig lenger tror jeg at det var minst én av hannene som prøvde seg på henne i løpet av det siste døgnet hun levde. Hvis veterinæren ikke hadde vært for avlivning ville jeg ikke ha satt henne inn i gutteburet igjen - men så er det heller ikke uvanlig at syke dyr trenger mer ro enn de får i et bur med mange rotter.

Elvira levde dessverre ikke så mange ukene etter at hun ble chippet, så jeg vet ikke hvor raskt effekten ville ha forsvunnet på henne.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by torasrotter »

Etter det jeg har forstått skal jentene og guttene bo i hvert sitt bur :cheerful: Chippen er for å ha et slags sikkerhetsnett hvis uhellet er ute, slik som fort kan skje når man har barn i huset :crazy:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Vurderer å skaffe flere rotter.

Post by Alicia&Heksen »

Tusen takk for svar :)
Da har jeg blitt litt klokere i dag også. Meningen var hele tiden å ha guttene for seg og jentene for seg uansett. Men nå vet jeg ihvertfall at det er det beste for rottenen også. Så da skal jeg ringe veterinæren igjen, og legge frem infoen jeg har fått her inne.

Post Reply