Rotter ute i det fri ;)
Moderator: Moderatorer
Rotter ute i det fri ;)
Ser det er mange som har slike fine naturbilder av rottene sine. Hvordan fungerer det i praksis, har dere laget innhengning til de ute eller er de så tamme at de ikke stikker av??
Hadde to rottegutter for noen år tilbake som dessverre ble omplassert pga. samlivsbrudd..men de var bare i buret og rundt i leiligheten, aldri ute i naturen..
Hadde to rottegutter for noen år tilbake som dessverre ble omplassert pga. samlivsbrudd..men de var bare i buret og rundt i leiligheten, aldri ute i naturen..
Re: Rotter ute i det fri ;)
noen av mine kan gå løse og kommer på komando. noen har ikke vært ute enda da de er for unge, og noen er for pysette men liker seg godt på skulderen mens jeg er ute. ellers har jeg altid på båndet da vi er ute slik at jeg får tak i dem om de skulle russle for langt eller prøve å gå inn i hull.
Jeg stoler ikke på at mine blir stående før de er gamle og dårlige til bens, men vi har noen knauser og utspring i hagen som rottene ikke rømmer like lett fra. Som regel rekker jeg å knipse et bilde eller to før jeg ser at de tenker på å hoppe...
Så herlig. Takk for svar :cheesy: Hvilke bånd er det dere bruker da? Er det de selene jeg så på den salgstråden her?
er de jeg bruker ja. alle andre slir de bare ut av eller stivner i
Så bra ! Det er notert :cheesy: Tusen takk igjen..
Hvordan kommer de på kommando?
Jeg har hatt mine rotter ute uten noen form for sele, men det er bare fordi vi har en kjempesvær plen så da hadde ikke rukket å stikke av. Og dessuten turte de ikke gå unna meg, men satt under bena mine eller på fanget. Så hvis jeg begynte å gå i en retning, så løp de etter meg ^^ Det var i fjor da jeg bare hadde 2 rotter, ville ikke gjort det med alle 4 på en gang.
Og jeg anbefaler heller ikke noen å ta med rottene ut uten sele, bare så det er sagt
Og jeg anbefaler heller ikke noen å ta med rottene ut uten sele, bare så det er sagt

Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek
R.I.P Guttene mine
R.I.P Guttene mine
Her oppe kan vi ikke ha rottene ute , er alt for kaldt selv på sommeren
Viktig å huske på at rotter lett får LVI og at det må være godt og varmt ute dersom man skal ta dem ut :cheer:

Viktig å huske på at rotter lett får LVI og at det må være godt og varmt ute dersom man skal ta dem ut :cheer:
Takk for gode svar. Hva er LVI ?
LVI står for LuftVeisInfeksjon :cheerful: Desverre er rottene våre veldig utsatt for dette pga følsomme luftveier 

Sier du det ja. Så skummelt. Er det fordi de er tamrotter?
Ja, deres ville slektninger sliter nok ikke med LVI akkurat da de lever ute hele tiden og de er utsatt for naturlig utvalg. altså den sterkestes rett. Dette fjerner man ved å ta dyr inn og avle på dem.
De har en evne til å klare seg utendørs pga at de sterkeste har fått barn med hverandre og dermed fører sine sterke gener videre til avkommet slik at de kan klare seg så og si hvor som helst :cheer:
Villrotter er heller ikke utsatt for uvettig avl som vi kan se på våre tamme rotter. Men heldigvis setter de fleste skikkelige oppdrettere helse og gemytt i fokus, men enda kan man se mange rottekull som ikke burde vært til. Spesielt ungjenter som vil ha søte rotteunger driver med slikt, eller personer som rett og slett ikke bryr seg om annet en å ha et rottekull
Våre tamrotter skilte seg fra villrottene på 1800-Tallet så de har hatt veldig mange generasjoner på å utvikle seg vekk fra sine ville slektninger :cheerful:
Blæh noe rotete forklart men jeg håper du skjønner :crazy:
De har en evne til å klare seg utendørs pga at de sterkeste har fått barn med hverandre og dermed fører sine sterke gener videre til avkommet slik at de kan klare seg så og si hvor som helst :cheer:
Villrotter er heller ikke utsatt for uvettig avl som vi kan se på våre tamme rotter. Men heldigvis setter de fleste skikkelige oppdrettere helse og gemytt i fokus, men enda kan man se mange rottekull som ikke burde vært til. Spesielt ungjenter som vil ha søte rotteunger driver med slikt, eller personer som rett og slett ikke bryr seg om annet en å ha et rottekull

Våre tamrotter skilte seg fra villrottene på 1800-Tallet så de har hatt veldig mange generasjoner på å utvikle seg vekk fra sine ville slektninger :cheerful:
Blæh noe rotete forklart men jeg håper du skjønner :crazy:
ville rotter får nok lvi de også. men de trenger ikke leve så lenge som våre små så lenge de får formert seg