Samboere med ett par rottesøstre

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Joachim
Pinky
Posts: 7
Joined: 18 May 2012, 21:14

Samboere med ett par rottesøstre

Post by Joachim »

Hei

Jeg og samboeren har skaffet oss ett par rottesøstre, fikk de onsdag 16/5-12, og så langt har vi alle sammen storkost oss :) Har lest en del på nett og i bøker, men alle svar føler jeg ikke at jeg har fått. Har også diverse spørsmål som ikke passet i andre kategorier.

Informasjon
Rottene våre er ca 3mnd gamle, født i mars 2012. To jenter fra samme kull, den ene er brun og litt hvit under, den andre er hvit og grå, typ husky. De bor i ett bur som er i underkant av en meter langt, 40cm bredt og 40cm høy. Ca.
De har ett sovehus som de har dratt litt gammelt tøy og papp inn i, ett hus laget av en pappeske og hull, klatretrapp, fritthengende rør, en del kvister og pinner, to vannflasker på hver sin side av buret, og en matskål ved siden av sovehuset. Bruker trepellets som underlag, støttet med endel avispapir i bunnen.
Den brune er veldig nysgjerrig og løper rundt av sted, gjerne på oss også, mens den lyse er mer sjenert og trives best i skjul bak ryggen vår el.l., ikke like gira som søstra. Ingen av de har problemer med å være i genserne våre.

Spørsmål

- Det største spørsmålet jeg har idag er vel hva kan vi forvente i tiden som kommer? Da tenker jeg på sykdommer som "kommer vanligvis når rottene er -- måneder/år", adferdsforandringer når de eldes, osv
- Jeg lager ett lekehus til de, bruker bygglim istedenfor skruer og spiker. Limet synes og kan nås i sprekker og skjøter. Er det en stor fare for at jentene skal gnage/spise på dette? Er ikke på noen åpenlyse, fristende steder, men...
- Hu brune velta den ene sperreplanken under benken over seg selv igår, etter det løp hun kjapt inn i huset og satt helt stille resten av kvelden. Tok hu i genseren, helt stille. Dette skjedde igår, idag var hu - takk og pris - mer aktiv og gikk rundt i buret igjen. Er dette noe som kan påvirke personligheten i framtiden? Har ikke hatt henne ute av buret idag enda, så vet ikke om hu tør å gå bort dit igjen.
- Lyse jenta vår er litt sjenert. Hvordan kan vi få henne mer fram?
- Brune jenta nyser litt i ny og ne. Har jeg fått en rotte med luftveisinfeksjon? Vil aldri i livet gi henne tilbake for det, vil heller bare opplyse dyrebutikken om det så de kan gjøre det bedre for de andre rottene de kommer til å få.
- Hvordan kan vi se, eventuelt lage, ett do i buret?

Takker for svar :) Blir nok å legge ut mer spørsmål i denne tråden etterhvert som de dukker opp.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by Tonje Lenore »

Hei og velkommen til forumet, og ikke minst, gratulerer som rotte eier :cheerful:
Flott at du tar deg tid til å spørre, alltid greit med informasjon om det man lurer på!

Joachim wrote:
- Det største spørsmålet jeg har idag er vel hva kan vi forvente i tiden som kommer? Da tenker jeg på sykdommer som "kommer vanligvis når rottene er -- måneder/år", adferdsforandringer når de eldes, osv

Det er ingen fasit svar når det kommer til dette, men adferds messig så vil du merke at jentene etter hvert som alderen kommer
vil bli mer kosete og mindre aktive.
Ellers av sykdommer kan det komme og gå uansett alder, så her er det ingenting som kan gjøres noe med i forveien, enn å tilrettelegge
best mulig og gi dem det de trenger, er du usikker på noe ring til vetten og hør, anbefaler deg å høre litt med dyrleger der du bor,
om de har noe erfaring med rotter fra før - er slik at det ikke er så mange gode dyrleger som har peiling på rotter.


- Jeg lager ett lekehus til de, bruker bygglim istedenfor skruer og spiker. Limet synes og kan nås i sprekker og skjøter. Er det en stor fare for at jentene skal gnage/spise på dette? Er ikke på noen åpenlyse, fristende steder, men...

Dette har jeg ikke noe erfaring med, men tror jeg ville holdt meg unna byggelim da det kan være noe i det
som rottene kan reagere på, men jeg skal ikke si for sikkert.


- Hu brune velta den ene sperreplanken under benken over seg selv igår, etter det løp hun kjapt inn i huset og satt helt stille resten av kvelden. Tok hu i genseren, helt stille. Dette skjedde igår, idag var hu - takk og pris - mer aktiv og gikk rundt i buret igjen. Er dette noe som kan påvirke personligheten i framtiden? Har ikke hatt henne ute av buret idag enda, så vet ikke om hu tør å gå bort dit igjen.

Jeg vil tro at hun fikk et lite sjokk og ble litt redd av episoden, dette kan skje hvem som helst, og det er bare å kose litt ekstra
med henne så går det veldig bra, det skal ikke ha noe å si at det vil påvirke henne noe særlig senere, eneste er at hun er mer forsiktig
rundt akkurat den sperreplanken.


- Lyse jenta vår er litt sjenert. Hvordan kan vi få henne mer fram?

Du kan prøve å lokke henne med litt godbiter, og prøve å lese kroppspråket hennes, når hun bruker språk som at hun føler seg ukomfortabel og lignende i forskjellige situasjoner, når du har lest og lært henne, gjør du det beste for at hun ikke føler seg ukomfortabel, og etter det
vil hun nok bli bedre og komme mer frem.
Putt henne også i genseren, ha henne der kos masse med henne og gjør henne trygg!


- Brune jenta nyser litt i ny og ne. Har jeg fått en rotte med luftveisinfeksjon? Vil aldri i livet gi henne tilbake for det, vil heller bare opplyse dyrebutikken om det så de kan gjøre det bedre for de andre rottene de kommer til å få.

Når er det hun nyser?
Ofte nyser de litt på morningen og kvelden, men også for å få ut ting de har i nesa, litt nysing i ny og ne er ikke noe å bry seg om,
men følg litt med, blir det nysing oftere, ville jeg tatt turen til dyrlegen, men til nå er det bare og se ann.


- Hvordan kan vi se, eventuelt lage, ett do i buret?

Som mange gjør, bruker de bare en hjørnedo, hvis du vil dotrene rotta, må du ha tålmodighet for er ikke alle rotter som blir renslige,
men putt da bæsjen i doen slik at de til slutt skjønner at " det er her jeg skal bæsje ja" :thhpt:


Takker for svar :) Blir nok å legge ut mer spørsmål i denne tråden etterhvert som de dukker opp.
Det er bare å spørre vettu, så svarer alle så godt de kan :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by Matmor »

Gratulerer med nye rotter :cheerful:
- Det største spørsmålet jeg har idag er vel hva kan vi forvente i tiden som kommer? Da tenker jeg på sykdommer som "kommer vanligvis når rottene er -- måneder/år", adferdsforandringer når de eldes, osv
Det varierer selvsagt veldig, men dette er et sammendrag av min erfaring:
* 0-6 måneder: rottejentene er normalt friske, og svært aktive. De har ikke mye tid til kos, men kan være kontaktsøkende og morsomme. Hvis rotta allerede har en luftveisinfeksjon kan det hende hun vil ha kroniske luftveisproblemer resten av livet. Mest sannsynlig er snufsingen hennes en reaksjon på miljøskiftet, men hvis hun ikke blir bedre til over helgen lønner det seg å bestille veterinærtime for en sjekk.
*7-12 måneder: rottejentene vil roe ned aktivitetsnivået betydelig. Forhåpentligvis oppdager de gleden ved sitte-stille-kos, i alle fall for en stund. Det er nokså sannsynlig at en av dem eller begge får kortvarige luftveissymptomer. Noen ganger må det behandles.
*13-18 måneder: rottejentene fortsetter antagelig med samme aktivitetsnivå (omtrent) som ved 10-12 måneder. Det er nokså sannsynlig at de får noen helseplager. Gjennomsnittlig levetid på rotter er ikke så mye over 18 måneder. De mest sannsynlige sykdommene er luftveisinfeksjoner og jursvulster. Hypofysesvulst er også et mulig problem. Mange rotter begynner å gå litt ned i vekt mot slutten av perioden.
*19-24 måneder: hvis rottejentene fortsatt lever har aktivitetsnivået sannsynligvis sunket enda litt mer i denne perioden. Det er meget høy sjanse for at minst én av dem har fått jursvulst. Hjerteproblemer kan slå ut. Om de ikke har hatt luftveisinfeksjoner ennå er det stor sannsynlighet for at de får noen symptomer nå. Sannsynligvis har de nedsatt syn og hørsel. Rotta mister trolig noe muskelmasse. Vekten endrer seg.
*25-30 måneder: det er lite sannsynlig at rottene lever lenger enn dette. Det er høy sannsynlighet for at hvis de fortsatt lever, lever de med jursvulst, har kraftig nedsatt syn og betydelig nedsatt hørsel. Det kan være kroniske luftveisplager. Pelskvaliteten er trolig på vei nedover (hvis den ikke har vært det en stund allerede). En eller annen form for organsvikt (hjerte, lever, nyrer) er sannsynligvis til stede enten det er synlig eller ikke. Muskelmassen svinner hen. Rotta kan få betydelig vekttap, eller legge grassat på seg. Hvis rotta er av det kontaktsøkende slaget har du sannsynligvis en skikkelig kosegris av en hunrotte nå.

Lykke til med rottene. Måtte de få et langt og godt liv! Det høres ut som om du gjør det du kan for at det skulle gå i oppfyllelse.
:rot6:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by Eirorinon »

Rottene kan nyse litt som følge av miljøforandringene (at de har flytta inn hos dere). Det er vel ganske normalt, tror jeg. Derimot bør du, som Tonje sier, følge med på om det vedvarer. Da kan det være noe luftveisdritt.

Når det gjelder hus ville jeg heller kjøpt ferdigbygde hus beregnet for smådyr fra butikker via internett (for ikke å støtte dyrebutikkene mer enn nødvendig, siden det i alle fall er min oppfatning at leverandørene deres driter i feilavling). Jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen på å hatt et selvlaget hus i rotteburet når man ikke vet om limet er farlig for dem.

Hjørnedo har i alle fall alltid fungert kjempebra for rottene mine. Jeg hadde to rotter som nærmest seg 3 år og aldri hadde gjort fra seg i et do. Jeg bare satt et hjørnedo i buret, fylte det med strø som ikke støver, og de gikk rett oppi doet og gjorde fra seg der - og KUN der! De er utrolig intelligente, så det er ikke sikkert de trenger noe dotrening. :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by wollf »

Boikott nå ikke butikkene pga noen få sine feil. Finnes mange bra dyrebutikker, de blir bare ikke skrevet noe om. Men det finnes mange flotte butikker til rotter på nett. Ratwarehouse er super og da støtter dere en rotte eier også

utmeldt

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by utmeldt »

Nettdyret er også billig og bra :jepp: gratis frakt :peewaggle:

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by cloudpainter »

som do-trening har dette funket for oss (kanskje spesielt på dyrebutikk rotter):

vi kjøpte en pakke "Yesterdays news" strø, og en pakke av det samme strøet som dyrebutikken brukte til sine rotter, i dette tilfelle var det spon pellets (anbefales ikke pga. treverket og mye støving)

i dyrebutikken hadde burene hele bunnen fyllt med spon strøet, så de første dagene fyllte vi hele bunnen på vårt bur med dette strøet. Rottene skjønte fort å bæsje på strøet, ikke i fleece-hengekøyene.
så minsket vi strøet litt og litt, og fyllte de delene hvor det ikke var strø med hus og fleece pledd. Til slutt hadde vi bare en isboks med spon strøet, og resten av bur-bunnen med fleece pledd. Rottene hadde hele veien kun bæsjet på strøet (antageligvis fordi det var en vane helt fra dyrebutikken), så de hadde ingen problemer med å gå oppi boksen for å gjøre sitt fornødne.
Dagene som kom halverte vi spon strøet og satt yesterdays news strø, slik at det var blandet strø i isboksen (rottene hadde kanskje skjønt å bæsje uansett i isboksen ved å bytte all strøet med en gang, men vi tok ikke sjangsen), og etter en stund var det kun yesterdays news strøet som lå i isboksen.
Jeg har kun sett noen sjeldne tilfeller hvor rottene ikke har gjort sitt oppi boksen, på deres snart 1 og et halvt år.
Det eneste man kan passe på er å skifte ut 'doen' ofte da rottene har en tendens til å "rydde" ved å sparke ut bæsj og strø fra boksen hvis det blir for mye :roll:

Joachim
Pinky
Posts: 7
Joined: 18 May 2012, 21:14

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by Joachim »

Takk for mnge gode svar :) jeg la all bæsjen i ett hjørne, etter det er 90% av toalettbesøkende der, så det funker fjell!

Når du sier sponpellets, er det noe annerledes enn trepellets? For hvis det er det samme, skal jeg bytte med en gang.

Så, mer spørsmål. Hu brune biter, beit meg til blods idag. Er ikke store saker, men irriterende for mmeg og sikkert henne og. Dette skjedde da jeg skulle gi de pappbiter til sovehuset mens hun enda la der. Er de ekstra beskyttende i huset, eller kan dette tyde på aggressiv atferd? Beit meg en annen gang når jeg skulle stryke henne på hodet og.
Lyse rotta "smakebiter" veldig ofte, dette er overhodet ikke smertefullt, virker bare som hun gang på gang lurer på hva fingrene mine smaker.

Fins det en måte å venne dem til å bli løfta opp? De prøver alltid å trekke seg unna, og holder fast i alt som er. På en måte vil jeg gjøre det mange ganger for å vise at det ikke er farlig, men på en annen vil jeg ikke gjøre ting enda verre om de frykter det så mye

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by cloudpainter »

De spon pelletsene vi hadde først husker jeg ikke navnet på, men innholdet var av 'blandede tresorter. det som er viktig er å vite er hvilke tresorter pelletsen inneholder, er det laget av bartrær (gran, furu) bør det ikke brukes da det avgir fenoler som rottene ikke tåler + at det støver mye som irriterer luftveiene. NFTs nettbutikk selger strø laget av asp, dette er noe man trygt kan bruke. Ellers kan du jo ta en titt på pellets laget av presset papir/papp, noe som er støvfritt og giftfritt. (Yesterdays news, Toalätt, Back-2-Nature)

'Smakebiting er lov, det er en måte å bli kjent med deg. :cheerful: Den ene rotta vår beit også til blods fryktelig mye i starten mens hun var i buret og vi stakk hånda inn til henne. Hun har blitt bedre med tiden, hun føler seg nå trygg på oss og ikke truet av oss. Men det hender hun fremdeles tar et stykke av hånda hvis man kommer overraskende på henne mens hun f.eks sover (veldig morgengretten :sneak: ).
Hvis det vedvarer kan du jo prøve ut min samboers taktikk: han stakk hånda rett inn til henne og hu beit han, men han dro ikke hånda vekk, han bare presset seg lengre inntil henne. Hun lå helt stiv på ryggen i noen lange sekunder før hun fortsatte med sitt, dette gjorde han kanskje 2-3 ganger over tid, og siden har jeg aldri sett henne bite han, på en måte har han kanskje blitt respektert i hennes øyne. men altså, dette var hans taktikk og ikke noe jeg vil si kommer til å funke for din rotte. alle rotter er forskjellige :goofy:
Våre rotter var også veldig sta når det gjaldt å bli løftet opp, de strammet alle musklene de hadde i den lille kroppen, men dette var bare i begynnelsen. jeg tror nok at ved mye kos og kanskje litt tvangs kos + gensertrikset vil rottene føle seg trygg på deg og venne seg til å bli håndtert.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by Matmor »

For å være ærlig synes jeg ikke det er en god idé å la rotter bite på den måten. Det er noen som ikke slutter så lett... og er man uheldig ender det med en amputert finger. Ikke fordi rotta biter den av, men det kan bli en usedvanlig stygg betennelse hvis tannen går ned i et ledd. Hvis man presser en redd og sint rotte er det slett ikke sikkert den gir seg med ett bitt heller! Og husk stivkrampesprøyte.

Hvis man i stedet respekterer at rotta ikke liker å bli tatt på i bestemte situasjoner kan det hende den faktisk begynner å stole på eieren, uten at eieren har måttet ta imot bittene. Det tror jeg kan være bra for begge :change: . Rett etter en omplassering er det ikke så rart om de er frustrerte og viser misnøyen med tennene.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by torasrotter »

Nå skriver du at det funket med deres og at det kun er en taktikk dere brukte. Supert at det hjalp for dere, jeg kan jo skrive hvordan jeg tror det hadde gått i min flokk :flau: Hvis jeg hadde presset hånden min på sånn på de få bitehannene jeg har hatt, så hadde de kverket hånden min. Bokstavelig talt, de hadde virkelig gitt løs på den og angrepet. Det er jo en veldig truende handling, og man "presser" rotta til å vise en uønsket atferd (merk: dette gjelder de rottene jeg har hatt, ikke alle rotter i hele verden :thhpt: ) Hvis rotta biter av redsel så tror jeg på at håndtering vil hjelpe, men ikke en veldig truende håndtering :jepp: Heller vis rotta at du må få lov til å ta på de, men du skal ikke tvinge de til noe og hvis de vil løpe så får de lov til det. Men de blir hentet inn igjen og plasert tilbake med meneskene :cheerful: Jeg pleier å være veldig snill å måten jeg løfter de på hvis de er litt stive. Løfte de godt under rumpa og ikke klemme for hardt. Hvis de får "panikk" og bare spreller så pleier jeg å lukke hendene tett rundt de og lage et lite "hus". Og så holder jeg de gjerne inntil magen min eller noe annet som er stabilt. Hvis de har lyst til å løpe vekk når jeg åpner hånden så får de lov til det. Så får jeg heller hente de inn igjen mange ganger :grin:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by cloudpainter »

Nei det er nok ikke en taktikk som jeg hadde heller turt akkurat, men etter en tid med rotta begynner det vel å vise seg hvor og når rotta viser agressive tendenser, og i hvor høy grad, denne rotta beit et tak, men slapp alltid sekundet etter. Hadde bitingen forverret seg tror jeg ikke han hadde holdt på slik, han pushet henne heller aldri på en måte at hun følte seg mer truet, han tok aldri på henne heller, bare stakk hånden inn til henne. Det var bare det at han ikke tok hånden bort etter ett bitt, men la hånden litt nærmere henne. etter noen sekunder så fortsatte hun å vaske seg, eller luske rundt i buret, eller hva det nå måtte være. det var slik vi så at hun på en måte 'aksepterte' at en hånd (eller hans hånd) kom inn i buret nå og da.
det var ikke en anbefaling akkurat, bare en litt god historie og erfaring fra vår side. da jeg regner med at ikke mange tør å prøve en slik taktikk akkurat uansett :P ? :overrasket:

ja tora, jeg tror nok at når det gjelder redsel hos rotter er kanskje tålmodighet nøkkelen, og et par trygge genser-ermer å løpe inn i ved 'panikk utbrudd :jepp:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by torasrotter »

Ja og så tror jeg det er viktig å huske på at det er ingen som kjenner rotta di bedre enn deg selv! Så man skal være forsiktig med å si hva som er rett og galt på forumet. Selv om jeg ikke ville brukt den teknikken på mine rotter, så funket den jo faktisk for dere :jepp: Og da må det jo være noe riktig i det. Men jeg ville nok kanskje iallefall prøvd noen andre måter først :cheerful: (og så vil jeg bare si at jeg ikke mener å tråkke noen på tærne, og jeg skriver med et smil :grin: )
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by cloudpainter »

Ja det var det jeg og mente, men ikke at man prøver annet først, at man prøver noe annet. for teknikken var bare en gøyal historie :crazy:
men som du sier så tror jeg det er lettere å være i sin egen situasjon, kjenne sin rotte. vanskelig for andre å bare lese uten å ha vært der selv :happy:

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Samboere med ett par rottesøstre

Post by Lene »

Ville bare svare på det med lim. Bruk Skolelim fremfor bygglim. Skolelim er laget for at unger skal tåle å få det i seg, og det har derfor langt mindre giftstoffer. Vi har brukt det til leker og innredning til både rotter, hamstere og ørkiser og årevis uten at det har vært noe problem. Og ørkiser gnager noe veldig, så hadde det vært farlig, så tror jeg vi hadde det sett det ;)

Post Reply