Jeg fant en søøt rotte ute i dag :)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Jeg fant en søøt rotte ute i dag :)

Post by anni83 »

Jeg og voffsen var ute og gikk tur på frogner, da så jeg en rotte som ble plaget av en stor fugl som hakket på den, så den gikk halveis under en bil og fortsatte og spise på frø, hehe.. Den var så søt og ikke redd. Kjempe rolig..og hadde en del hakkemerker på ryggen. Forbanna dritt fugler ;)

Skal gå opp og legge ut mat til den senere i kveld, muhahaha :D

Er det en myte at rotter ute er smittefarlige, eller er det sant?

Hvor sover ville rotter om vinteren??

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Jeg fant en søøt rotte ute i dag :)

Post by Niana »

Oj, stakkars liten da :O

Alle ville dyr kan være en smittefare, så jeg ville ikke klappet den akkurat :P Den har nok ikke svartedauden, men den kan ha lus/lopper/andre rottesykdommer som kan smitte deg og dine.

Vet ikke hvor alle ville rotter er om vinteren, men jeg vet at her ute på landet hos moren min bor de inne i veggene og bråker og dreper mus :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Jeg fant en søøt rotte ute i dag :)

Post by anni83 »

Arrrrgh, så kjedelig da :( Skal i hvertfall opp og legge mat under bilene i kveld, muhaha ;)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg fant en søøt rotte ute i dag :)

Post by wollf »

tror ikke den har mer smitte og sykdom enn mus har. og som kattene drar med seg inn;)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Jeg fant en søøt rotte ute i dag :)

Post by Marit Fosen »

wollf wrote:tror ikke den har mer smitte og sykdom enn mus har. og som kattene drar med seg inn;)
Det tror ikke jeg heller...
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Jeg fant en søøt rotte ute i dag :)

Post by Niana »

Marit Fosen wrote:
wollf wrote:tror ikke den har mer smitte og sykdom enn mus har. og som kattene drar med seg inn;)
Det tror ikke jeg heller...
Nei, men jeg ville nå ikke klappet en mus heller :P

Lus/lopepr/midd kan alle dyr som er ute få, og det kan jo så klart behandles. Jeg påstår ikke at ville rotter er syke og smittsomme dyr, men jeg synes ikke man skal prøve å fange dem inn og ta dem med hjem heller. Om de ikke er syke og skadet da, i så fall er det jo bare fint å hjelpe. Og de kan ha smittsomme sykdommer, selvom de fleste dyr ikke har det.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg fant en søøt rotte ute i dag :)

Post by wollf »

man skal ikke ta med ville dyre inn pr lov. og jeg synes ikke man skal ta med ville dyr inn om det hadde vært lov.
la ville dyr være ville dyr. men de er fasinerende nettopp forde de er ville.

er ofte jeg tar i mus levende som døde. kommer jeg over katta sitter på trappa og bare leker med en levende mus gir jeg katten godbit og byttet det med musen og slipper den løs lenger vekk. døde mus ligger det sånn generellt all over. de legger jeg i treet til kattugla;)

Post Reply