rotter?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
pipsi1212
Pinky
Posts: 3
Joined: 01 Jul 2012, 16:46

rotter?

Post by pipsi1212 »

Jeg vurderer å skaffe meg en rotte eller to, går det bra å ha en rotte alene hvis den får daglig trim og mye selskap?
Jeg tror ikke jeg skal gå skole til neste år og da tenkte jeg at å skaffe seg et lite dyr ville være på sin plass. Vurderte mus litt først men falt raskt over til rotter så snart jeg fikk lest litt om dem :cheer:
Også fant jeg dette forumet så jeg tenkte jeg kansje kunne få litt hjelp her.
Tror jeg skal gå for en gutterotte da jeg vill ha en rolig snill og tam liten fyr og jeg leste at de kunne være bra for en førstegangs eier.

Vet noen om det er noen opdrettere i nordland i nerheten av sortland?
Er litt redd jeg må kjøpe på dyrebutikk og har ikke så lyst til det :suspicious:

Så nå krysser jeg bare fringrene for at jeg får ha rotte i den nye leiligheten min :happy:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: rotter?

Post by tantepose »

Rotter er koselige små venner. :cheerful: Og du må ha minst to. :cheerful: Vil anbefale deg å lese mest mulig her inne før du får rottene i hus.Kos deg! :cheer:http://youtu.be/cDy3bMRuobE
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: rotter?

Post by utmeldt »

Velkommen til forumet :party:

kjempehyggelig at du kunne tenke deg rotter, de er virkelig gode små venner å ha :cheer:
Men du kan ikke ha en rotte alene desverre, det er dyreplageri da rotter er flokkdyr og trives best i grupper på to elller fler. Det er viktig for rotters mentale helse å ha en artsfrende :jepp:
Se videoen Tantepose postet, den er nydelig og illustrerer godt hvorfor det er viktig at man skaffer seg minst to rotter av samme kjønn :aww:

Jeg vil virkelig anbefale at du kjøper rotter av oppdretter, rottene fra seriøse oppdrett er både friskere og tammere en de du får fra butikk og man får som regel mer igjenn for pengene ved å velge oppdrett. spesielt som førstegangskjøper da man har oppdrettern til rottene bak seg hele veien for å tilby hjelp og støtte dersom man skulle trenge :peewaggle: Du vil i beste fall få små tips hos en dyrebutikk, men desverre er dyrebutikkansatte ofte helt blottet for kunskap om rotter og vil nok gjøre mer skade en nytte med sine tips og råd :worry:

Oppdrettet nærmest deg er jeg usikker på, men siden vi er spredt utover må du nok reise litt , men det er virkelig verdt det. Jeg henta rotter i bergen (bor i tromsø) og det var virkelig verdt pengene :ratgreen: nå har jeg rotter jeg bare kunne drømme om før :dån: og jeg går aldri tilbake til dyrebutikkrotter av flere grunner :cheerful:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rotter?

Post by Matmor »

Velkommen :cheer: Tantepose og Anniken har allerede svart på det meste, men jeg tenkte jeg skulle nevne en ting: Rotter lever vanligvis i minst 1 1/2 år, ofte ca. 2 og noen ganger mer. Du skriver at du ikke kommer til å gå på skole til neste år, og derfor er på jakt etter kjæledyr. Hvis du bare kan planlegge for et år fram i tid vil jeg absolutt anbefale deg å prøve å få tak i et par omplasseringsrotter som er fylt et år. Det spiller selvsagt ikke noen rolle hvis du har planene klare for året etterpå, og vet at planene kan inkludere rottene.
:rat:

pipsi1212
Pinky
Posts: 3
Joined: 01 Jul 2012, 16:46

Re: rotter?

Post by pipsi1212 »

Rottene blir nokk med vidre selv om jeg kansje skal gå skole året etter :happy:
Er ikke intresert i å gi dem bort eller omplasere dem er de først kommet til meg så blir de :change:

Blir i såfall mine første rotter men har sottet i hele dag og sett på rottefilmer på youtube og lest meg opp så nå håper jeg bare at jeg får ha rotter der jeg flytter inn!

Etter hva dere skriver så skjønner jeg at det er best å ha to og lurer på om to hanner kan gå sammen uten å sloss?
Og vet dere hva prisen på en rotte ligger på sånn ca?

Kjenner jeg gleder meg veldig til å begynne å innrede bur og kjøpe inn diverse til dem. Og ikke minst til dem kommer i hus!

Men nå skal jeg gå tilbake til lesingen!

utmeldt

Re: rotter?

Post by utmeldt »

Jada to hanner kan fiiint bo sammen, flere også :grin: Jeg har en gruppe på to og en på tre, Er noen ganger litt knuffing men det er normalt, vi mennesker knuffer jo også litt med de vi bor sammen med :cheesy:

I dyrebutikk koster rotter fra 100-200 vil jeg tro, de tar 200 her i Tromsø...
hos oppdrett noe dyrere, men så er det også bedre dyr en hva dyrebutikkene får inn, dog kan man jo være heldig dersom dyrene ikke har bodd lenge i butikken og/eller har godt lynne :cheerful:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: rotter?

Post by Vitania »

Siden du får svar på det meste trenger jeg ikke svare, men vil bare "vise" at gutter fint kan gå sammen om de blir introdusert riktig. :cheerful:
Selv har jeg fem gutter sammen, to er brødre på litt over et år, en som ikke har noen brødre i buret på litt over et år og to brødre som er snart et år. Altså fem rotter fra tre forskjellige kull, og de går fint sammen. Som Anniken sier er det litt knuffing i ny og ne men aldri noe alvorlig, og vi mennesker krangler jo også litt med de vi bor med. :cheer:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Szelidpatkany
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 06 Nov 2010, 21:10

Re: rotter?

Post by Szelidpatkany »

Jeg vil legge til at du for sikkerhets skyld er forberedt på å ha rottene i tre år(men det er usannsynlig), for å sikre deg mot ubehagelige overrasskelser. :cheer:

Post Reply