Hvor bør jeg kjøpe rotter?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Hvor bør jeg kjøpe rotter?

Post by MonicaC »

Vi skal kjøpe to rotter til bursdagen til min datter, gleder oss veldig!
Vi tenker da å kjøpe type hetterotter.
Vi har nå bur og innhold, og trenger bare rottene, skal ha de til å overraske henne på bursdagen 2 august.
Noen som vet om noen kull, vet hvor jeg burde henvende meg eller har noen andre tips?
Evt kjøpåer jeg i dyrebutikken, men vil gjerne ha noen rotter som er håndterte på en god måte slik at de er kjærlige og tamme:)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvor bør jeg kjøpe rotter?

Post by Matmor »

Kull leveringsklare 2/8 eller litt før er allerede født. Sannsynligvis er det også annonsert for dem. Det kan bli vanskelig å finne noen som er leveringsklare akkurat da. Hvor i landet holder du til? Og hvor langt er du villig til å reise? Hadde det vært en løsning for deg at datteren din fikk hilse på snart leveringsklare unger den dagen, og så fikk dem når de var gamle nok?

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Re: Hvor bør jeg kjøpe rotter?

Post by MonicaC »

Hvor gamle er rotter som er leveringsklare egentlig? Kan så lite om dette jeg.
Vi bor i Buskerud, mellom Drammen og Asker. 30 min unna Oslo.
Vi vil nok ha rottene her hjemme på bursdagen hennes.
Har frem til nå tenkt at jeg skulle kjøpe i dyrebutikken, men så fant jeg plutselig ut at det jo er private oppdrett av dette rundt omkring og ble litt nysgjerrig.

Monica:)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvor bør jeg kjøpe rotter?

Post by Matmor »

Rottene skal være minst 5 uker gamle før de tas fra moren, for å få med seg den viktige sosialiseringen. Det er spesielt viktig hvis de ikke kommer inn i en flokk hvor det er andre som tar seg av oppdragelsen.

Jeg tror ikke du finner noen her inne som har annonsert kull som kommer til å ha akkurat den alderen på fødselsdagen til datteren din. Det nærmeste er kullet Lene her inne nettopp har fått på omplasseringshunnen hun nettopp tok imot. Hvis jeg skulle hatt rotter til en bursdag til en av ungene ville jeg nok ha sagt meg fornøyd med å få hilse på rotteungen på fødselsdagen, og hentet den når den var klar heller enn å bestille fra en butikk men ikke ane noe om hvordan ungen var sosialisert.

Du kan selvsagt tråle dyrebuktikker i omegn og plukke ut de mest tamme du finner. Nå dukker det stadig opp annonser på Finn.no, for eksempel, men ingen vet hvor godt disse ungene er sosialiserte og hva slags stell moren har fått.

Du får bruke tiden til å lete, og å lese om rotteungenes behov etc. Mattilsynets brosjyre om rottehold er et bra sted å begynne. Det skal være en lenke til den her inne fra et sted, muligens fra forumets forside :rat: Ellers finner du mye ved å kikke på forumet og på medlemmenes hjemmesider, inkludert min egen.
:rat:

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Re: Hvor bør jeg kjøpe rotter?

Post by MonicaC »

Tusen takk for svar!
Ser ut til at jeg kanskje har fått tak i rotter hos et kull som er leveringsklare om 2-3 uker. Så venter spent på telefon:)
Nå er spørsmålet om vi skal velge jenter eller gutter, ikke sikre enda:)
Ha en flott sommer da!

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvor bør jeg kjøpe rotter?

Post by torasrotter »

Når du skal kjøpe fra oppdretter ville jeg spurt om å få en forhåndskikk på kjøpskontrakten. Da vil du kunne dømme (til en viss grad) om det er en seriøs oppdretter eller ikke. Du kan også spørre om alder på foreldrene. De skal være: hunner mellom 5-10mnd, hanner over 12mnd (minstekrav). Hvis ikke dette stemmer så ville jeg ikke ha kjøpt derfra, for da er det sannsynligvis også noe annet som ikke stemmer. Det er veldig lett å kjøpe seg to rotter i dyrebutikk, putte dem sammen og kalle seg selv en oppdretter :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

MonicaC
Pinky
Posts: 21
Joined: 09 Jul 2012, 20:49

Re: Hvor bør jeg kjøpe rotter?

Post by MonicaC »

Denne oppdretteren fikk jeg faktisk tips om fra en annen dyrebutikk da, hun er visst kjempe flink. Men skal absolutt sjekke ut kontrakten ja:)

Post Reply