Svidd bart

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Svidd bart

Post by Entwine90 »

I går klarte Småen å gnage over strømledningen til tv'n. Det resulterte i et greit smell, men han kom fra det med livet i behold. Bartene er omtrent svidd av, og idag har jeg sett at han sliter med balansen og å finne mat. Er dette noe som vil gå over, og det vokser ut igjen? Stakkar lille.. ( og helst ingen skjennepreken, første gang han har gnagd på ledninger)

utmeldt

Re: Svidd bart

Post by utmeldt »

Uhell kan skje og såklart skal ingen skjenne på deg for dette :cheer:

Når det gjelder barten hans blir den nok å vokse ut igjen, mener å huske en historie der Wollf's Pixie fikk brent begge sider av barten på et adventslys :nottelling: Jeg møtte jo Pixie i mai og da hadde hun fine barter så tror det skal gå helt fint. Er nok bare litt uvant for han i starten med kortere barter en normalt, sikkert derfor han virker litt ubalansert og forvirret :cheerful:

Ellers kan han jo kansje fått seg et lite støt? vet jo ikke om han gjorde det eller ikke, men dersom han gjorde det så ville jeg tatt ham til veterinær for en sjekk bare for å være sikker på at alt er helt i orden :cheer:

Lykke til :ratgreen: og god bedring til ledningspiseren :nottelling:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Svidd bart

Post by Matmor »

Sannsynligvis er det ettervirkninger av støtet og ikke de avsvidde bartehårene som gjør at han sliter nå.
Han skulle nok hatt Metacam eller liknende, ut fra hvordan man behandler mennesker som er truffet av lyn.
In an individual who has been struck by lightning, the use of NSAIDs for the first few days may decrease long-term neurologic damage. Although no studies have examined this, NSAIDs are the only medications available for lightning injuries at this time.
Hvis du ikke har noe liggende, kontakt veterinær i morgen.

Det er absolutt en sjanse for at han kommer seg, men ingen garanti. :rat:

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Svidd bart

Post by Entwine90 »

Ja, er nok litt uvant for han. Metacam har han fått, hadde igjen en flaske etter Tjukken brakk foten. Er rimelig sikker på han fikk støt, og skal til sjekk i morgen :) Han er i fin form ellers.. :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Svidd bart

Post by wollf »

vet med mennesker så MÅ mman til legen etter et slikt støt. man kan ha fått ujevn hjerterytme

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Svidd bart

Post by cloudpainter »

jeg begynte å tenke på indre skader på organer og slikt? er ikke muligheten stor for at det har skjedd?
ville iallefall tatt en sjekk hos dyrlegen ja :)

Post Reply