For tre uker siden så takket min samboer ja til å passe på dyrene til noen venner av oss mens de var på en to uker ferie. Det var da 5 deguser og 2 rotter. Jeg har aldri vært noe særlig interessert i gnagere (ikke mislikt, bare ikke hatt noen fasinasjon for), men disse to rottefrøknene klarte å sjarmere meg i senk, samt samboeren min og våre to barn. Det ble mange kose- og lekestunder, og det virket som rottene stortrivdes også.
Etter at de har blitt hentet så har det vært merkelig stille i huset, og både samboeren min og jeg har så smått fundert på å skaffe oss et par rotter selv. Så langt så er vi kun i vurderings-stadiet (er tross alt et ansvar i tillegg til glede), men vi har begynt å researche litt hva som ville trenges.
Jeg har i en ukes tid trålet igjennom forumet her og lest artikler på NTF sin side, og fått masse nyttig info. Har nogenlunde god peiling på hva som trengs av bur og inventar, mat og strø pluss mere til. Har også tittett igjennom leiligheten for å finne ut hva som må rottesikres.
Vi har i utgangspunktet sett for oss et par rottejenter. Fortrinnsvis kjøpt privat da jeg ikke har helt tiltro til stell i dyrebutikker, men har ennå ikke kommet så langt i prosessen at vi har sett etter dyrene ennå.
Men det er et par ting som hadde vært greit å vite, som f.eks. kostnader.
Jeg vet det umiddelbart vil bli en heftig utgift med bur og utstyr og at man selfølgelig kan komme utfor uforutsette utgifter med dyrlege, ekstra kjøp av mat pga barn som heller såpe i fôret og lignede, men hva med faste utgifter?
Har sett prisene på mat og strø som NTF har linket til, men det sier meg ikke så mye om hvor LENGE denne maten eller strøet vil vare.
Så, hva kan jeg regne med å måtte betale i måneden? Er greit å vite om kosten er på 200 eller 2000.

Om krypene skulle ha behov for dyrlege (F.eks. en luftveisinfeksjon slik jeg har lest ikke er uvanlig), hvor mye vil en slik regning komme på i gjennomsnitt?
Er det vaksinasjoner de vil trenge? I så fall hvor mange/hvilke?
Jeg har heller ikke sett noe etter hvor mye det vil koste å skaffe selve dyrene. Aner ikke hva det går for i butikk, og har ikke peiling på hva det ligger på iblandt folk som avler rotter.
Priser på alt vil selfølgelig variere fra sted til sted, så jeg tenker på sånn ca-beløp, bare sånn at vi vet hva vi gir oss ut på.
Og skulle dere komme på noe annen info som er grei å vite så settes det stor pris på...