Kostnader og annen praktisk informasjon

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by Mashiem »

Hei alle sammen, helt ny på forumet her. :smile2:

For tre uker siden så takket min samboer ja til å passe på dyrene til noen venner av oss mens de var på en to uker ferie. Det var da 5 deguser og 2 rotter. Jeg har aldri vært noe særlig interessert i gnagere (ikke mislikt, bare ikke hatt noen fasinasjon for), men disse to rottefrøknene klarte å sjarmere meg i senk, samt samboeren min og våre to barn. Det ble mange kose- og lekestunder, og det virket som rottene stortrivdes også.

Etter at de har blitt hentet så har det vært merkelig stille i huset, og både samboeren min og jeg har så smått fundert på å skaffe oss et par rotter selv. Så langt så er vi kun i vurderings-stadiet (er tross alt et ansvar i tillegg til glede), men vi har begynt å researche litt hva som ville trenges.
Jeg har i en ukes tid trålet igjennom forumet her og lest artikler på NTF sin side, og fått masse nyttig info. Har nogenlunde god peiling på hva som trengs av bur og inventar, mat og strø pluss mere til. Har også tittett igjennom leiligheten for å finne ut hva som må rottesikres.

Vi har i utgangspunktet sett for oss et par rottejenter. Fortrinnsvis kjøpt privat da jeg ikke har helt tiltro til stell i dyrebutikker, men har ennå ikke kommet så langt i prosessen at vi har sett etter dyrene ennå.

Men det er et par ting som hadde vært greit å vite, som f.eks. kostnader.
Jeg vet det umiddelbart vil bli en heftig utgift med bur og utstyr og at man selfølgelig kan komme utfor uforutsette utgifter med dyrlege, ekstra kjøp av mat pga barn som heller såpe i fôret og lignede, men hva med faste utgifter?
Har sett prisene på mat og strø som NTF har linket til, men det sier meg ikke så mye om hvor LENGE denne maten eller strøet vil vare.

Så, hva kan jeg regne med å måtte betale i måneden? Er greit å vite om kosten er på 200 eller 2000. :confused:
Om krypene skulle ha behov for dyrlege (F.eks. en luftveisinfeksjon slik jeg har lest ikke er uvanlig), hvor mye vil en slik regning komme på i gjennomsnitt?
Er det vaksinasjoner de vil trenge? I så fall hvor mange/hvilke?

Jeg har heller ikke sett noe etter hvor mye det vil koste å skaffe selve dyrene. Aner ikke hva det går for i butikk, og har ikke peiling på hva det ligger på iblandt folk som avler rotter.

Priser på alt vil selfølgelig variere fra sted til sted, så jeg tenker på sånn ca-beløp, bare sånn at vi vet hva vi gir oss ut på.
Og skulle dere komme på noe annen info som er grei å vite så settes det stor pris på...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by wollf »

hei. og hjertelig velkommen til forumet, jeg er bare raskt innom nå, men anbefaler deg å ta en titt på matmor sin side
http://matmor.info/
se under
rotter i huset
så hva rottehold koster.
masse nyttig info der

en veldig bra og fin oversikt

lykke til og håper du finner noen nydelige små
vær ups på at det er mange usæriøse oppdrettere der ute, og her inne under rottekull er det rotteunger til salgs og til planlegging;)
oppdrettere hjelper ofte til med transport fra sør,øst,nord og vest:)

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by Mashiem »

Takk takk, var en ganske grei oversikt det der, ja.
Adskillig billigere enn jeg hadde forventet også (sier jeg NÅ, før jeg har rotter som blir syke annenhver måned ^_^), selv med de dyrere alternativene hennes. Ut ifra dette ser det ikke ut som om økonomien er det som burde hindre oss i å bli rotte-foreldre. :)

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by Tonje Lenore »

Hei og velkommen skal du være til forumet! :cheerful:

Ja, rotter er noen fantastiske dyr som man lett blir glad i, og så gøy dere
kanskje vil skaffe rotter!

Nå har du jo fått god info fra Wollf ang kostnader osv :cheesy:

Når rottene blir syke er det ikke noe vaksiner for å forhindre sykdom,
men de får antibiotika for det de er syke for.
Du kan lese på helsekaroteket hvor det står masse god info om forskjellige sykdommer
hos rotter og hva som bør gjøres
http://tamrotter.com/forum/viewforum.php?f=37

Siden du bor i Oslo, vil jeg da anbefale veterinærer på Tam Alna i Oslo og veterinær
som heter Tonje er super flink :cheer:

Når det kommer til å skaffe rotter fra privatpersoner ligger to rotter på ca 700,
kommer litt ann på oppdretter også.
Jeg anbefaler deg å ta en titt på kommende kull og kull som er til salgs i
denne tråden http://tamrotter.com/forum/viewforum.php?f=41 og
denne http://tamrotter.com/forum/viewforum.php?f=42
for å se om det er noen rotteunger i nærheten av deg som er til salgs eller
vil komme om ikke alt for lenge!


Masse lykke til, og det er bare å spørre her så masse du måtte orke,
vi her inne skal svare så godt vi kan :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by Mashiem »

Tonje Lenore wrote:Du kan lese på helsekaroteket hvor det står masse god info om forskjellige sykdommer
hos rotter og hva som bør gjøres
http://tamrotter.com/forum/viewforum.php?f=37

Siden du bor i Oslo, vil jeg da anbefale veterinærer på Tam Alna i Oslo og veterinær
som heter Tonje er super flink :cheer:
Takker for info. Tittet raskt igjennom kartoteket og ble litt overrasket at mesteparten av bildene som ga eksempler ikke var der. o_O
God info om dyrlegen ved Tam. Det er under 15 minutter gange fra der jeg bor, så det passer perfekt. ^_^

Ang å velge ut rottene så har vi ikke hastverk. Viktigere at vi får de "riktige" dyrene og at de trives med oss enn at vi får noen fortest mulig. Kommer nok til å ta oss god tid med å finne fram i hva som er tilgjengelig.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by Tonje Lenore »

Oi, trengs å oppdateres med andre ord, det må gjøres :giggle:

Det er jo helt supert, alltid greit å ha en dyrlege i nærheten om noe
skulle skje! :cheerful:

Flott å høre, greit å ta seg god tid å vite at "dette er de perfekte rottene
for oss" enn " jada vi tar dem" også finne ut at de ikke er for dere.
Ta den tiden dere trenger og spør gjerne om det er noe dere lurer på,
sjekk også kommende kull og salgstråden da den vil bli oppdatert når
en oppdretter har kull på gang! :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by tantepose »

Hei,så koselig at dere har falt for rotter! :cheerful: Som du sier er det viktig at dere får de "riktige" rottene,så dere/barna ikke blir skuffet.Det er ganske stor forskjell på hvor høyt "elsker-menneske" barometeret går på rottene,selv om de er tamme.Dere må passe på å få dem som ELSKER mennesker,som vil leke med og helst bo på menneskene sine.Og ikke bare "sjefsmennesket" men også barna.Altså slik som de dere passet tydeligvis var.Min første rotte var en slik "menneskerotte",også de to neste jeg skaffet.Jeg tenkte alle var slik og endte så opp med 4 søstre,(kunne jo ikke skille dem.... :aww: ).De var ikke slemme og bet ikke,men de hadde helt andre planer for livet sitt enn meg,hehe.De var overalt,gjemte seg og bygget bol alle mulige umulige plasser. :giggle: Siden har jeg hatt mange varianter av morsomme rotter,jeg har elsket alle,men alle har ikke vært like enkle.Det går bra for meg,men med små barn blir det noe annet.
Du tenker helt rett,det blir viktig for dere å få de rette.Ta dere tid til å bli kjent med dem før dere bestemmer dere.Noen kan også forandre seg i puberteten,bli ivrige husmødre eller kreve privatlivets fred.Husk også at disse dere passet har blitt slik ikke bare av gener men også hvordan eieren har behandlet dem.De har stort behov for trygghet og forutsigbarhet når de vokser opp,så noen kjøreregler er bra.Belønning for bra oppførsel er lurt,både for fire og tobente. :jepp: Lykke til med å finne de to rette! :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by torasrotter »

Jeg tror også det er viktig å finne de rette rottene, men jeg kan si sikkert med en gang at hvis du ønsker å kjøpe fra oppdretter og du ønsker å kjøpe barn så vil det ikke være et alternativ å få ha rottene først for å se om de er akkurat det du er ute etter. Nå mener jeg ikke å være negativ, men det er jo greit å vite hva som er realistisk :cheerful: At de forandrer seg litt i puberteten er jo helt sant, men jeg hadde iallefall ikke blitt særlig fornøyd hvis noen hadde kjøpt en rotte av meg som de leverte tilbake når den fikk litt hormoner og krevde litt mer :boing: De fleste oppdrettere bor også litt spredt, så man må kanskje reservere over nett og får kanskje ikke treffe ungene før de blir levert. Det kan også være lurt å se på hvilke kull som er planlagte og så sette seg på en reservasjonsliste, for mange ganger er alle ungene reservert før de blir født :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by wollf »

jeg mener det er en selvfølge at en oppdretter tar tilbake rottene om de blir et problem for eier. heller det enn at eier skal omplassere de videre eller miste interessen for de.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by torasrotter »

Ja selvsagt, ikke missforstå meg nå :cheerful: Hvis det blir et problem med rotta (allergi, den biter, funker ikke i flokk osv). Men hvis man forventer at rotten skal være akkurat slik man ønsket seg hele livet så tror jeg man er inne for en skuffelse. Jeg tar alltid tilbake rottene jeg har solgt hvis kjøper av en eller annen grunn ikke kan ha de lenger. Men jeg mener mer, hva man kan forvente når man kjøper en rotte. Hvis kjøper ikke vil ha rotta lenger fordi den ikke er like kosen i de mnd den er i puberteten, så ville jeg nok blitt litt irritert. Og jeg tror heller ikke man vil finne en rotte som er akkurat sånn som man forventer hele tiden, men det er jo noe av det jeg synes er best med rotter. De har så mye personlighet :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by wollf »

da er vi helt enige....
og jeg lar heller ikke kjøpere velge de rottene de vil ha først.
oppdrettere velger først de de skal beholde, så de som skal på for og så er det litt mer fritt frem alt etter hvem som står først på listen og slik :happy:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by torasrotter »

Nettopp :cheerful: Og hvis kjøperen (nå må ikke trådstarter tro at jeg har dette inntrykket av deg, for det har jeg ikke :ratgreen: Dette er bare rent hypotetisk) men ja, hvis kjøperen har den innstillingen at rotten skal sendes tilbake med en gang ting blir litt annerledes eller vanskelig så har ikke jeg noe lyst til å selge til de :nei:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by Mashiem »

Bare rolig, jeg tar det ikke som noe personlig angrep. ^_^

Jeg har hatt dyr før, både kanin og katt. Den ene katten jeg har hatt var veldig kosete og kjælen med meg (ikke de andre i huset, dessverre), men da hun ble ett år så lot vi henne få leke seg ute og hun endret karakter. Hun ble lite sosial og så på oss mest som matstasjon enn noe annet, og var til og med aggresiv mot min forlovede. Må innrømme at jeg mistet noe av kjærligheten til henne når man aldri fikk noe igjen, men vi avlivet eller omplasserte henne ikke av den grunn. Hun var tross alt en del av familien...

Jeg forteller deg dette kun for at du skal forstå at jeg ikke tar lett på å ta meg av et dyr. Det er et ansvar man må leve med i en god stund fremover, selv om det kanskje ikke utvikler seg helt som forventet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by wollf »

:liker:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Kostnader og annen praktisk informasjon

Post by torasrotter »

Da er jeg sikker på at et par rottesnuter vil passe perfekt inn hos dere :hjerterotte: :thu:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply