Faktaark til dyrebutikk

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Faktaark til dyrebutikk

Post by bullfrog »

Jeg skal lage et enkelt informasjonsark til dyrebutikken jeg jobber på. Vi satser på best mulig informasjon til kundene som kjøper dyr, slik at de vet hva de går til. Dette arket skal inneholde levealder, leveringsalder, om de er flokk\gruppe\solitærdyr, anbefalt fôr, kjønnsmodning osv. på alle dyrene vi selger i butikken. Kan jeg bruke informasjon fra NTF i rotteinfoen mot at jeg kildeopplyser?


Mvh. Espen

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by Marit Fosen »

Et flott tiltak :cheer: Men det viktigste er at innehaver og ansatte har kunnskaper og vilje til å gjøre det rette og beste for dyrene. Her skorter det mye!
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by Marit Fosen »

Når en ansatt i en dyrebutkk lurer på hvor mye kjøtt en kanin trenger, blir en oppgitt. Det er heller ikke noe problem hvis en kanin har tannfeil, det er bare å klippe tennene!
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by Matmor »

Jeg fant plutselig ingen referanse til Mattilsynets brosjyre om rottehold på NTF's sider, men NTF var med å lage den i sin tid...
http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/m ... _9870a.pdf

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by wollf »

Det finnes alt en slik folder. Om du vil så kan jeg sikkert få til å sende deg noe. Hvor holder du til?

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by bullfrog »

wollf wrote:Det finnes alt en slik folder. Om du vil så kan jeg sikkert få til å sende deg noe. Hvor holder du til?
Takker for det! Sender deg adressen min i pm.

Utenom lager vi et mini-informasjonsark der harde fakta vil bli presentert-levealder, opprinnelsesland, leveringsalder, gruppe\solitær\flokkdyr osv. for alle dyreartene vi selger. Men da kan jeg bruke informasjonen i folderen til rottedelen! Takk for hjelpen!

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by bullfrog »

Marit Fosen wrote:Når en ansatt i en dyrebutkk lurer på hvor mye kjøtt en kanin trenger, blir en oppgitt. Det er heller ikke noe problem hvis en kanin har tannfeil, det er bare å klippe tennene!

Vil du forklare oss tannfeilutspillet? :cheesy:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by Marit Fosen »

bullfrog wrote:
Marit Fosen wrote:Når en ansatt i en dyrebutkk lurer på hvor mye kjøtt en kanin trenger, blir en oppgitt. Det er heller ikke noe problem hvis en kanin har tannfeil, det er bare å klippe tennene!

Vil du forklare oss tannfeilutspillet? :cheesy:
Kaninens tenner kan ikke klippes. Klipping kan forårsake at tannen/emaljen sprekker, med en infeksjon som resultat. Tennene må slipes/files ned, og det må kanskje gjøres én gang i måneden - under narkose. Det sier seg selv at dette ikke lar seg gjøre over tid. Seriøse kaninoppdrettere er ekstremt nøye på at ikke dyr med bittfeil/bærere blir brukt i avl. Som i all annen seriøs avl, er også her målet å eliminere arvelige defekter, og bittfeil er i høyeste grad arvelig. Bittfeil på en kanin er ikke forenlig med liv over tid. Kjøkkenoppdrettere bryr seg lite om dette og gir dårlig eller ingen informasjon til nye eiere. De leverer til dyrebutikker som igjen gir feil informasjon og bagatelliserer problemet - det er ikke noe problem å klippe tenner!
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by bullfrog »

Marit Fosen wrote:
bullfrog wrote:
Marit Fosen wrote:Når en ansatt i en dyrebutkk lurer på hvor mye kjøtt en kanin trenger, blir en oppgitt. Det er heller ikke noe problem hvis en kanin har tannfeil, det er bare å klippe tennene!

Vil du forklare oss tannfeilutspillet? :cheesy:
Kaninens tenner kan ikke klippes. Klipping kan forårsake at tannen/emaljen sprekker, med en infeksjon som resultat. Tennene må slipes/files ned, og det må kanskje gjøres én gang i måneden - under narkose. Det sier seg selv at dette ikke lar seg gjøre over tid. Seriøse kaninoppdrettere er ekstremt nøye på at ikke dyr med bittfeil/bærere blir brukt i avl. Som i all annen seriøs avl, er også her målet å eliminere arvelige defekter, og bittfeil er i høyeste grad arvelig. Bittfeil på en kanin er ikke forenlig med liv over tid. Kjøkkenoppdrettere bryr seg lite om dette og gir dårlig eller ingen informasjon til nye eiere. De leverer til dyrebutikker som igjen gir feil informasjon og bagatelliserer problemet - det er ikke noe problem å klippe tenner!
Det var det jeg håpte du mente-det kunne mistolkes ser du :cheerful:
Det er mye å ta hensyn til som dyreselger. Jeg skal forsøke å få skrevet så mye info på disse faktaarkene som mulig!

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by bullfrog »

Da var faktaarket ferdig. Jeg kunne selvsagt tatt med mer, men vi prøver å begrense oss til ca et A4-ark. Det er jo linket til flere gode sider på arket, så kundene kan. og bør, lese seg opp selv. Dette gjelder uansett dyr de kjøper. Kom med kritikk om det er noe dere stusser på, eller finner direkte feil. På forhånd takk for hjelpen! :cheerful:

Tamrotte
(Rattus norvegicus)
Denne teksten må betraktes som en sterkt forenklet innføring til dyreholdet. Vi anbefaler alle som vurderer å kjøpe dyr å skaffe seg ytterligere kunnskap gjennom spesiallitteratur. For de fleste dyregrupper finnes det et stort utvalg av gode fagbøker å få kjøpt, evt. lånt på ditt lokale bibliotek. Buddy-butikken hjelper deg også gjerne videre med råd og veiledning.
Rotter er sosiale dyr, og skal holdes i par eller grupper. For å unngå uønsket avkom, bør dyr av samme kjønn holdes sammen. Om dyr av samme kjønn vokser opp sammen, vil det sjelden oppstå krangling. Introdusering av eldre dyr går ofte også bra, men da må det tas en del forhåndsregler.
Rottene bør separeres fra sine foreldre og søsken av motsatt kjønn når de blir 5 uker gamle. Dette fordi de blir kjønnsmodne i denne alderen. Drektighetsperioden varer i 22 dager, og et kull består vanligvis av 8-12 unger, men opptil 20 unger har vært observert. Antall kull pr. år er vanligvis rundt 4-7 (i naturen). Levetiden er vanligvis rundt 18 måneder, men dette kan variere mye avhengig av miljøforhold, kost, sykdommer osv.
Et bur for to rotter bør være minst 70 cm bredt, 40 - 50 cm dypt og 80 cm høyt. Jo flere rotter, jo større plass trenger de.
Da rotter liker å klatre, samt ligge og sove høyt oppe, bør man satse på høyden framfor lengden ved anskaffelse av bur. Gitteravstanden bør ikke være mer enn 1 - 1,5 cm, da små rotter kan komme ut igjennom større gitteravstander.
Rotter er omnivore, som betyr ”altetende”, de spiser altså mat fra både plante-og dyreriket. De bør få et kvalitetsfôr, for eksempel pellets som du får kjøpt i dyrebutikken. Vanlige gnagerblandinger og kaninblandinger egner seg ikke til rotter. Det er også en stor fordel hvis alle bitene i blandingen innholder det samme slik at rottene ikke kan la være å spise noen av bitene. Da unngår du å måtte kaste mye mat og at rottene ikke får i seg alt av næringen fôret innholder. I tillegg til dette fôret kan du gi rottene dine små godbiter i form av frukt, grønnsaker og nøtter. Usaltet kokt eller stekt kjøtt, for eksempel kyllingkjøtt (i små mengder) kan også gis som proteinkilde. De blir også glade for å få sirisser, mellarver ((larver av melbillen Tenebrio molitor,) og zoophobaslarver; larver av billene Zoophobas morio, disse får du kjøpt i dyrebutikken). Grener med løv av bjørk, hassel, osp, selje og rogn er noe rottene setter stor pris på. De må alltid ha tilgang til både mat og vann.
Hunner:
-Aktive, noe som kan bety god underholdning.
-Gjennomsnittsvekt på omtrent 300 gram.
-Markerer mindre.
- Jursvulst hos eldre er ganske normalt, dessverre.
Hanner:
-Roligere, noe som kan bety kosestunder.
- Gjennomsnittsvekt på omtrent 500 gram.
- Markerer en del, og kan lukte litt mer enn hunnrotter.
- Kan være vanskeligere å introdusere til andre rotter.
Kilder: tamrotter.com, wikipedia.no, buddy.no

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by bullfrog »

Nå har 22 medlemmer sett faktaarket, ingen kommentarer; det tar jeg som et "godkjent"...? :angel:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by Marit Fosen »

Faktaarket er ok! Jeg håper at vi for fremtiden slipper å se enslige rotter bli sittende alene i opptil månedsvis i dyrebutikkene, eller at det blir solgt enkle rotter til folk som ikke har rotter fra før, sitat: "Rotter er sosiale dyr, og skal holdes i par eller grupper." Det neste Buddy-butikkene og alle de andre butikk-kjedene bør sette på dagsorden, er alder på dyr som blir tatt inn i butikken, ikke sette ulike arter sammen i bur, store nok bur og akseptable lys- og temperaturforhold. Der er mye å ta tak i.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by bullfrog »

Marit Fosen wrote:Faktaarket er ok! Jeg håper at vi for fremtiden slipper å se enslige rotter bli sittende alene i opptil månedsvis i dyrebutikkene, eller at det blir solgt enkle rotter til folk som ikke har rotter fra før, sitat: "Rotter er sosiale dyr, og skal holdes i par eller grupper." Det neste Buddy-butikkene og alle de andre butikk-kjedene bør sette på dagsorden, er alder på dyr som blir tatt inn i butikken, ikke sette ulike arter sammen i bur, store nok bur og akseptable lys- og temperaturforhold. Der er mye å ta tak i.

Takk!

Det er mye å ta tak i ja, dette er en begynnelse! :cheerful:
Om butikkene på en ryddig måte blir kontaktet og evt. kritisert av enkeltpersoner, eller organisasjoner, tar de seriøse i bransjen dette positivt. Man må også lære i dyrebutikkbransjen.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by torasrotter »

bullfrog wrote: Rotter er sosiale dyr, og skal holdes i par eller grupper.
. Jeg ville byttet ut ordet par med to og to. Det kan tolkes som at rotter ka bo sammen med motsatt kjønn, slik som bla ørkenrotter kan ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Faktaark til dyrebutikk

Post by Niana »

torasrotter wrote:
bullfrog wrote: Rotter er sosiale dyr, og skal holdes i par eller grupper.
. Jeg ville byttet ut ordet par med to og to. Det kan tolkes som at rotter ka bo sammen med motsatt kjønn, slik som bla ørkenrotter kan ;)
Kan ørkenrotter det? Uten å få unger i fleng? :gasp:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply