Vurderer å skaffe meg rotter.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Merete
Pinky
Posts: 2
Joined: 02 Oct 2012, 17:36

Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by Merete »

To hannrotter på rundt et år som skal omplasseres. Men mannen er redd de kommer til å gnage på ledningene. Er det vanlig at de gnager mye på ledninger? Jeg hadde ei horotte engang i ungdommen, kan ikke huske at hun drev med slikt. Eieren kunne heller ikke svare siden de har vært lite på gulvet.
Hos oss er det mange kriker&kroker og gjemme seg i, er redd de "forsvinner" om jeg har de gående løse.. Om de er oppi sofaen hopper de vel bare ned, dessuten er det vel kjedelig for dem å kun være i bur og sofa? Veldig usikker, har ikke lyst å skaffe meg rotter om jeg ikke er sikker på at jeg kan gi dem et godt hjem.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by Niana »

Det varierer veldig fra rotte til rotte om de gnager på ledninger. Jeg hadde lenge to gutter som gikk løse hele dagen, i hele stua. De gnagde ikke på ledninger, de hadde heller andre rottevennlige ting å gnage på. Men så fikk jeg en gutt til, og han elsker å tygge ledninger. :bonk:
Så da måtte leiligheten rottesikres, med lister over ledninger, plast som dekker åpninger inn bak tven, under tv-bordet, bak pcen osv.
Det er nok lurt å sikre rommet de skal være i, uansett om de gnager ledninger eller ikke.

Eller så kan du lage en rotteingjerding av pleksiglass eller noe lignende, og bare ha de løse der. Eller ha de løse på et sted uten mange ledninger, f.eks på et flisbelagt bad uten vaskemaskin/tørketrommel :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by Vitania »

Jeg lufter bare rottene i sofaen og oppå buret. Hender jeg tar de i sengen også, men når de er i sengen hopper de bare ned på gulvet.
Jeg har på en måte lært rottene at de ikke skal ned på gulvet, men står det noe på siden som en fotskammel eller pappeske så hopper de ned lett som ingenting.
Jeg har bare gamle mannfolk nå da, og de er jo litt slappere enn unge eller jenter så de ligger stort sett og slapper av under en pute, men jeg synes at sofaen(hjørnesofa eller 2+3seter) er en fin plass å lufte rottene.
Jeg har også hatt rotter frittgående på hele soverommet, og har ikke hatt særlig problemer med rotter som ganger på ledninger eller andre ting de ikke skal, men jeg har en slik en nå, så hele rommet blir litt vanskelig. Men man kan sikre ledninger og slikt om man ønsker å ha rottene løs i hele stuen.

Og supert at du tenker igjennom hva det vil si å ha rotter før du skaffer deg de! :cheer:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by HeleneH »

Jeg lufter også mine kun i sofaen, ikke på gulvet. Jeg har 4 jenter og de hadde ikke noe problemer med å skjønne det :)

Men ja, ligger det en pc-kabel e.l. i sofaen, så blir den gnagd på. Ikke av alle, men noen synes det er morro :suspicious:
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by Urokråka »

Skjønner ikke hvordan dere får dem til å bare være i sofaen. Her må jeg stadig vekk hente ned en av jentene fra kjøleskapet!
Mine jenter er helt ekstreme og kommer seg over alt!
Rimelig slitsomt innimellom. Flaks for dem at dem er søte :P

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by Vitania »

Jeg har bare alltid sagt nei når de snuste for mye mot gulvet eller andre møbler rundt sofaen. Da skjønner de som oftest at de ikke får lov. :boing:
Hadde det ikke vært for samboeren min hadde de fått gå i hele stua. :giggle:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by wollf »

Er du på barselsgruppen til trine btw ?

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by HeleneH »

Her lager jeg høy smatte/smaskelyd (sånn som hvis du skal ha bikkja til å komme, hvis dere skjønner? hehe) hver gang de snuser ned mot gulvet. De lærte fort at den lyden betyr no-no :angel:
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Merete
Pinky
Posts: 2
Joined: 02 Oct 2012, 17:36

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by Merete »

Nei, er ikke i noe barselgruppe til noen Trine, nei, men mulig vi er på samme mammaforum, ja. :)

Enda ikke bestemt meg....kanskje dumt å få seg rotter som allerede er over året og har vært lite håndtert.....

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by Urokråka »

Hvor bor dere da?
Kanskje dere kan prøve å passe rottene til noen andre en stund?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by wollf »

Merete wrote:Nei, er ikke i noe barselgruppe til noen Trine, nei, men mulig vi er på samme mammaforum, ja. :)

Enda ikke bestemt meg....kanskje dumt å få seg rotter som allerede er over året og har vært lite håndtert.....
Hun spurte meg for ei der ang det samme skjønner du;-)

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Vurderer å skaffe meg rotter.

Post by mily »

Hei, jeg har hatt to av mine jente rotter i snart 6 mnd. de har ikke visst noe interesse for ledninger i det hele tatt. Har jo lest mye om rotter før jeg skaffet meg disse å sto jo at de gnagde på alt, men har ikke opplevd det sjøl altså.. Men selfølgelig de trenger jo litt oppdragelse fra de er små akkurat som andre dyr :roflmao:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Post Reply