Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Hjeeelp
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Oct 2012, 05:12

Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by Hjeeelp »

Jeg passer rotter for ei venninne mens hun er på ferie.
Jeg er da i hennes leilighet..

Dette skjedde:
Jeg sitter i sofaen, begynner å høre piping.. Jeg titter inn i buret til jentene.. Ser alle untatt ei rotte. Hører piping fra huset, tenker at det er noe galt med henne. Jeg løter opp huset og finner rotteunger..

Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre?

Nå stå det 4 jenterotter sammen pluss rottebarn, å jeg anere ikke hva som må gjøres..
Jeg tror ikke dette var noe planlagt kull, da hadde jeg mest sannsynlig fått beskjed om det.

Eneste jeg kom på at jeg kunne gjøre var å spørre dere. Jeg er nok desverre litt stressa atm og klarer ikke helt å tenke klart så hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg på vei?

Tusen takk for svar på forhånd..

Hilsen stressa rottepasser :S

utmeldt

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by utmeldt »

Har aldri hørt om at andre ho rotter kan vere til skade for mor og barn, men eg hadde nok sterkt vurdert å flytte dei over i eige bur, der mor og barn kan få eit hus og mykt opprevet papir å ligge i. Er fødselen over? Er ingen ekspert på feltet, men ein bør nok la mora få vere i fred mens ho føder, men ver obs på komplikasjoner. Mora bør etterkvart få tilbud om næringsrikmat, f. eks babymat, babygrøt osv, og passe på at ungene får i seg mat dvs die Er sikker på at du får fliere gode råd frå erfarne rottefolk etterkvar som dei vakner.

Hjeeelp
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Oct 2012, 05:12

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by Hjeeelp »

Håper jeg får masse svar, for jeg trenger råd :P

Jeg kan ikke så mye, men mamma rotta er ute å går nå så da regner jeg med at det er over.

Jeg har ikke sett så nøye ennå, for jeg ville vente på svar før jeg ser nøyere etter oppi der.. Så aner ikke hvor mange det er eller noe.
Aner ikke egentlig når de ble født en gang.

Jeg har tatt ut 2 av rottene, satt de i et annet bur.

Skulle gjerne flytta på mamman og barna over i det lille buret, men jeg vet ikke noe om det.
Kan jeg flytte de over et annet sted allerede nå, og hvordan skal jeg evt gjøre det.

Kjenner jeg er litt stressa, jeg aner jo ikke hvor mange det er.. Om alt har gått bra eller noe..

utmeldt

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by utmeldt »

La mor og barn vere der dei er, ta heller dei andre rottene over i eit anna bur. La mor og barn ver i fred, rottemor pleier ofte å ordne oppi ting sjølv. Hadde rottemor hatt problem med å få ut ungene, hadde du nok sett det på ho, at ho sleit, pusta fort, satt i ro, osv . Eg er ingen ekspert på feltet, men har lest litt om det innimellom. Trur ikkje du behøver å gjere så mykje akkuratt no. TA det med ro,, og sjå det an til i morgon. Du kan evt hive litt mjukt, opprevet papir inni buret som rottemor han dandere redet med. Sett inn litt næringsrik mat til rottemor viss du har, ellers ordner du det i morgon.
Last edited by utmeldt on 22 Oct 2012, 06:29, edited 1 time in total.

Hjeeelp
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Oct 2012, 05:12

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by Hjeeelp »

For øyeblikket driver rottemor i full gamg med å sanke mere papir til huset, så jeg la inn litt mere til henne.

Da skal jeg se om jeg klarer å få tak i hu siste som er inne hos dem, å flytte henne over i det andre buret.

Så skal jeg følge med her for å se om jeg får mere nyttige tips, jeg er som sagt fortsatt litt stressa/sjokka og klarer ikke helt å tenke klart ennå :P
Men jeg kjenner det kommer seg :D

Blir bedre da man får litt tips ^^

utmeldt

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by utmeldt »

Dette går bra skal du sjå, rottemødre er flinke til å ordne oppi ting sjølv.

Hjeeelp
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Oct 2012, 05:12

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by Hjeeelp »

Så da har jeg fått ut alle de andre jentene av buret.

Jeg har fått en liten titt og sett at det er 8 rotte barn der.
Ser ut til at alle beveger på seg..

Som sagt kan jeg jo ikke så mye om dette, men tror alle er i live.

Mor er en del ute, hu er vel den av rottene her som er mest våken atm.

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by Norakul »

Sikker på at alle de store er jenter? :crazybonk:
Du ser at det er gutter om de har svææææære baller :p
Kanskje du snart sitter med fler kull....
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

utmeldt

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by utmeldt »

Norakul wrote:Sikker på at alle de store er jenter? :crazybonk:
Du ser at det er gutter om de har svææææære baller :p
Kanskje du snart sitter med fler kull....
tenkte nettopp det samme.

denne tråden her handler om bla.anna ein uventa fødsel viewtopic.php?f=5&t=14618
kanskje du finner noko der som kan vere til nytte

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by Skaubytroll »

Heisann!

Tillykke med en masse uventede barn :bounce:

Hvor lenge skal du passe rottene? :)

La de være litt i fred i starten i tilfelle mor er/blir stresset.. Hvis hun vil ut og lufte seg litt utenfor buret kan du titte etter om alle barna har melk i magen, det vil synes godt :) Da er det også greit å sjekke om alle er i live og evt fjerne litt redemateriale som er blitt blodig.

Jeg har nettopp fôret opp en rottebaby fra dag 4, den var mindre enn alle de andre, og slet med å komme frem til patten. Den fikk kattemelk i sprøyte i munnen så ofte jeg hadde mulighet til. Jeg vet egentlig ikke om kattemelk er det beste man kan gi, men det er i hvertfall helt ok (tassen min er 3,5 uke nå og har jo overlevd pga det).

Pass på å gi rottemor mye bra mat, hun vil helt sikkert sette pris på både babygrøt og kokt egg ;)

Lykke til!

Og kanskje en ide å ringe til hun venninnen din og høre hvor denne mammarotten var for ca 3 uker siden... ;)

Og ikke nøl med å spørre hvis det oppstår noe :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Hjeeelp
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Oct 2012, 05:12

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by Hjeeelp »

Alt virker stille og rolig for tiden. Så tror alt er som det skal.

Skal passe de frem til lørdag ^^

Har snakka med min venninne.
Ja det er bare jenter der inne, det vet også jeg. Men hun har gutter i et annet bur, å for tja. Det er kanskje ca 3 uker siden kom hun hjem og en av gutta hadde kommet seg ut av buret og satt oppå jenteburet.

Jeg vet ikke om det er samme som med kaniner, at de får til det de vil gjennom sprinkler jeg?

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by sanca »

Oioioi, du har fått litt av en oppgave i fanget! Så bra at du tenkte på å søke råd her! Lykke til med rottepassingen! :cheer: Hvis venninna di er helt sikker på at ikke hannrotta hadde vært inne i buret til jentene, kan det jo nesten virke som om de har fått det til gjennom sprinklene! :crazy: Det er jo ganske utrolig... Akkurat det spurte jeg om en gang her i våres, husker jeg, og da viser det seg at jeg kanskje hadde grunn til å frykte det som skjedde her hjemme ;) (selv om det gikk bra) Her er den tråden jeg skreiv da: viewtopic.php?f=5&t=14425&hilit=uhell
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Post by PsychoBunny »

Må si jeg fikk et lite sjokk, da jeg plutselig fikk en tlf hjemmefra med beskjed om at den ene rotta mi haddde fått barn! Ikke var det mye jeg fikk gjort heller, siden jeg var i Tyrkia... :P
Men nå er jeg hjemme igjen, og alt er i orden. Rottemor + barn står i et eget bur, og alle sammen har det fint :) Hun har fått egg og babygrøt, og virker som om hun er i godt humør, og i fin form. Babyene er varme, har gode, runde mager, og er overraskende aktive til å være så små :)

Synes dette (så langt) har gått veldig bra, til å ha vært et helt uventet kull... :)
Hadde faktisk ingen anelse om at hun skulle ha barn, har ikke merket noen forskjell på aktivitetsnivå, størrelse, eller adferd, så jeg trodde jeg trygt kunne reise bort en ukes tid... Men neida, sånn skulle det ikke gå! ;)

Fant også ut hvem hun mest sannsynlig har parret seg med, og hvordan.. :P Fikk hjelp av søsteren min til å gjøre reint hos rottene for litt over 3 uker siden, og hun elsker å kose med rottene, men er (dessverre) ikke alltid like flink til å huske hvem som er gutter og hvem som er jenter, og klarte dermed å sette Arya (hun som nå har fått barn) inn hos guttene (akkurat da var det bare 1 gutt i buret, resten gikk løse). Trodde jeg hadde tatt henne ut igjen raskt nok, men tydeligvis ikke... :P

Skal ihvertfall være mer forsiktig med å holde gutter og jenter langt unna hverandre fra nå ;)

Post Reply