Ny rotteeier og trenger tips og råd

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

AnnPett

Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by AnnPett »

Hei

Jeg var idag å skaffet meg ei lita dumbo-rottejente som er 13 uker iflg mannen i butikken (ja har bare ei for det finnes ikke flere rotter i Trondheim tydligvis :shocked: ) Neste kull skulle visst ikke komme før i desember...

Men iallefall har ho nå flytta inn i nytt stort fint bur i stua vår :cheerful:

Det jeg trenger er tips og råd.
Hvor lang tid trenger ho på seg før jeg kan ta ho ut av buret?
Jeg har hatt hånda inne til ho innimellom når ho har vært våken idag, men ho bare napper i fingrene mine.
Sambo stakk hånda bort til buret og ho beit han til blods :sjokkert:
Skal vi la ho være i fred ei stund... eller skal vi fortsette å ta hånda inn for å venne ho til oss?

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by Milla »

Gratulerer med nytt tilskudd, men det er som du sier best at de er to eller fler når de er flokkdyr!

Har dere evt prøvd å bare ha luka åpen og gi henne godbiter ? Slik at hun assosierer hånden med noe positivt.
Samtidig trenger hun nok tid for seg selv, for å bli vant til nytt sted, nye lukter, nytt bur osv. og hun blir nok veldig stresset og redd.

Genser-trikset er veldig utbredt! og et utrolig god ting for å bli kjent med rotta. Det går ut å rotta inne i en genseren din og la hun romster :giggle: , det har funket veldig bra med de jeg hadde fra dyrebutikken og de fra oppdretter. Bare husk å ha noe under genseren, rottenegler er skarpe :cheesy:
La henne komme til dere på hennes premisser!
Tålmodighet er en viktig ting :happy:

Så er det sikkert mange andre som er mer drevne på rotter enn meg som antakelig kan komme med enda flere tips :)
Ellers er søkemodus her inne veldig greit å bruke, mange som har stilt samme spørsmål :bounce:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Irongirl
Pinky
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2012, 13:02

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by Irongirl »

Jeg kjenner igjen det du tenker på her.... etter de første dagene hadde jeg nesten lyst til å gi opp hele rotta etter at hun hadde bitt meg til blods for andre gang :trist2: hun var ekstrems blyg og ville egentlig ikke ha noe med meg å gjøre. Men nå har jeg hatt henne i ca 3 uker og hun kommer løpende til døra når hun hører meg + kommer så å si rett ut på fanget mitt.

Jeg fortsatte med godtebiter. Jeg hadde genseren min foran rotta så hun måtte ut på den. Slik fortsatte jeg litt og litt lenger ut så rotta måtte krype lenger og lenger ut på meg. Trakk hun seg tilbake og tørte ikke la jeg godtebiten litt nærmere. Jeg har satt buret på gulvet nå så hun kryper ut på fanget mitt. Litt tryggere for henne enn en arm som flytter på seg heletiden.
Jeg passet også på at når hun først kom helt ut, så tok jeg henne med bort til sofaen, da kunne hun løpe rundt og brukte meg til å klatre opp og ned på. Det fungerte for henne som når jeg fikk henne, fikk vite var en veldig blyg og skvetten jente.

Jeg holder enda fingre litt unna. Hun er veldig rask på å tro det er en godbit :giggle: men har jeg henda i ro når hun løper rundt går det bra :smile:

AnnPett

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by AnnPett »

Tusen takk for fine svar :cheerful:
Jeg skal ikke gi opp med det første da skjønner jeg, smører meg med tålmodighet så skal nok det her gå bra :giggle:

Irongirl
Pinky
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2012, 13:02

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by Irongirl »

AnnPett wrote:Tusen takk for fine svar :cheerful:
Jeg skal ikke gi opp med det første da skjønner jeg, smører meg med tålmodighet så skal nok det her gå bra :giggle:
De første dagene som er "kjedelige" ja... men bare vent :nottelling: Jeg ble faktisk veldig overrasket over hvor fort rotter blir trygge på en! :cheerful:

AnnPett

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by AnnPett »

Æsj da ble jeg bitt til blods :trist:
Ho har bare nappet i fingrene mine fram til nå da ho virkelig beit seg fast!
Ho biter med en gang jeg kommer i nærheten av ho, får ikke stryke eller være bortig henne. Og har jeg godbiter i hånda biter ho kun fingrene/hånda og tar ikke godbitene

Kanskje det er en grunn til at ho var den eneste rotta igjen i hele Trondheim.... :sjokka:

utmeldt

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by utmeldt »

Prøv å gi mjuke/blaute godbiter på ei skje f. eks litt joghurt naturell eller babymat eller noko anna som rotta ikkje kan ta med seg og flykte.

AnnPett

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by AnnPett »

smart det skal jeg prøve :cheer:
(ettersom jeg har en liten gutt på 10 mnd har jeg huset fullt av babymat også :yumm: )

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by Niana »

Babymat er som regel kjempepopulært hos alle rotter, mine eeeelsker det :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

AnnPett

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by AnnPett »

hms jeg prøvde det, hadde det på ei plast barneskje, og ho angrep skjeen og det ble drakamp... Ho nekta å slippe taket :shocked:
Jeg bytta skje til ei vanlig av metall, da fikk ho ikke tak, og etter ei stund slikka ho i seg maten.
Men når jeg senere kom bort til buret å snakka med ho så "glefsa" ho til sprinklene i buret...
Nå kjenner jeg at jeg er litt smånervøs for å stikke hånda inn til ho igjen :flau2:

Ho kommer når ho hører stemmen min og virker veldig selkapssyk da

utmeldt

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by utmeldt »

Ikkje gi opp!! Omtrent alle rottene mine oppførte seg på samme viset med det samme me fekk dei i hus. Dei beit berre ein stakk handa inni buret. Hugser eg fekk eit tips om å legge inn ei gammel, uvaska t-skjorte inni buret slik at rotta ble vant til lukta av eigaren. Kanskje du kan prøve det og? Rotter biter oftest etter fingrane, om du tørr kan du legge inn handa ein plass i buret med neven knytta utan å prøve å ta på rotta, slik at ho kan lukte på den. Ellers er det ein god start at dere trener på å at ho kjem ut av luka samtidig som ho får belønning på ei skje. Som tidlegare nevnt er tålmodighet viktig når ein skal prøve å vinne tilliten til ei rotte som er dårlig sosialisert frå før. Ofte må ting repeteres mangeganger før du ser resultater.

Ps. har du sett under diverse salgstråder her på forumet om nokon kan ha rotter til salgs i området der du bur? kan godt vere at jenta di er ekstra redd og dermed aggresiv siden ho bur åleine.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by Marit Fosen »

Iwano nevner det med å legge hånda flat inn i buret, det er faktisk svært nyttig. Jeg brukte den teknikken da jeg skulle vinne Espens fortrolighet. Legg hånda flat med håndflaten opp, med en godbit. Etter mye nøling turte Espen komme fram og ta godbiten. Godbiten ble flyttet lenger og lenger opp på armen. Espen var en biter, og denne treningen startet jeg med mens han var i dyrebutikken. Når en skal vinne "over" slike rotter som jenta di og Espen, er det viktig med tålmodighet, være den passive og alltid sørge for at rotta ser og skjønner hva som skal skje. Hvis rotta ikke vil, så trekk unna.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

AnnPett

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by AnnPett »

Jeg har hatt hånda inne i buret mye, ho kommer bort med en gang jeg tar hånda inn, har jeg knytta neve får ho ikke tak når ho biter.
Ho er selskapssyk virker det som, og løper til luka med en gang jeg kommer, så kan jo være ho vil ut å utforske stua :giggle:

Skulle gjerne hatt ei venninne til ho, men virker som det er "rottetørke" i Trondheim for tia.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by WillyWonka »

jeg har alltid vært skeptisk til å bli bitt. Aldri av mine egne, men når jeg skal hilse på i dyrebutikk, tar jeg skjeldent hånden etter rotten med en gang. jeg bruker å ha hånden lukket og bare har den i ro en stund slik at den ikke blir redd med en gang.. men jeg gir heller ikke guttene mine godbiter med flat hånd. Mine ville da gjerne smake på fingertuppene først før de viste interesse for godbit..
men jeg vet at det har fungert med stor suksess for andre, så det kan jo prøves :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

AnnPett

Re: Ny rotteeier og trenger tips og råd

Post by AnnPett »

Det går sakte med sikkert framover her :cheerful:
Så lenge jeg har hånda knyttet så biter ho ikke, bare smaker litt på hånda. Men får ho tak i fingrene så biter ho. Ho tar rolig imot godbiter nå, og glefser de ikke til seg lengre eller tar de å gjemmer seg slik som i begynnelsen.

Ho er skeptisk til å komme ut av buret, men vi trener hver dag. Kommer ut på hånda mi og er kjempeivrig å skal opp i ansiktet mitt.
Jeg er litt redd for å bli bitt i leppa da....
Ho springer fort inn igjen hvis jeg prøver å bevege meg bort fra buret.

Dyrebutikken her har fått inn rotteunger nå som ligger i karantene til over helga, da skal vi se om ho ikke kan få seg ei burvenninne. Ho er veldig selskapssyk så tror nok ho trenger noen å være sammen med hele tia :smile:

Ho har fått navnet Lissi og kommer når vi roper på ho :giggle: Tror dette blir ei orntlig kosejente når vi bare lærer hverandre å kjenne bedre :nottelling:

Post Reply