"sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by kikky »

wollf wrote:
kikky wrote:Hvorfor er vi da så veldig negativt innstillt? Er det ett generelt angrep på dyrebutikker det egentlig bunner i?

nei, men for min del mener jeg at dyr ikke har noe på butikk å gjøre :worry:
Helt i orden å mene det. Når de først er i en dyrebutikk, er det ikke godt at noen yter litt ekstra for å stimulere disse tottene da? Skal han få kjeft for å teste noe han har lest seg opp på og som rottene ser ut til å trives med?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by wollf »

lest seg opp på? om det er noe fakta ark hvor det står at dette er trygt for rotter så vil jeg se det. hvorfor ikke gi dem hirsjekolber, eller papegøyeleker som aktivisering? da får man mersalg i samme slengen. kunder ser lekene og kjøper slike til sine dyr

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by kikky »

Han bladde frem noe fakta tidligere i tråden, om leira. Jeg skal bare frem til at det ikke er noe som tilsier at dette er skadelig, null fakta.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by bullfrog »

Jeg velger å avslutte denne tråden før stemningen blir for negativ! :-) I den anledning vil jeg takke alle som har tatt seg bryet med å skrive innlegg, positivt som negativt. Jeg vil takke Niana, Norakul og spesielt kikky for forståelse og støtte. Vår intensjon med å sette inn denne leirjorden var i beste hensikt og ment som noe positivt for rottene. Håper de som ikke er for denne leirjorden uansett klarer å se det!


Mvh. Espen

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by WillyWonka »

Synes det er supert at det blir laget diskusjoner på slike ting :)
Det er helt tydelig at det er uenigheter, og det må det være rom for :)
Jeg ser at de aller fleste vil det beste for sine rotter som vi er så glade i, og da må det være mulighet for å ta slike diskusjoner slik at man selv kan danne seg en mening om hva som er det beste for sine rotter.

Stå på videre :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by Kamillahm »

WillyWonka wrote:Synes det er supert at det blir laget diskusjoner på slike ting :)
Det er helt tydelig at det er uenigheter, og det må det være rom for :)
Jeg ser at de aller fleste vil det beste for sine rotter som vi er så glade i, og da må det være mulighet for å ta slike diskusjoner slik at man selv kan danne seg en mening om hva som er det beste for sine rotter.

Stå på videre :)
Jeg er veldig enig med deg :cheerful: kunne ikke sagt det bedre selv!
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by bullfrog »

Håper Kamillahm og andre dyrevenner fortsetter å komme innom dyrebutikkene!


Mvh. Espen

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by Marit Fosen »

Allle som har dyr, er stort sett avhengige av å bruke dyrebutikkene, men heldigvis finnes det dyrefrie alternativer.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

utmeldt

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by utmeldt »

WillyWonka wrote:Synes det er supert at det blir laget diskusjoner på slike ting :)
Det er helt tydelig at det er uenigheter, og det må det være rom for :)
Jeg ser at de aller fleste vil det beste for sine rotter som vi er så glade i, og da må det være mulighet for å ta slike diskusjoner slik at man selv kan danne seg en mening om hva som er det beste for sine rotter.

Stå på videre :)

Er veldig enig, me treng gode fag diskusjoner. Det er slik me styrker rottehaldet vårt.

Å riste på hovudet er ingen fagleg argument.

Beklager at eg tek oppatt tema, men eg har gravd såpass mykje i tørr jord, leire, og sand at eg veit at det støver noko jævligt. Nasen min var heilt svart etter ein dags økt. Eg kjente verknaden på meg sjølv som er frisk, for å ikkje snakke om rottene som kjent er infisert av mycoplasma mikroben, som igjen kan kompisere tilstanden.

Dessverre såg ved mitt siste Oslo besøk at sandkasser fortsatt blir brukt i dyrebutikk. Desverre møtte eg ikkje den ansvarlege, men kun ein vikar som skulle bringe saken vidare.

Om ein ikkje ser vikninnger av slike sandkasser mens dyra er i butikken, så ser ein det seinere mens dei sit i sova vår og ikkje veit puste. Selvfølgeg ikkje alle dyra blir ramma, det finst unnatk, men veldig mange blir veldig sjuke,

For all del, all ære til dyrebutikker som prøver å fobetre forholda for dyra sine. Eg skjønner at leirsanda var godt meint, men dessverre egner den seg ikke for rotter i det lange løp. Håper at dyrebutikker med respekt for seg sjølv skjønner dette.

Alle sju av av rottene mine kjem frå dyre butikk, importert frå Imazo, midd og kronisk luftvegsinfeksjon står på plakten. Eg har brukt ein formue på å gi dyra dei beste forhoda hos meg, dessverre til ingen hjelp. Dei er snufsete, og har stadige luftbegsinfeksjoner. Det første eg måtte gjere var å behandle dem for midd. Den første rotta mi var hardt angrepen av midd og luftvegsinfeksjon, ingen skjønnte kva som feilte ho, hverken dyrebutikke eller dyrlege, til ho ein dag ble funnen med forferdeleg åndenød og måtte avlivast. Orker ikkje å tenke på alle pinslene ho gjekk igjennom.

Eg var så sur på den lokale dyrebutikken for dei dårlege forholda dyra hadde der at vikke ikkje kjøpe dyr frå dem. Det resulterte i at dyra vert verande i dyrebutikekn i opptil eitt år ( i eit jævla trangt glassbur...beklager uttrykket!...men det er sannheita). Eg angrer på at eg ikkje tok dei før.

Samtidig ser eg at det hjelper å ha god dialog med dyrebutikkane, mange ønskjer å forbetre seg, men dessverre mangler dei fagkunnkap om dyra. Min lokale dyrebutikk har sutta å ta inn rotter, men dei tek inn om nokon ønskjer. Dei mottakeleg for fagkunnskapen eg sit inne med, og ønskjer det beste for dyra utan å bli sur. Det tok sin tid, men me er komne til einighet om at dyra me elsker fortjener det beste.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by tantepose »

Bra! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by Lillelunde »

Siden dere er inne på sand osv, er sand fra strendene skadelige for rotter? Har alltid lurt på dette :smile:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by WillyWonka »

Jeg vil tro at sand fra strender er like skadelig som annen sand med tanke på luftveiene :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply