Ny rotteeiere her og...

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
CarinaNV
Pinky
Posts: 6
Joined: 30 Oct 2012, 00:12

Ny rotteeiere her og...

Post by CarinaNV »

Hei,

Dere må ha mig unnskylt fordi jeg skriver sånn ordentlig svorsk, ;)

Vi har kjøpt 2 rottefrøkner på dyrebutikk (skall være en med gott rykte om det nu kan existere bland dyrebutikker og rottehold?) før 5 dager siden. De kom in i butikken 27 september så trur de er ca 2 månader. De har stor "Jennybur" med sovehus, stiger og ting og tang. Dessværre er de redde, veldig redde, trur jeg (har aldrig hatt rotter førr)? Jag leser och leser både här inne och på ett svenskt rotteforum, men det mesta hva gjeller oppdragelse og tilvenning går via belønning og rottene våre vil ikke ens spise når vi er i nærheten, då gjemmer de sig bort (alltid den ene och innimellom den andre). Den andre er veldig aktiv. Løper runt och snuser ofte og hvis vi tar handen in og försöker stryke henne på ryggen så snur hun på hodet (hvis hun inte løper bort da) efter en liten, liten stund og snuser på fingret ditt. Hvis vi ikke tar vekk fingret snabbt så biter hun. Hart! Så det blør hvis hun får mulighet til. Den første råttan får vi inte tag i (tenkte ta den ut og la den være på oss og vänja sig) fordi den andre råtten kommer bort och førstyrrer eller den første råtten løper vekk. Vi har suttit brevid buren og lest og pratet høyt i lange perioder med burdørren åpen och direkt intill oss sånn att de ska kunna komme sig ut etterhvert som de blir vane. Inget sker. Det eneste som blir mer og mer tydeligt er att den andre råtten blir mer og mer tydlig på att hun biter oss hvis vi kommer nära henne. I går tog vi bort allt av leker och det eneste som finns där nu er mat, vann, kosekluter (klippte ur en gammel t-shirt till han eldste sønnen) att boa med och pellets på gulvet.

Jag ser att mange her inne visar både tålmodighet och stor, stor trygghet i sin væremåte med råttene även om råttene biter. Hade jag haft erfaring så hade jag sikkert också kunnet ta dette som en utfordring och vært trygg på att ting skulle bli i orden. Nu er det ikke sånn. Vi har tenkt på disse råttene i drøyt ett år och det är vår eldste (9 år) som ville ha dem fra begynnelsen av. Eftersom vi inte alls tror på att barn ska ha ansvar för dyr når de är så unge så har vi måttet se om vi voksne ville ha råtter och så la barnen passe på dem sånn som det passer ettervart utifra mognaden til barnen och dyrenes væremåte. Vi har kommit fram till att disse råttene kommer til oss fordi vi voksne vil ha dem men barnen (han eldste speciellt) må få være mycket delaktig och jag kan inte se før mig att detta kan gå an, :(. Jag är faktiskt besviken på dem i butikken som inte kunde fortelle oss att den ene råttan var fæl på att bite (eller kan hun ha utvikklet det beteendet här hos oss på bara ett dygn?).

Någon som kan berolige oss? Hur ska vi få dem att till eksempel ta emot belønninger av oss så vi kan komma oss närmare råttorna och de lære sig å stole på oss? Som det är nu har jag mest lust att lämna tillbaka dem och köpa råttor av en privat uppfödare sånn att råttorna är handtama när de kommer till oss.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by Niana »

Velkommen til forumet og gratulerer med nye rotter :grin:
Desverre er det ofte sånn at rotter fra dyrebutikker ikke er vant med menneskelig kontakt og håndtering, utenom en hånd som kommer inn og skifter strø og mat, så man har ofte en stor oppgave på seg for å temme de. Jo lenger de har vært i dyrebutikken, jo lengere tid vil de kanskje trenge på å venne seg til at mennesker betyr kos, glede og trygghet. Hvis dine er to måneder eller mer kan de trenge ganske mye tid på seg, men de er allikevel så unge at det ikke burde være alt for vanskelig :)

Det er aldri noe gøy å oppleve dyr som biter, og for hvert bitt blir man gjerne mer og mer usikker på å stikke hånda inn til dem. Et tips kan være å legge inn godt brukte t-skjorter som ikke var vært vasket, så de venner seg til deres lukt. Og å gi dem noe ekstra godt og fristende fra hånda, som middagsrester eller frukt.
Et annet veldig godt trisk er det såkalte "gensertrikset", som fungerer sånn: putt rottene under en genser du har på deg, enten inntill huden din eller med en t-skjorte mellom rottene og huden, og la rottene være der en halvtime/time hver dag. Da lærer de å rose seg ned rundt dere, og at deres lukt betyr varme og trygghet. Dette kan jo være en utfordring om rottene er vanskelige å få tak i, man vil jo helst unngå å jage etter dem i buret for å få tak i dem. Men dere kan jo rolig legge en t-skjorte over dem i buret, og plukke dem opp med den hvis dere er redd for å bli bitt.

Når dere skal venne rottene til hendene deres inni buret, og rottene viser tegn på å skulle bite burde dere ikke trekke vekk hånda. For da lærer de at dere kan jages vekk, og det vil ta lengere tid å få dem tamme. Jeg vet dette ikke er lett, og det gjør vondt å bli bitt. Men prøv å pip høyt hvis de biter, det er rotters måte å si "au, dette gjør meg vondt!" og "ikke gjør det!". Dere burde ikke prøve å klappe rottene, stryke dem over ryggen, før de har blitt vant med at hendene deres kommer inn til dem i buret. Bare hold hånda rolig, og la dem snuse, uten å ta etter dem :)

Når de biter, er det sånn at de biter kjapt en gang og så trekker seg unna, eller biter de og holder fast til dere må trekke hånda til dere?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

CarinaNV
Pinky
Posts: 6
Joined: 30 Oct 2012, 00:12

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by CarinaNV »

Tusen tack för kjappt svar, :)

Den andre råtten strecker sig mot oss, snuser, biter och drar sig veck intill vi försöker ta henne, da biter hun sig fast (eller gjorde det idag da då mannen försökte ta henne upp med en handske på ( handsken på fordi hun skulle få venje sig vid att klattre på oss först innan vi försökte få henne att like handen vår)).

Vi har "golukt-t-shirt" i buren ja...

Jag skulle gjerne ville ge dem gott men de spiser jo inget mens vi er der, :( (undantaget pannkaken den ene gangen...)

Vet du att ingen av oss två klarar att ha handen kvar när hun biter. Jag hade flere katter når jeg var liten och då hade jag handen kvar när de bet och tryckte liksom till katterna så de måtte ge sig innan jag tog vekk handen, men det er noe helt annat med en råtte, den är uhyre kjapp och det är ordentligt skummelt å ikke vite om (eller når) den ska gå "till atack". En sak når hon nafsade forsta dagarna men dessa bitt är ordentliga och jeg synes det er blitt verre disse dagarna. :(

CarinaNV
Pinky
Posts: 6
Joined: 30 Oct 2012, 00:12

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by CarinaNV »

Hmmm, legge en t-shirt over dem innan vi tar dem opp høres kanskje lurt ut? Men kommer de sig inte bara kjappt ut ur den eller biter genom den?

Likte inte bruk av handsken i dag heller. Själv hade jag blivit livredd om en grov handske kom och lyfte mig opp, :(

CarinaNV
Pinky
Posts: 6
Joined: 30 Oct 2012, 00:12

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by CarinaNV »

Nu har jag ringt dyrebutikken och i morgon far jag och lämnar de åter, :(

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by Norakul »

Har du ikke bare hatt dem en uke? :huh:

Syns du gir opp litt fort :(
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

CarinaNV
Pinky
Posts: 6
Joined: 30 Oct 2012, 00:12

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by CarinaNV »

Ja, kanske gör vi det, men jag är rädd vi kanske "förstör" råttorna genom att vara okonsekventa och/eller rädda, för jag ser inte alls hur vi ska kunna komma oss vidare. :( Alla råd jag läser handlar om att antingen ha handen kvar och fya eller gå via belöning. Råttorna gör inte en tillstymelse till att ta emot något från handen vår (eller äta när vi är i närheten), ergo utgår belønning. Vidare klarar varken jag eller mannen min att ha kvar handen när råttan hugger. Jag menar bestämt att den typen av oppdragelse är för vidarekommande och inte något man kan förvänta sig att en "nybörjarråtteägare" ska klara av. I övrigt føles det väldigt rart att ta råttan (med våld) och la den løpe på kroppen vår för å bli kjent och sedan trygg, men vi har -som sagt- prøvd det också med följd att råttan bet sig fast i handsken vi då brukte för att få tatt på råttan. Dessa råttorna blir ju bara mer och mer rädda och eftersom vi inte har annan hjälp än det vi kan läsa oss till (eller spørre och som sagt så utgår både belønning och det att hålla kvar handen...) så kan jag verkligen inte förstå hur vi skulle kunna få detta till -och vara trygga på vad vi gör undervägs. Har du några goda förslag så emottages de med tacksamhet!!! :)

Är det en felaktig slutsats av mig när jag känner att vi gör råttorna mer ont genom att behålla dem när vi inte har några redskap att bygga upp tilliten dems med, och då menar jag redskap som vi føler är ok och stoler på fungerar på sikt?

utmeldt

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by utmeldt »

Jeg synes vi skal respektere at de velger å gi rottene tilbake til dyrebutikken dersom de føler at det ikke fungerer, det er tross alt de som bestemmer og føler selv hva som er riktig å gjøre for dem personlig :cheer: De har jo også unger og da er det spesielt viktig at rottene er håndterbare. Ungene lærer ingenting positivt av at rottene biter mor og far til blods, det skaper bare frykt for håndtering.

Kanskje det finnes en oppdretter av rotter nær dere? rotter fra oppdrett er somregel håndtamme og har et bedre lynne en masseproduserte dyrebutikkrotter :grin:

Håper dere finner noen rotter som kan være til glede for hele familien :cheerful:

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by Norakul »

Jada, det er selvfølgelig deres valg :) Jeg har 11 rotter, men ingen av mine har bitt meg, så jeg vet ikke hvordan det er. Tenkte bare dem kanskje kunne prøvd en ukes tid til.

Men som Anikken sier, prøv og få tak i rotter fra oppdretter i stede. Rotter er jo fantastiske kjæledyr :kisses:
Håper dere finner ut av det :D
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

CarinaNV
Pinky
Posts: 6
Joined: 30 Oct 2012, 00:12

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by CarinaNV »

Tack för stötta!

Jag skulle önska jag kunde føle att vi kunde ge detta en chans, men både jag och mannen min är frykteligt usikkre och jag ser på eldste barnet... Han är SÅ lei sig och även om han är uppe och pratar med råttorna, ger dem vatten och mat, så blev dette helt fel. Han har pratat om detta i ett år och vi har konsekvent senarelagt det och tänkt, tänkt, tänkt på detta med råtta. Hade det bara varit oss två voksne, men som det blir nu så blir första husdyret här hemma to råttor varav den ena hugger när noen närmar sig, den andre får man inte tag i fordi den första råtten anfaller och det är inte en helt god start för barnen med dyr hemma, i vart fall inte när vi voksne inte alls känner att vi är på rätt väg, :( . Jag skulle önske vi kunde fått en fadder som kunde komma hem och hjälpa oss den första tiden när det nu blev problemer, :)

Jo, vi har nog fått tag på andra små råtter. Fra en privatperson med god erfarenhet där vi tror starten ska gå så mye bättre och vi tørr å be om mer hjälp och støtte, :)
Vi hade planlagt att kjøpe fra privat oppdrett men så stod det på diverse forum att det kunde vara vanskeligt att få tag på, lang ventetid och så, och så må jag erkänna att jag inte helt turte å till eksempel spørre här inne fordi alla verkade så flinke, och vem vill sälja babysarna sine till en nybegynner liksom... *litt flau*. Och så blev vi anbefallt denne dyrebutikken så då trodde vi faktiskt att råttene vi fick var handtama men bara litt stressade...

Nu har vi tänkt så mycket på disse råttorna att vi verkligen är inställda på att några ska in i familjen vår, så detta vill vi verkligen få till.

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by Norakul »

Du må absolutt ikke være redd for å spørre noen her inne :)

Alle er kjempetrivelige, og jeg har fått masse hjelp her inne selv etter at jeg skaffet meg mine første rotter i januar. På dette forumet blir alle tatt veldig godt imot :) Ingen spørsmål er dumme.

Masse masse lykke til med de nye rottene :cheerful:
Håper dere får like mye kos og moro med dem som jeg gjør :)
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ny rotteeiere her og...

Post by torasrotter »

Dette er grunnen til at jeg ikke støtter kjøp og salg av dyr over disk. Noen ønsker seg en koselig og sosial liten venn, og kommer hjem med en livredd rotte som aldri har blitt tatt på av mennesker før :oops: Det er selvsagt ikke alltid slik, men ofte er dette en kjent vise. Mitt råd til deg vil være: Kjøp fra oppdretter! :cheerful: Da vil du få rotter som er vant til mennesker og som ikke biter eller er livredde for deg når du kommer for å kose med de :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply