Ny rotteier -trenger råd!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
ellabella
Pinky
Posts: 4
Joined: 21 Nov 2012, 14:08

Ny rotteier -trenger råd!

Post by ellabella »

Hei!
Jeg og datteren min på 8 år er nye rotteeiere. Vi har snakket om rotter et par års tid,lest masse informasjon, har vært ute på sidene her og hatt en lang prosess på om vi skal ha dyr. Men, nå har jeg altså bestemt meg, og vi har kjøpt to fine rottegutter på dyrebutikken. Gutta er sosiale, utadvendte, kosete og tillitsfulle, så vi har vært heldige og fått to greie gutter som er tamme og vante til mennesker. Vi var oppe på dyrebutikken et par ganger og holdt dem og var litt sammen med dem før vi bestemte oss for sikkert. Men, jeg har ikke hatt rotter før, har hatt katter, så dette er veldig nytt og litt overveldende for meg, så jeg tror at jeg trenger litt støtte og noen råd. Det er veldig viktig for meg at vi når vi velger å ha dyr, kan ta godt vare på dyra så lenge de lever! Så, jeg har noen spørsmål som jeg lurer på, og først av praktisk art: Vi har kjøpt et Jenni-bur med 2 "halve" etasjer. Problemet er at gutta feier ned alt strøet hele tiden, så "gulvet" blir liggende uten strø. Jeg har nå forsøkt å legge fleece i bunn, bundet fast til gitteret, så får vi se hvordan det går, men det er kanskje andre som har samme type bur og som har noen råd når det gjelder strø og hvordan få strøet til å bli (hvis det er mulig!). Et annet spørsmål: det følger med et rør til buret, og gutta har bosatt seg der. De er 8 uker gamle og tisser i "senga". Jeg skyller røret hver dag og gir dem nytt bolmateriale, men Halvorsen lukter skikkelig tiss etter å ha sovet i det, så noen råd i forhold til hva jeg skal gjøre med tisselukta? Kan jeg vaske han på noen måte? Lett fuktig klut over pelsen eller noe sånt? Den andre rotte, bajazz, lukter ikke. En annen ting er atferd: i dag var den største av rottene skikkelig på den andre da de var ute av buret, løp etter, snuste i rompa, forsøkte å bestige. Jeg ble nesten redd for at vi har fått en jente og en gutt, men det ser ikke sånn ut, for å si det sånn. Jeg lurer derfor på om dette kan være dominant alfahann-oppførsel, og om det er normalt? Samme rotte har markert flere ganger på datteren min i begynnelsen, men har sluttet med det nå. Jeg regner med at det var markering, for ballene ble skikkelig røde og store, men vet jo ikke det heller, for alt er nytt for oss! Vi prøver å ha dem ute så ofte som mulig, ha de sammen med oss og kose med dem, la dem bli godt kjent med oss. Flott at dette forumet finnes, så jeg håper noen har noen gode råd og tips til meg!

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Ny rotteier -trenger råd!

Post by BlackNenne »

Gratulerer med nye familemedlemmer! :cheerful:

Du har nok rett i at jokkingen er en dominans-greie. Noen holder på sånn bestandig, men de fleste jekker seg vel ned når de har fått funnet ut av rangordningen. :cheerful:
Du sier at den ene av gutta har markert på datteren din, og at kun en av de lukter urin. Kan det tenkes at han som markerer på datteren din også gjør dette på kompisen sin?
Siden de virker såpass tillitsfulle som du sier, så kan du nok godt ta en fuktig klut og tørke av han litt. Du kan også ha noen cm med vann i vasken og bruke hånden til å helle forsiktig over han, men det kan være greit å vente med det til de er blitt litt mer varme i trøya. :cheerful:
Det at rottene ofte ligger i sin egen urin er ikke uvanlig, noen er verre enn andre. Det du kan gjøre for å forebygge, er å tilby de så mange soveplasser som mulig. Man trenger ikke kjøpe fancy hengekøyer og stas, bruk fantasien. :cheerful: Her hjemme bruker vi mye av disse billige oppvask-klutene og fester de med klesklyper i taket. Har også brukt slike tøy-spisebrikker.
Har du en symaskin og har et gammelt pledd og ofre, så kan man få til mye. :cheerful:
De provisoriske hengekøyene kan du bytte ut ofte og vaske i maskinen etterhvert som det hoper seg opp. Nøkkelen er vel å bytte underlaget de sover på ofte, så de ikke rekker å marinere seg i det. :giggle: Det er bare å prøve seg frem. :)

ellabella
Pinky
Posts: 4
Joined: 21 Nov 2012, 14:08

Re: Ny rotteier -trenger råd!

Post by ellabella »

Takk for svar og takk for gode råd! Ja, det går seg vel til etterhvert. Jeg har tilbudt dem litt flere soveplasser nå, men det virker som de synes røret er veldig trygt og godt, så de sover aller helst der, selv om den ene av rottene har begynt å sove andre steder. De fikk en fancy hengekøye fra dyrebutikken da jeg kjøpte dem, men den har de vært helt uinteressert i...men det kan vel endre seg. Lukta på den ene kan vel også komme av at han liker å tilbringe mye tid i røret. Jeg tror vi venter med å vaske han til han er litt varmere i trøya, ja, så får vi leve med lukta til han føler seg tryggere! Har forsøkt med fuktig klut og det går bra, men det har ikke hatt noen effekt på lukten. Han som lukter er faktisk han som har markert på datteren min og vært på broren sin, men det betyr kanskje ikke at broren ikke kan markere på han mens de holder på å finne ut av rangordningen. De er 8 uker nå. Men, tusen takk for svar! Setter stor pris på gode råd siden vi er nye som rotteeiere!

Laarsfm
Pinky
Posts: 22
Joined: 27 Aug 2012, 16:02

Re: Ny rotteier -trenger råd!

Post by Laarsfm »

Avispapir funker bra i bunnen, lett og skifte trekker til seg veske, MEN HUSK Å TA UT STIFTENE! :nisseglis:

Selv har jeg tre rotter som har markert seg en del og jokket en del på hverandre, så det er nok normalt :)
Rottene mine <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ny rotteier -trenger råd!

Post by tantepose »

Jeg har brukt avispapir i mange år.Toppers! :nissesmil:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

ellabella
Pinky
Posts: 4
Joined: 21 Nov 2012, 14:08

Re: Ny rotteier -trenger råd!

Post by ellabella »

Hei!
Vil bare takke for svar! Vi fortsetter å prøve oss fram. Nå bruker vi avispapir og skifter ofte.Men, det lukter jo. Det rare er at de i dyrebutikken sa at avispapir var farlig for rottene, men det er vel noen år siden? Guttene er veldig snille og begynner nå å bli store.De er "milde" av vesen.
Jeg lurer på en ting: noen ganger er de litt røde rundt nesa, og så gir det seg igjen. Lurer på hva dette er, og om det kan være noe vi bør ta dem til vetrinæren for? Lurer på om jeg skal ta dem med til vetrinær for en generell sjekk når den verste kulda har gitt seg.
Jeg vet allerede nå at vi skal reise bort 2 uker i sommer, og ser at det blir vanskelig å skaffe rottepass hos folk vi kjenner. Jeg har søkt litt på internett etter smådyrspensjonat, men vil jo ikke overlate rottene til hvem som helst, som jeg ikke vet noe om! Noen som har noen råd og vink til hvor jeg kan henvende meg for å gode passere til rotttene i ferier? Takknemlig for svar :-)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotteier -trenger råd!

Post by Siv M »

Jeg har prøvd avis i bunnen å det lukter mye fortere da synes jeg, så jeg brukte toe-lett eller YN i bunnen før jeg fikk ett annet bur å da bruker jeg fleece . Du kan også lage henge køyer selv av billige fleece tepper om du vil, jeg gjør det å mange her inne gjør det også :smile: Mine små sover inne i mellom i hjørne doen sin, jeg har bare jenter da men det lukter likevel, du kan jo prøve å kjøpe en hjørne do til guttene dine å se om de vil lære å bruke den etter hvert, å så bytte ny strø i doen hver dag, at de sover i sitt eget avføring er ikke til å unngå nesten.
Det røre kalles porfyren, det er ikke uvanlig at zoo butikk rotter har det, det kan komme av stress å forandringer å da går det vekk av seg selv som regel, hvis ikke kan du ta de med til vetten, hvis de nyser å slikt så kan det være luftvei infeksjon , det er det mange zoo butikk rotter som får, hvis de bare har brukt vanlig flis i bunnen.

ellabella
Pinky
Posts: 4
Joined: 21 Nov 2012, 14:08

Re: Ny rotteier -trenger råd!

Post by ellabella »

Takk for svar! Jeg har prøvd fleece, men synes det lukter verre enn avispapir :-), men ellers synes jeg det var en god løsning, siden det er mykt å gå på. Jeg har kjøpt hjørne, det brukes som sovested, spisested og do av den ene rotta... så der skifter jeg strø hver dag :-) Jeg prøver meg fortsatt litt fram med diverse løsninger for å se hva som fungerer best for oss.Ellers har de et rør hvor de elsker å sove, og det skyller jeg med varmt vann hver dag pga lukta.
Ja, guttene er kjøpt i dyrebutikk, men bodde der bare en uke før de kom til oss. Der brukte de allspon i buret, og jeg har gjort det samme her hjemme (alspån, strø til reptiler, gnagere og fugler - står det på posen). Kan det være det de reagerer på? I så fall bør jeg vel kutte det helt ut. Hvis det kommer av stress, kan det være datterem min på 8 år som stesser dem opp? Nå er hun flink med dem og har skjønt litt mer om hvordan rotter reagerer, men det var mye herjing og "hard love" i begynnelsen. De nyser forresten ikke. så da kan jeg regne med at det ikke er en luftveisinfeksjon? I dyrebutikken hvor jeg kjøpte dem sa de at de måtte ha litt høy i buret, ,men det har jeg senere fått høre at ikke er nødvendig. Jeg måtte uansett kutte det ut siden datteren min er pollenallergiker og reagerte på høyet. Trodde først det var rottene hun reagerte på, så veldig glade for at det ikke var det!! Vi tar de nok med en liten tur til vetrinær for å sjekke at alt er greit. Bor i Oslo-området. Noen gode rotte-vetrinærer her? Vet om Lutro i Sandvika.

Takk for svar! Jeg er veldig glad for at det finnes et forum for dette, for det er mye jeg lurer på som ny rotteeier!

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotteier -trenger råd!

Post by Siv M »

bare hyggelig :cheerful: ja jeg lærte mye på det forumet her selv så det er veldig bra forum for rotte eiere :cheer: når det gjelder høy så er det bra du kuttet det ut, høy skal de ikke ha, mange reagerer på støvet fra høyet å de kan få midd av den :bleh: Når det gjelder hva man vil ha i bunnen så er det litt forskjellig som folk er fornøyd med, Jeg har bare metall bunn på det buret jeg har nå så fleece funker bra, bortsett fra at det blir brukt en del trekk da som jeg lager selv, det er lave kanter nede så vanlige typer bunn strø blir veldig mye bøss utover gulvet :bleh: nå har jeg tenkt å kjøpe plast glass plater på biltema å feste rundt på utsiden av buret nede så får vi se hvordan det blir med alspon da som jeg også bruker, mest til do strø, :bleh: ikke fornøyd det lukter fort, :thhpt: så jeg skal bruke opp det jeg har å bytte til YN eller Toa-lett, det er mye bedre, tar til seg mye lukt og fuktighet. Kanskje noe du også skulle prøve å bruke, det er å anbefale :wink:

Post Reply