Hvordan gå frem?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Hvordan gå frem?

Post by Titovn »

Beklager hvis denne er i feil emne, litt usikker på hvor jeg skulle putte den. Er bare å flytte den hvis nøvendig.

Jeg vet om noen rotter i en dyrebutikk som ikke har det så alright. De har pellets som strø (eller hva den enn er?), en matskål og vannflaske - og det er det. Det er vertikale sprinkler kun på den en siden, resten er glass/plast eller noe. Og selvsagt - gnagerblanding.

Jeg ønsker å hjelpe disse små, og kunne gi infomasjon til dyrebutikken om det - men jeg skal ikke legge skjul på at jeg syns det er sinnsykt skummelt, at kun tanken på det gjør meg kvalm (det å gå å snakke slikt med noen). Jeg ønsker liksom ikke å lage noe bråk eller bli kastet ut av butikken - ikke om jeg vet det om kommer til å skje, men jeg har det med å se for meg det verste av det verste fordi jeg syns slikt er skummelt.

Så derfor lurer jeg på om dere har noen tips til hvordan jeg evt. kan gå frem for å snakke med personalet og hjelpe disse små. Jeg vurderte å prøve å printe ut NTF sin brosjyre. Men jeg vet ikke om det kun nytter å snakke til vanlig ansatt, burde jeg evt. gått til dagligleder eller noe?

Jeg føler meg ganske hjelpesløs, men vil så fryktelig hjelpe, men samtidig trenger jeg et spark bak for å tørre det. Noen som vil komme med tips og hjelpe meg på riktig spor?
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Hvordan gå frem?

Post by sanca »

Du skulle hatt muligheten til å ta med deg wollf en tur i den butikken, da ville du rett og slett fått et "kurs" i hvordan snakke med dyrebutikkansatte på en utrolig effektiv måte :giggle: Jeg har nemlig hatt æren av å være wollf-observatør noen ganger i forskjellige dyrebutikker ;)

Når jeg er alene føler jeg noe slikt som deg, synes også det er veldig ubehagelig... Samtidig banker jo hjertene våre for disse små, så det er jo det man må ha klart for seg som mål når man går til verks. Du gjør nok lurt i å planlegge på forhånd hva du vil si, og lurt som du nevner f eks å skrive ut info fra NTF. Selv om du gjerne skulle sett at de umiddelbart forandret på mye for rottene (og kanskje andre dyr de har), er det smartest å tenke ut en form for prioritering, hvis du f eks bare får muligheten til å komme med et eneste tips, hva vil du fortelle dem da?

Hvem du bør snakke med avhenger litt av hva du får muligheten til. Hvis du har anledning til å reise dit f eks tidlig en fomiddag, uten så mange andre kunder der, vil nok sjansen til å få en god prat med en av de ansatte og evt butikksjefen være større. Fortell at du har rotter, og spør og grav litt rundt produkter og utstyr de har i butikken (og gjerne kjøpe noe småtteri du allikevel kanskje trenger, så er du straks en kunde, og ikke bare en "klager") Så kan du forsiktig lirke samtalen over til rottene de har i butikken. Hvis du da får med deg den ansatte inn på dyrerommet, kan du peke og spørre om foret, strøet osv Hvis samtalen fram til da har vært positiv, og du til og med har greid å finne på noe du kan skryte av, kan det hende du nå kan klare å få delt av kunnskapen din, og gitt noen råd om rottehold på en naturlig måte.

Jeg er sikker på at du kommer til å klare dette, bare du forbereder deg litt først, og husker på å være blid og positiv! Du kommer nok ikke til å bli kastet ut av butikken, i allefall! ;) Lykke til! :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan gå frem?

Post by wollf »

:akt: kan hjelpe deg jeg

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hvordan gå frem?

Post by Titovn »

sanca wrote:Du skulle hatt muligheten til å ta med deg wollf en tur i den butikken, da ville du rett og slett fått et "kurs" i hvordan snakke med dyrebutikkansatte på en utrolig effektiv måte :giggle: Jeg har nemlig hatt æren av å være wollf-observatør noen ganger i forskjellige dyrebutikker ;)
Haha, ja jeg burde vel egentlig hatt med meg noen slik :giggle:

Men tusen takk for langt og utfyllende svar! :cheer: Jeg tror nok jeg skal ta med meg en brosjyre fra NTF jeg, hehe. Ja jeg forventer jo ikke at ting skal skje på 1-2-3 (uansett hvor mye jeg ønsker det), men jeg tenker også mye på hvordan de vil reagere. Om de liksom viser interesse av å faktisk gjøre en forandring og gjøre stedet om til et bedre sted for dyrene, eller om de bare blir muggne og sure :bleh:

Ja, det var litt dette med tiden også da. Lurt å dra tidlig på formiddagen, det skal jeg da se om jeg får til! :cheer: Og egentlig en lur fremgangsmåte også! Selv om jeg tror jeg må ha med meg venninna mi eller kjæresten min uansett som støtte, jeg har litt lettere for å snakke da :giggle: Selv om jeg ser for meg at når jeg skal begynne å spre den kunnskapen min, at de bare skal blåse det bort og da blir jeg hvertfall ike blis også bare kolapser alt sammen. Ææ, jeg burde egentlig slutte å tenke tror jeg, hvertfall på alt som kan gå galt :bonk:
wollf wrote::akt: kan hjelpe deg jeg
Hehe, ja kom gjerne ned hit og hjelp meg, så får jeg det "kurset" selv! :giggle:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan gå frem?

Post by WillyWonka »

De fleste tar det faktisk ganske pent :) Er ofte på runder. Ikke alltid at jeg har klaget på noe, mend et har hendt og det har gått fint. Vi (flere rotteglade mennesker i bergen) er rundt på dyrebutikkene jevnlig og mange av de ansatte bør ha fått med seg informasjonen :p særlig når Wolf har vært rundt (hun er liksom litt stødiere på slike samtaler enn f.eks meg). Men Jeg starter gjerne å spør litt om alder og kjønn på rottene.. så kan jeg påpeke ting når samtalen er i gang.
"ser dere bruker spon til rottene. Hva er grunnen til det når dere vet at det ikke er bra. Det kan jo føre til sykdom hos rotter".
Som regel har de ikke kunnet gi noen forklaring, men det har hendt at når jeg da kommer tilbake senere på dagen eller et par dager senere, er sponet byttet.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hvordan gå frem?

Post by kikky »

Veldig lurt å prøve å "belære" på en positiv måte, utstyr inne hos rottene vil jo automatisk få kundene til å vurdere det samme hos sine, som vil føre til mersalg. Riktig strø vil gi friskere rotter som igjen vil gi fornøyde kunder som slepper dra til dr dyr med en gang de har fått totten hjem. Brosjyrer er positivt, men det som ikke er så bra med den brosjyren med tanke på dyrebutikk er ordet oppdretter, kan bli sett på som en måte å miste rottekunder fra. Som regel har dyrebutikkene bøker inne om rotter, er jo bare å slå opp i den.

:boing:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan gå frem?

Post by Sandratravolta »

Jeg vil ikke tro du får negative reaksjoner på det, de fleste som jobber i dyrebutikk er jo glad i dyr(om ikke har de da virkelig funnet seg helt feil jobb)! Kan jo selvfølgelig ikke gjøre noe med størrelsen på buret, men de kan da gjøre så rottene trives bedre og holder seg i bedre form, er jo i alles beste interesse.

Trenger jo ikke nødvendigvis ta med en hel brosjyre, bare skriv ned det viktigste, små huskeregeler - som riktig burstrø, for og leketøy/gjemmesteder og begrunnelse for dette. Kan jo hende de har mye å gjøre og ikke orker å ta fatt på et helt hefte. Jeg tenker at jo enklere jo bedre!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hvordan gå frem?

Post by Titovn »

Ja, de som jobber i en dyrebutikk burde jo være glad i dyr - det er jeg enig i! Jeg har bare det med å overtenke og da tenke at de ofte tenker litt for mye på penger :crazy: Men ja, det kan jo bare være meg, hehe.

Hmm, nei jeg vet ikke om jeg skal ta med brosjyre. Jeg hadde ikke tenkt å presse det på dem liksom heller, men sånn til evt. hvis de ville ha liksom :bleh: Nei jeg vet ikke, men kikky har et godt poeng når dte kommer til ordet "oppdretter". Så ja, enklere er nok oftest det beste!

Men jeg finner nok ut av det, tusen takk for mange gode tips og innspill, nå må jeg bare samle opp mot til dette her, så får man se hvordan det går! :giggle:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan gå frem?

Post by Sandratravolta »

De vanlige ansatte går nok ikke rundt og tenker "profitt, profitt, profitt". Dessuten er jo ikke salg av selve dyra hovedinntekten til en dyrebutikk - og hvis du tenker på det - jo friskere dyr, jo bedre rykte, jo flere kunder, jo mer salg. Har man kjøpt et friskt og godt håndtert dyr et sted så kommer man kanskje tilbake senere for både tilbehør til kjæledyret eller flere kjæledyr. Er i hvert fall sånn JEG tenker. Jeg går ikke på dårlige dyrebutikker og bruker opp pengene mine der.

Uansett, god jul til deg og masse lykke til! Det går nok så bra så.. Bare man er hyggelig så er jo folk som oftes hyggelig tilbake!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply