Spørsmål fra en nybegynner

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

WillyWonka wrote:Helt oppe i høyre hjørnet (rett ved der du logger ut) har du noe som heter "søk". Mange av de spørsmålene du spør om har blitt spurt og besvart mange ganger tidligere :) men klart, du har lov å spørre likevel :) Men den e veldig grei å kjenne til :)
Ok tusen takk for info :)
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by sanca »

Velkommen hit! :cheer: Jeg kan virkelig anbefale deg å gå inn på Matmor sine nettsider og lese! Der er det masse flott info om rottehold, rottehelse osv Hun har blant annet skrevet mye om det med fôr til rottene, og det å evt blande mat selv, og hvor utrolig mange ting man må passe på da for at rottene skal få i seg det de trenger av næringsstoffer. Jeg slo i allefall raskt fra meg ideen om å blande rottefôr selv etter å ha lest litt der :giggle: Matmor har lenke til hjemmesida si i signaturen sin (se tidligere innlegg av henne her i tråden)

Som hovedmat til rottene kan jeg virkelig anbefale RM1 (evt RM3) som foreningen selger. De fleste rotter liker det godt, og det inneholder absolutt alt de trenger, så man kan være helt sikker på at de får riktig næring. Det er også et rimeligere alternativ enn å kjøpe mindre sekker hos dyrebutikk. For å handle fôr og strø fra foreningen må man være medlem, så da kan jeg jo anbefale deg det i samme slengen :grin: Det koster 100 kr i året, og gir mange fordeler. Du får bl. a. det hyggelige medlemsbladet Gnag i posten 4 ganger i året, du får tilgang til å skrive innlegg under "Medlemsforum" her, tilgang til å handle fra nettbutikken...

Siden du har god tid på deg, og ikke trenger et rottebur umiddelbart, vil jeg anbefale å følge godt med på Finn.no og her på forumet, så kommer du nok over et greit bur etterhvert til en rimelig penge... Samtidig er det sikkert veldig gøy å lage noe selv, da, for eksempel med utgangspunkt skapet ditt :cheer: Hvis du gjør en stor innsats framover med å skaffe utstyr til rotter, og ser at du evt har økonomi til rottehold, tenker jeg at du kanskje klarer å overtale familien din etterhvert :thhpt:

Jeg har forøvrig hatt lyst på rotter siden jeg var 10 år, men fikk dessverre ikke realisert drømmen før over 20 år seinere... Får håpe det går litt kjappere for deg :cheer:

Når det gjelder gnaging på ting utenfor buret, kommer det jo også helt an på hvor rottene får lov til å gå. Noen har et stort bord eller en fast sofa de lufter rottene i. Jeg har laget en bås med vegger i et hjørne der buret står. Rottene mine får ikke gå løse på gulvet noe annet sted i huset, utenom der er det kun tillatt med kravling rundt på oss mennesker :giggle:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

Først og fremst, tusen takk for velkomsten! :cheerful:
Jeg har tatt meg tid til å lese meg rundt på Matmor sine sider som har blitt anbelfalt, og har lært mye på kort tid. Jeg tror ting kommer til å gå bra fremover, og jeg har allerede lagd en sparekasse for rottehold i fremtiden ("Rottekassa" :roflmao: ), der hvor jeg legger til penger som jeg kan leve uten, slik at jeg da sparer opp en god sum gjennom årene (:

Har også tenkt på å selv-konstruere hengekøyer og andre finurlige ting som jeg har muligheten til å lage, og da samle alt dette i en boks eller lignende slik at jeg har noe til fremtidig bruk. Da slipper alle kostnadene å komme brått når jeg først skal skaffe meg rotter. Hvis jeg finner noe billig og bra så kjøper jeg det!

Jeg er veldig "skal det gjøres, så skal det gjøres perfekt", og liker å bruke lang tid på ting jeg ønsker meg. Skal det bli bra, så må jeg trå til, slik er det bare! Derfor kommer jeg nok til å observere mye her inne.

Ang. utetid fra buret for rottene, så ønsker jeg en slags "lekebinge"/avgrenset område rundt buret, hvor det er rottesikkert og de små kan løpe rundt og finne på det meste. Dette kan vel trolig bygges opp med treplater osv. (:

Og medlem har jeg lyst til å bli ja, men føler det er litt vel usikkert og litt langt frem før jeg kommer til å skaffe meg rotter, og for tiden ikke ønsker noe fast medlemskap. Kommer til å titte rundt på faktasidene her, ang. adferd, sykdom, generelle ting osv, slik at jeg kan bygge opp kunnskapen, det er mitt hovedmål nå, og fremtiden får heller bringe sine overraskelser :cheer:
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

Ser meg rundt etter bur som passer for 3 rotter. Har kommet over Critter Nation, som jeg syns ser veldig bra ut, og etter en titt her på forumet ser jeg at flere bruker dette buret.

Spørsmålet er: Er dette et bur som normalt blir solgt på dyrebutikker her i Norge, eller må man rett og slett utenlands for å få tak i et? (som ikke er brukt).
Jeg titta innpå Amazon, fordi jeg har handlet derifra før (bare bøker...), og så at prisen på Critter Nation ligger på 250 dollar (1300 kr ca).
Dette er jo utenom frakt-prisen, som jeg tenker meg vil doble prisen igjen...
http://www.amazon.com/Midwest-Critter-N ... ter+nation

Hva er lurt? Hvor burde jeg kjøpe? Og er det noen som har kjøpt bur over nett og vet hvordan frakt og slikt er?
Har veldig lyst på dette buret i fremtiden.
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by kikky »

Mitt critter nation bur kommer gjennom tropehagen allerede neste fredag, men vanlig leveringstid er ca 3mnd. Så fullt mulig å få fatt på det gjennom dyebutikk. Tropehagen prisen er på ca 4300kr :cheerful:

Ser de fleste her har royal suite, litt mindre men med kanter som ikke critter nation har.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by Siv M »

Velkommen hit, ett klokt valg du gjorde når du ble med her :cheerful: selv var jeg så heldig å få mine første rotter av min store bror når jeg bare var en barne rumpe selv , dessverre var ikke moren vår like happy som meg over den gaven jeg fikk, men hun lærte seg fort å elske de like mye som meg, du har noe å glede deg til når du endelig etter lang vente tid får dine første rotter i huset, det finnes ikke noe større glede en det å høre tann gnissing i ørene dine når de er ute eller se de poppe med øynene. Nå har jeg 4 rotte jenter de store er snart 1år og 4 mnd mens de små er nå 3 mnd gamle, herlige så skapninger er de. Lykke til med bur innredning å planlegning , selv har jeg kjøpt et brukt bur av en her inne på forumet. :cheer:

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

@Kikky, takk for svar! Jeg skjekket Tropehagens nettbutikk, men så at de bare hadde den mindre varianten av Critter Nation på lager. Dette er vel helt greit for meg siden jeg ikke tenker å kjøpe noe her og nå, men i mye senere tid, så skal følge med og se hvordan det utvikler seg (: Skal også titte på Royal Suit buret.

Takk for velkomsten Siv :cheerful:
Åå jeg sitter bare her og drømmer meg bort i det du skriver om hvordan de oppfører seg, det må jo være den gleden.
Og takk for støtten, jeg føler meg godt i gang med planlegging allerede! Buret er vel nesten bestemt, nå er det bare det at tiden må gå litt fortere før jeg kan begynne å handle inn noe. :nottelling:
Ellers har jeg en hyggelig mor som i dag skaffet meg en søt sparebøsse for sparepengene som i fremtiden vil gå til rottehold.
Nesten ille at jeg må vente flere år, men jeg prøver å se det som positivt; da får jeg jo masse god og riktig kunnskap i forveien!
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by Siv M »

Ja det er den riktige innstillingen å ha :cheerful: jeg vet hvordan det er å vente på noe man ønsker seg, før jul så syntes jeg ikke tiden gikk fort nok til å få mine to nye små jenter på døra :nottelling: da var de 4 uker å manglet noen gram for å være store nok til levering, nå er de snart 3 mnd gamle å de vokser så fort, :cheer: Ja du har virkelig noe å se frem til, kjøp gjerne fra en oppdretter da får du de små hånd tamme å fine og friske fra starten av så du slipper å måtte temme de å kanskje få noen som biter eller er livredd.

Er det noen spesiell farge eller tegninger du er ute etter på de du skal ha eller.

om du vil kan du gå inn på bilde tråden min sivsrotter så får de mange bilder av mine 4 som jeg har :wink:

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

Ja, jeg vil nok vike unna og kjøpe fra en dyrebutikk.
Ang. fargene så har jeg veldig stort ønske om å eie en black hooded, en british blue, og en topaz hooded (:
Synes alle farger er fine jeg da, men man har sine favoritter :giggle:

Har sett gjennom alle bilder på tråden din, utrolig nusselige de er alle sammen! Hva kaller man tegningene som smurfine og My har?
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by Siv M »

Smurfine og My er husky :cheerful: de fikk jeg av en jente som ikke hadde tid til de lenger de hadde ikke hatt det noe godt heller bodd i bur med sagflis hele livet før de kom til meg så my fikk kronisk luftvei infeksjon å smurfine var redd å bet hånden min å hadde gnagd av seg pels på fram beina. De var voksne når de kom til meg så vidt over 1 år gamle .

Post Reply