Rotte og hund samtidig?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Rotte og hund samtidig?

Post by Anniken.HH »

Ikke et direkte rotterspørsmål, men gjelder for rotter jeg eventuelt har i fremtiden.

Jeg og kjæresten har blitt enige om at vi skal skaffe oss hund etter hvert.
Har ei venninne som driver med Berner Sennen oppdrett, og tenkte å kjøpe en valp derfra om rundt to år.
En av dealene er at vi ikke har noe særlig andre dyr, men kjæresten kan gå med på at vi beholder de rottene vi har til de går bort, men jeg vil gjerne fortsette med rottehold ved siden av å være hundeier.
Rottene kommer til å bo i en del av huset hvor hunden ikke kan være, så de burde være trygge - flere dører og en trapp mellom der hunden eventuelt skal bo...

Så da spør jeg dere som har begge deler - hvordan er det å ha bådde rotter og hund?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Siv M »

tror det er flere her som har både hund å katt sammen med rotter i huset, selv har jeg to katter ¨å fire rotter, rottene står på ett rom med døren lukket hele tiden så ikke kattene får tilgang. Jeg vil tro at hvis du venner hunden til rottene fra de er små å være i samme hus bør det gå bra, men IKKE ha de løse sammen uten tilsyn å husk at en hund kan være leken å rive ned buret til rottene så ha alltid tilsyn til dem å tenk på at de er rovdyr så stol aldri helt på de. Ellers ville jeg jo tro at det går bra :cheerful:

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Lillelunde »

Jeg har en katt og en hund i samme rom som rottene, tar aldri ut rottene når katten er inne, men hunden min respekterer rottene og tar avstand. Fikk henne i fjord april, dagen hun kom hit introduserte jeg rottene til henne, lærte henne hvordan hun skal oppføre seg, være forsiktig og sitte fint i ro. Hun har aldri bitt, knurret eller prøvd seg, hun kikker og lukter. Når rottene går på gulvet og i sofaen sitter hun ved siden av meg og følger med, eller sover, så for meg fungerer det veldig bra. Men jeg lar aldri hunden og rottene stå alene i samme rom når rottene er ute, og om katten sitter å kikker på rottene og reiser seg opp og står å lener seg for å kikke inn, kommer hunden og knurrer og dytter han vekk :) Jeg har en liten papillon, men vil tro at alle hunder kan trenes opp til å ikke bry seg, eller vite hvordan en skal oppføre seg rundt mindre og andre dyr! :change:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Titovn »

Vi har tre hunder og en katt som oppholder seg hovedsaklig i stua sammen med rotteburet :cheer: Før vi fikk hund nr. 3 og hadde de eldre rottene lot vi de rottene gå løse på stuegulvet sammen med de to eldste hundene (som er størt i vekt også). Dette var også før katten kom i hus. Og selvsagt var de under oppsyn, men hu ene fite gamle barten min skulle leke med Golden til venninna mi som jeg da bor med, det var veldig søtt å se på :giggle: Ikke at de fikk leke da! Nå har vi et stort rottebur (Furet Tower), men når vi passer rotter/får nye rotter som står i mindre bur så pleier det også selvsagt å gå greit. Vi har til og med en liten kaninbaby her som vi driver å flasker opp, som da står i eget bur, og alt uten problemer!

Men selvsagt, jeg stoler aldri på dyrene mine og lar dem ikke være alene for å si det slik. Hunder er trossalt rovdyr, men de ka også lære seg å ta avstand/være forsiktig :cheer: Jeg mener at så og si alt ligger egentlig på trening! Hund nr. 3 her i huset (en liten schipperke) er ikke like flink som de to eldste her, og han er ikke så lett å trene til dette (fikk han i høst og han er da 5 år gammel) så nå har vi hundene uten i gangen mens vi lufter rottene. Ellers bryr hundene seg lite om rottene i buret, kan bare være intressant å titte noen ganger når det er full fart inni der! :giggle: Eller, min hund er litt mer opptatt av dem, men han er gjeterhund og bare står utenfor og ser og sikler(!) da, så ja, null problem her i hus hvertfall! :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Anniken.HH »

Så dyreforhold i mellom burde det ikke være så vanskelig altså, takk :)

Men hvordan er det som eier av så mange dyr da? Rotter skal jo ha lufting og stell, det samme skal hunder, er ansvar å ta til seg liv sliok vi mennesker gjør
Er det slitsomt å eie så mange forskjellige dyr?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Siv M »

Ikke for min del, kattene lufter seg selv å rottene har eget leke rom de har sine lufte turer på :cheer: Du må jo gå tur med hunden først så den blir sliten og fornøyd å så kan du gi rottene sin lufte tid etterpå, eller omvendt, prøve deg litt frem om hva som fungerer best for dere.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Tonje Lenore »

Jeg har 15 rotter og to hunder, til tider kan det være slitsomt men du får ganske mye igjen for det,
som fornøyde hunder etter luftetur, glade rotter som har fått lov til å være ute :cheerful:

Når det gjelder hund og rotter sammen, er det ikke noe stress å la de være sammen,
men det er ikke alle hunder dette funker på, jeg har gjort hundene fra de var små vant til rotter,
og de ser dem på som familiemedlemmer, men jeg stoler fortsatt ikke på dem 100%, jeg lar de aldri
være alene i samme rom, for alle dyr har sine instinkt.

Jeg har dvergpinscher og dachs, og dp`en er kjent for å være rottejegere som er avlet opp til
å fange og grave opp rottehull i bakken :thhpt:
Så ganske morsomt at dp`en min leker med rottene, og rottene syns det er kjempemorsomt å
leke med dem, men som sagt lar jeg de aldri være alene og jeg lar de få lov til å være litt sammen,
men ikke alt for mye, jeg tar ingen sjanser :cheerful:*

Louie og Sugar
IMG_0027...jpg
IMG_0027...jpg (74.65 KiB) Viewed 4964 times
Brownie og Hexsus
IMG_4292..jpg
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Siv M »

å så herlige bilder :lovey:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Matmor »

Jeg og kjæresten har blitt enige om at vi skal skaffe oss hund etter hvert.
Har ei venninne som driver med Berner Sennen oppdrett, og tenkte å kjøpe en valp derfra om rundt to år.
En av dealene er at vi ikke har noe særlig andre dyr, men kjæresten kan gå med på at vi beholder de rottene vi har til de går bort, men jeg vil gjerne fortsette med rottehold ved siden av å være hundeier.
Jeg vet ikke hva du mener med "en av dealene". Hvis kjæresten har satt det som forutsetning for hund at rottene skal fases ut er det ikke bare-bare å si at "ja men jeg vil ha begge deler!" Antagelig er det en grunn for samboerend ønske, enten det er økonomi, tidsbruk eller rett og slett mangel på interesse for rottene. Eller alle tre på en gang! Man bør kunne diskutere ting i et forhold for å finne ut hvor skoen trykker, men det er ikke sikkert samboeren endrer mening etter diskusjonen...

Jeg tenker at Berner Sennen er en hund som krever både plass og mosjon og mye mat, pluss at store hunderaser går gjennom livsfasene sine raskere enn mindre hunder og derfor blir dyrere pr. leveår. Hvis den faktisk må holdes adskilt fra rottene (og det det vet man ikke på forhånd) ser jeg for meg at det kan bli veldig mye tid, overskudd og penger som går med til dyrehold i husholdningen.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by BlackNenne »

Som flere sier, så er det veldig forskjellig hvordan hunder og rotter går sammen. Man må alltid være til stede og overvåke situasjonen.
Selv har jeg to dachser, disse hadde spist rottene om de hadde vært løse sammen med dem.
Begge mine hunder var ganske voksne da de kom til oss (omplassering), så jaktinnstinktet til dachsene veier tyngre her, enn oppdragelsen jeg har klart å gi dem. :crazybonk:

Men starter man med en valp, så har man jo et fint utgangspunkt i og med at man kan forme hunden bedre fra starten av. :cheerful:

Her i huset står rotteburet på kjøkkenet, hundene bryr seg ikke noe om det, så lenge rottene er der inne. Så når rottene må ha sin luftetur, har jeg hundene på et annet rom så lenge. Det funker ganske så greit. :cheerful:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by tantepose »

Ja man kan ikke ta noe for gitt her.Min hund ser på rottene som endel av familieflokken vår.Hun har til og med plassert dem over seg selv i forhold til meg,uten at jeg har lært henne det.Det er mulig hun ser på dem som "valper",som er under henne men også har fri adgang til "mor".(Andre hunder blir satt på plass...)Hun var med da jeg hentet min første rotte,hun logret og snuste forsiktig,og jeg skrøt og klappet og fortalte om den lille som var "vår".Siden har jeg bare skrytt og skrytt,og sagt at hun er såååå flink med rottene!Og hun blir alltid presentert for nykommere.Men vi er også enige om at rottene er uuuumuuuulige! :giggle:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Siv M »

tantepose wrote:Ja man kan ikke ta noe for gitt her.Min hund ser på rottene som endel av familieflokken vår.Hun har til og med plassert dem over seg selv i forhold til meg,uten at jeg har lært henne det.Det er mulig hun ser på dem som "valper",som er under henne men også har fri adgang til "mor".(Andre hunder blir satt på plass...)Hun var med da jeg hentet min første rotte,hun logret og snuste forsiktig,og jeg skrøt og klappet og fortalte om den lille som var "vår".Siden har jeg bare skrytt og skrytt,og sagt at hun er såååå flink med rottene!Og hun blir alltid presentert for nykommere.Men vi er også enige om at rottene er uuuumuuuulige! :giggle:
:giggle: jeg har veldig lyst på hund men da rømmer nok ihvertfall en katt her , hun er sååå sæær altså blir verre for hvert år synes vi, hun blir 9 år til sommeren gamle mor

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by tantepose »

Ja du må ta godt vare på pus! :kisses:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Siv M »

Klart vi må, TantePose :cheer: her blir alle dyr like mye verdsatt selv om gutte pusen oskar ofte står på lur å venter etter at jeg har vært inne hos rottene , han tenker :yumm: fersk måltid :nottelling:

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Rotte og hund samtidig?

Post by Anniken.HH »

Matmor wrote:
Jeg og kjæresten har blitt enige om at vi skal skaffe oss hund etter hvert.
Har ei venninne som driver med Berner Sennen oppdrett, og tenkte å kjøpe en valp derfra om rundt to år.
En av dealene er at vi ikke har noe særlig andre dyr, men kjæresten kan gå med på at vi beholder de rottene vi har til de går bort, men jeg vil gjerne fortsette med rottehold ved siden av å være hundeier.
Jeg vet ikke hva du mener med "en av dealene". Hvis kjæresten har satt det som forutsetning for hund at rottene skal fases ut er det ikke bare-bare å si at "ja men jeg vil ha begge deler!" Antagelig er det en grunn for samboerend ønske, enten det er økonomi, tidsbruk eller rett og slett mangel på interesse for rottene. Eller alle tre på en gang! Man bør kunne diskutere ting i et forhold for å finne ut hvor skoen trykker, men det er ikke sikkert samboeren endrer mening etter diskusjonen...

Jeg tenker at Berner Sennen er en hund som krever både plass og mosjon og mye mat, pluss at store hunderaser går gjennom livsfasene sine raskere enn mindre hunder og derfor blir dyrere pr. leveår. Hvis den faktisk må holdes adskilt fra rottene (og det det vet man ikke på forhånd) ser jeg for meg at det kan bli veldig mye tid, overskudd og penger som går med til dyrehold i husholdningen.
Samboeren har en ganske mye mindre interesse for rotter, ja, så er nok litt det han mener + det at på grunn av at jeg har ME er han redd for at en hund som blir en del av familien, og seks rotter kan bli litt mye for meg, at jeg skal slite meg helt ut og bli syk/sykere.
Så klart skal han hjelpe til, men jeg har en stygg vane av å ''ta litt styringen'' når det kommer til kjæledyrene. :klaskepanne:
Vi er fortsatt i en diskusjonsfase på det, var litt derfor jeg spurte hvordan det var for andre med begge deler, for å høre litt hvordan det er for andre.
Det blir jo anderledes å få hund her i huset, men hvis han hører at andre kan, så kanskje han kan gå med på at vi også kanskje kan klare det.

Jeg snakket også litt med kjæresten ang det; ingen andre dyr hvis vi skal ha hund -greiene, og han sa at det gjaldt ikke så mye meg som en leietaker vi har her. Han har to kaniner, og har veldig lyst på rotter - er helt forelsket i jentene mine :giggle:
men problemet med han er at han kan ikke ta vare på dyrene sine, så uten å vite det ble jeg plutselig matmor til to kaniner også, så dealen går like mye på at vi må kaste ut leietakeren som at jeg ikke har for mange dyr selv.

Nå har vi snakket med venninna vår som driver med hundene, og hun sier at det blir nok ikke noen valper hos dem før om hvertfall tre år, så jeg og kjæresten har lagt diskusjonen som død litt, så tar vi det heller når vi nærmer oss om noen år.

Så det er mange faktorer inne i bildet som vi må regne med, og derfor vi diskuterer det veldig.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply