Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Linn Kristin
Pinky
Posts: 5
Joined: 26 Jan 2013, 15:52

Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Linn Kristin »

Hei, jeg er helt ny her inne. Fikk meg 2 rotte jenter på ca.7mnd for noen dager siden, har aldrig hatt rotter før, men har lest en del om de og har hatt lyst på det veldig lenge nå. Rottene var veldig redde i starten, turte så vidt og gå ned i fra sengen sin.. Pilte opp hver gang de såg oss. Og så prøvde jeg og ta hånden min opp til dem så di kunne snuse litt, hun gikk sakte bort og så hugget hun til og beit meg, veldig kjapt jeg begynte og blø.. Etter det har jeg vært veldig forsiktig og litt redd for og ta hånden inn..Så satte vi buret i stua med oss og snakket til dem og åpnet buret så di kan gå ut om di vil, gidd litt godbiter i fra hånden.. Og klapt dem litt, men de trekker seg sammen.. Trenger råd, vil ha dem tamme :cheerful:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by tantepose »

Start med å lese om "gensertrikset".Søk oppe til høyre. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Siv M »

gratulerer og velkommen :cheer: ta tiden til hjelp, jeg har selv en frøken her som var over 1 år da jeg tok henne til meg å hun bet ja, å når hun ikke bet vel da unngikk hun hånden min rett å slett, jeg holdt på i uker og mnd med henne. brukte hanske etter hvert når jeg håndterte henne, vet noen mener det er feil men jeg følte meg trygg da å kunne holde henne uten å være redd for å bli bitt. Du gjør riktig i framgangs måte, her må det rett å slett mye tid og tålmodighet til for å få henne til å bli trygg på deg. Min smurfine biter ingen lenger hentet henne i fjor høst, først i år kan jeg klemme på henne å kose henne litt slik som de andre, men noen kose rotte blir hun aldri da :bleh: Lykke til. :cheerful:

Linn Kristin
Pinky
Posts: 5
Joined: 26 Jan 2013, 15:52

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Linn Kristin »

Har lest, men hvordan skal jeg få dem ut ? Er redd for at di skal bite om jeg løfter .. Eller skal jeg bare ta kjangsen og prøve?

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Siv M »

ta en sjans å prøv , vær rolig, rotta merker din urolige energi å blir urolig selv, bruk hanske hvis hun fortsetter å bite deg, de første gangene. Du kan også gi henne godbiter se om hun tar i mot fra hånden din, da sammenligner hun hånden med noe positivt :smile:

Linn Kristin
Pinky
Posts: 5
Joined: 26 Jan 2013, 15:52

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Linn Kristin »

Takk for kjappe og gode råd ! Skal prøve det når jeg kommer hjem. Men de sover utrolig mye :bleh:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Siv M »

Ja det er normalt, rotter er skumrings og natt dyr men de tilvennes ofte eierens rutiner , de er også ofte veldig late av seg ellers på dagen :sleep: Du kan når de blir trygge på deg, lage en fast rutine, at du lufter de ute i små turer i sofaen sammen med deg så blir de veldig fort tamme å trygge å fornøyde rotter. :cheerful:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Siv M »

:sleep: helt vanlig syn å komme til, slik som min My her :cheer:

Image

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Tonje Lenore »

Hei og velkommen! :cheerful:
Gøy at du har fått deg rotter, og jeg vil anbefale deg å la rottene bli vant til de nye omgivelsene, du har jo bare hatt dem noen dager, og ettersom ting
er nytt ville jeg latt dem få lov til å være i fred noen dager slik at de kan stresse ned og roe seg for å bli vant til nye lukter, lyder, bevegelser, stemmer osv.

Du kan legge inn en liten tøybit av din egen lukt i buret, da vil de bli vant til lukten av deg uten at du må stikke hånden inn hele tiden,
hvis du er redd de skal bite kan du gi godbit med en skje, for noen rotter blir ivrige når de vil ha godbit og da nafser litt for hardt og når
de da skal ta godbit og nafser er det ubehagelig å nafse på skje´en :cheerful:

Det er bare å ha tålmodighet, bruker du mye tid på dem, kommer det seg etter hvert, lykke til! :cheer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Tonje Lenore »

Siv M wrote::sleep: helt vanlig syn å komme til, slik som min My her :cheer:
Siv, dette bilde har ikke noe med emnet å gjøre, det kan du legge ut i din egen tråd på bildegalleriet :cheerful: :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Linn Kristin
Pinky
Posts: 5
Joined: 26 Jan 2013, 15:52

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Linn Kristin »

Ja, har hatt dem siden onsdag og lot dem være i fre2 første dagene. Har heller ikke gjort så mye med dem, har snakket med dem og gitt dem litt godbiter. Og åpnet buret, og de har gått ut et par ganger, men hoppet inn igjen ganske snart :cheerful:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Tonje Lenore »

Det er bra, da er du på god vei :cheerful:
Du kan legge inn en tøybit med din lukt på, så blir de vant til lukten din også, hvis du er usikker med å gi
godbiter med fingrene, er skje en mulighet, la det gå i deres tempo da ting fortsatt er nytt og mange rotter
bruker lang tid til å venne seg til det som er nytt :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Siv M »

Tonje Lenore wrote:
Siv M wrote::sleep: helt vanlig syn å komme til, slik som min My her :cheer:
Siv, dette bilde har ikke noe med emnet å gjøre, det kan du legge ut i din egen tråd på bildegalleriet :cheerful: :cheerful:
:confused: jeg ville bare vise at det at rottene sover mye er helt vanlig :sorry: unnskyld da. Fjern det da vel :thhpt:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Siv M »

Siv M wrote:
Tonje Lenore wrote:
Siv M wrote::sleep: helt vanlig syn å komme til, slik som min My her :cheer:
Siv, dette bilde har ikke noe med emnet å gjøre, det kan du legge ut i din egen tråd på bildegalleriet :cheerful: :cheerful:
:confused: jeg ville bare vise at det at rottene sover mye er helt vanlig :sorry: unnskyld da. Fjern det da vel :thhpt:
for jeg får ikke fjernet det nå ser jeg.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Fått meg Rotte jenter, trenger råd !

Post by Tonje Lenore »

Hehe, var ikke sånn ment, men da kan du skrive det i steden for, eller henvise til din bildetråd :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply