Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

Hei folkens :)

Jeg er helt ny her, og har noen ting jeg lurer på, som ny som rotte-eier...

Det er vel ikke helt riktig at jeg er ny rotte-eie, for jeg hadde en rotte for noen år siden. Jeg fikk den siste rotta i butikken, og jeg må få si at det var en veldig uheldig opplevelse. Jeg fikk en rotte som var meget agressiv. Jeg måtte ha på vernehansker (tror jeg det heter) for at jeg skulle kunne ta den ut så jeg fikk renset buret. Det var overhode ikke mulig å få den tam. Den var sånn fra første dag. Den ble avlivet, dessverre :/

Nå har det gått noen år, jeg har lest meg skikkelig opp på rotter denne gangen, og jeg er klar for å prøve igjen, men jeg kjenner at innimellom all lykkefølelsen så kommer nervøsiteten og tankene om "tenk om de biter og er agressive". Jeg vet det kanskje høres tåpelig ut, men jeg vil jo at dette skal gå bra, og savner ikke den følelsen med en agressiv rotte jeg ikke aner hvor jeg har hen.

Jeg skal ha to hann-rotter, og de skal hentes i morgen (i dyrebutikken på tam alna), baby dumbo-rotter. :) Selv om jeg har lest MYE den siste tiden, har jeg fortsatt spørsmål.

Er det noe jeg bør tenke på når jeg skal hente de? Tegn jeg bør se etter?
Hvordan oppfører en "normal" rotte seg når man henter den i dyrebutikken?
Biter de uansett i denne alderen (vet ikke helt hvor unge de er, det får jeg vite i morgen, men om de er en 5-6 uker?)
Har man de i buret den første dagen bare, eller kan jeg også ha de ute en liten periode, for å bli kjent med meg?
Jeg har kjøpt rotte-do, hva skal jeg legge i doen som ikke støver?
Hvor i all verden får jeg kjøpt "etasjer" til bur?? http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk ... rodid=6308 (dette bruker jeg)
Jeg har installert en bakerist og festet med s-kroker, for å lage en ekstra etasje i buret... tenkte å dekke denne med en gummimatte til bil, kuttet til størrelse... tror dere det funker, eller burde jeg bruke noe annet lurt? (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... tte-39070/)

Regner med at ting går bra, men er bare litt godt å høre fra andre så jeg vet hva jeg kan forvente! :)

Beklager dumme spørsmål, den eneste selvopplevde erfaringen jeg har med rotter er de herlige hetterottene til venninnen min da vi bare var en 12 år, og denne ene som var aggressiv. Setter pris på tilbakemeldinger! :)

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Tonje Lenore »

Først og fremst, hei og velkommen hit til forumet, blir gøy med noen rottebebiser :cheerful:
siljeoslo wrote:Er det noe jeg bør tenke på når jeg skal hente de? Tegn jeg bør se etter?
Jeg vet ikke helt hva du har tenkt på her, men som regel vil dyrebutikk rotter være skvetne, vanskelig og
håndtere osv, men det er ikke sikkert de du skal hente er sånn, det første du kan gjøre er å bare la de få lov
til å snuse på deg så de blir litt kjent med deg, ikke ta for brå bevegelser for det kan virke litt skummelt,
men la de bli litt kjent med deg, ellers er det egentlig ikke så mye du bør se etter.

siljeoslo wrote:Hvordan oppfører en "normal" rotte seg når man henter den i dyrebutikken?
Det er egentlig ikke noe fasit svar på det her, for det kommer helt ann på hvordan "behandling" rottene
har fått i utgangspunktet hos dyrebutikken.
Noen rotter har blitt kost med og dermed lettere å gjøre tamme, mens andre igjen er veldig skvetne,
mer skeptisk og tar litt lenger tid, men som sagt kommer dette helt ann på.

Så lenge du bruker masse tid på dem når de er små, vil du få gode og tamme
rotter når de blir eldre, men som sagt så lenge du bruker tid, vil du alltid få tamme rotter
og kosegriser til slutt :cheerful:

siljeoslo wrote:Biter de uansett i denne alderen (vet ikke helt hvor unge de er, det får jeg vite i morgen, men om de er en 5-6 uker?)
Om de er 5-6 uker gamle, så biter de ikke, om de så biter vil ikke det være så hardt, og det kan du faktisk lære dem at det skal de ikke gjøre.
Så unge rotter er ganske lærevillige og som jeg har nevnt, bruker du tid med dem er alt mulig, du kan lære de nei trening og de vil skjønne hva
ordet nei betyr osv

siljeoslo wrote:Har man de i buret den første dagen bare, eller kan jeg også ha de ute en liten periode, for å bli kjent med meg?
Jeg ville latt dem bli kjent med buret de to første dagene, ting er nytt og de vil nok være litt stresset pga de har blitt fraktet fra et sted de har vært
så og si hele livet til å komme til noe nytt, så la de bli kjent med buret og få roet seg før du begynner å stresse de mer.
Det du kan gjøre er å legge en tøybit med din lukt i buret slik at de kan bli vant til lukten din, slik at lukten din ikke blir helt fremmed for dem

siljeoslo wrote:Jeg har kjøpt rotte-do, hva skal jeg legge i doen som ikke støver?
Du kan bruke feks yesterday news, back 2 nature og toa lett kan du bruke
siljeoslo wrote:Hvor i all verden får jeg kjøpt "etasjer" til bur?? http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk ... rodid=6308 (dette bruker jeg)
De hyllene du tenker på er nok jenny hyller, de er ikke ofte sett i dyrebutikker, men selges ofte på nett, du kan sikkert høre på forumet her på kjøp og salg,
om det er noen som selger sine jenny hyller billig, ellers ville jeg egentlig ikke anbefalt de hyllene da de er veldig kronlete med både vask og skru de av og på. Ville heller gått for andre ting, som feks kurver, masse hengekøyer, bokser, tuneller, treplater man lager selv osv, bare fantasien som setter grenser, men om du vil ha slike hyller, selger disse det:
http://grandprixnorge.com/ferplast-tilb ... 18_220_249

siljeoslo wrote: Jeg har installert en bakerist og festet med s-kroker, for å lage en ekstra etasje i buret... tenkte å dekke denne med en gummimatte til bil, kuttet til størrelse... tror dere det funker, eller burde jeg bruke noe annet lurt? (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... tte-39070/)
Det vil nok funke, men også bli en ting som de vil gnage på etter hvert men absolutt ikke dumt, det er jo bare fantasien som setter en stopper, alt som er hjemmelaget setter rottene stoooor pris på, de er ikke kravstore, så lenge de har ting de kan gjøre og finne på, så er de fornøyde
siljeoslo wrote:Regner med at ting går bra, men er bare litt godt å høre fra andre så jeg vet hva jeg kan forvente! :)

Beklager dumme spørsmål, den eneste selvopplevde erfaringen jeg har med rotter er de herlige hetterottene til venninnen min da vi bare var en 12 år, og denne ene som var aggressiv. Setter pris på tilbakemeldinger! :)
Jada, det er bare å ta det litt som det kommer, det er ikke alt man får planlagt og jeg regner med det går kjempe bra.
Ingen spørsmål er dumme, det er bare å spørre så mye du orker, det er også en søkefunksjon på forumet her, så det er bare å begytte seg av den også, kanskje det du lurer på allerede har blitt spurt og fått gode svar, finner du ikke det du er ute etter, er det bare å spørre her, så er det mange som vil gi deg svar på det du måtte lure på.

Jeg ønsker deg masse lykke til med de kommende bartene du vil få i hus, du få mye glede av dem skal du se, og som sagt, det er bare å spørre om det er noe du lurer på eller bruke søkefunksjonen :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by HeleneH »

Når skal du hente guttene?

Jeg er på dyreklinikken med en rotte kl 1 på dagen i morgen, hvis du vil ha litt hjelp akkurat når du skal hente de :)

Send meg gjerne en PM!
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by monlan »

Masse lykke til med guttene. Ikke så greit når de biter. Min Rasmus biter, men det har bare gjort til at jeg bruker enda mer tid på han og gleder meg for hvert lite fremskritt. Men broren hans, Loffen er bare myk og god.

Håper på det beste med nye familiemedlemmer. :smile:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by monlan »

Glemte å skrive at de ble hentet i dyrebutikk for ca 4 uker siden. Jeg var også veldig usikker men klarte ikke å la være å ta de med hjem når jeg så at de lå i det lille buret med bare bunn og ett sted å gjemme seg. Ingen ting å gjøre på.

De har det i allefall bedre nå. :cheer:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

Hallo, og tusen hjertelig takk for fine svar! Ikke minst fikk jeg hjelp av Helene, som til og med var i butikken i dag og så på rottene før meg! :) Så utrolig hyggelig gjort, det satte jeg virkelig pris på!
Det var to flotte gutter, jeg skal laste opp bilder om litt, jeg er bare så fjern av å sitte og glo på disse nydelige skapningene. For å innrømme noe flaut; jeg fikk min søster til å ta de ut av buret de kom i, og inn i det nye... *host host* Jeg måtte mote meg litt opp først, følte jeg, før jeg turte å gjøre det (pga. den agressive rotta jeg hadde før, og siden hun var litt utålmodig sa jeg at hun gjerne måtte gjøre det for meg. Hehe. Jeg skal nok mote meg opp til å ta de ut selv, om et par dager. :) Jeg har klappet på de, da, og det gikk helt fint. De har ikke bitt (hurra!).

Butikkdamen kunne ikke svare på hvor gamle de var (??) for det visste de ikke, men de ser veldig unge ut, men ikke altfor små likevel.

Hey, nå testet den ene vannflaska ;) Det som forundrer meg er at de ikke umiddelbart kryper opp og utforsker etasjer osv. Jeg hadde satt maten øverst, langt vekk fra toalettet som står nederst i hjørnet. Burde jeg flytte den ned eller finner de ut av det?

De virker relativt rolige, føler jeg. Den ene er mye roligere enn den andre. Gleder meg veldig til å kose ihjel disse rottemagene etterhvert. iiiih! lykke. :D

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by HeleneH »

Bare hyggelig det vettu, jeg var jo der allerede :)

Gutta var ikke så små de, hvis du tar dem på kjøkkenvekta tipper jeg de er ca 80-100g. De som var igjen var veldig mye mindre... :s Ikke mer enn 50g tipper jeg..
Tipper gutta dine er litt over 5 uker gamle, men de andre tror jeg ikke var mer enn maks 4.

De beit ikke meg selv om jeg stakk fingrene inn i buret, så dette går nok så bra skal du se :) Skjønte på Tonje at siden du kjøper rotter på TamAlna, får du gratis helsesjekk innen 4 uker. Anbefaler å gjøre det!
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

Image
Image
Image
Image

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Siv M »

flott bur og søte små totter :cheer: lykke til med de små

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

HeleneH wrote:Bare hyggelig det vettu, jeg var jo der allerede :)

Gutta var ikke så små de, hvis du tar dem på kjøkkenvekta tipper jeg de er ca 80-100g. De som var igjen var veldig mye mindre... :s Ikke mer enn 50g tipper jeg..
Tipper gutta dine er litt over 5 uker gamle, men de andre tror jeg ikke var mer enn maks 4.

De beit ikke meg selv om jeg stakk fingrene inn i buret, så dette går nok så bra skal du se :) Skjønte på Tonje at siden du kjøper rotter på TamAlna, får du gratis helsesjekk innen 4 uker. Anbefaler å gjøre det!
:D

Nei, syntes de så fine ut i størrelse, mente mer at jeg ikke behøvde å være redd for at det var mer voksne rotter. Fem uker er vel perfekt, ettersom jeg har hørt? :) De er fryktelig nydelige!

Jeg har faktisk ikke kjøkkenvekt for tiden, den gamle gikk istykker og det var det.. :O Får låne min søsters, så får vi se om et par dager.

Ja, jeg ble overrasket da jeg fikk beskjed om helsesjekk, og det skal jeg absolutt benytte meg av! Veldig fint. Jeg fikk til og med med meg et stort fraktebur, helt gratis, veldig bra!

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by HildeT »

Så fine de der og buret ar veldig fint det også :cheerful:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by monlan »

Rett og slett helt nydelige. Og passe små :cheer:

Likte godt hengekøyene dine!! Jeg har mange hengekøyer men de er ikke nett så fine som dine. Bruker avlagte kler og handuker som blir festet rundt om kring i tak og vegger. Rottene elsker dem men er ikke nett så fine, akkurat :giggle:

God service å få med en sjekk på rottene samt et reisebur.

Lykke til med guttene.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Crazyratlady »

Flotte små gutter :kisses: Jeg og likte hengekøyene dine, veldig stil fult :)

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Kamillahm »

veldig skjønne rotter og nyydlige hengekøyer! Du får nok mange flotte stunder med gutta dine! :cheerful:
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Tonje Lenore »

Så fine gutter, og ikke minst, flott gjort av HeleneH og hjelpe til :cheerful:
Masse lykke til med bartene og gratulerer :cheesy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply