Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Tonje Lenore »

Siv M wrote:
Tonje Lenore wrote:når de skjærer tenner eller gnisser tenner betyr det at de koser seg :cheerful:
La de få lov til å bruke sitt eget tempo, du så jo at de kom etter hvert når de følte seg mer trygge på deg, fortsett med det,
la de komme ut når de føler for det, og da når de kommer er de trygge på deg også, det kommer seg, bare bruk masse tid
på dem i starten, så går det av seg selv etter hvert :cheerful:
Må bare spørre deg Tonje.
I rotte boka jeg kjøpe en gang står det at du ikke skal ha sove hus å slikt i buret de første dagene å at du skal ha de i fanget med en hånd over de som tak slik at de blir vant med lukten din med det samme å ikke gjemmer seg hele tiden, er det feil eller riktig ?
Det er mye i den rotteboka som burde blitt fjernet og endret :thhpt:
Men det gjør ingenting å ha sovehus de første dagene, rottene vil alltid finne noe de føler seg trygge i, men jeg regner nok med at boka mener at
sovehus vil gjøre sånn at rottene ikke vil komme ut fordi de føler seg trygge der, men igjen gjør det ingenting å ha sovehus for da har de hvert fall
en ting de er trygge på, dermed er det bare å gå i deres tempo slik at de ikke blir mer stresset, når du tar det i deres tempo vil de også skjønne at
du ikke tvinger dem til noe de ikke vil, og da blir de automatisk mer trygge på deg når de skjønner at du ikke vil dem noe vondt :cheerful:

Og jeg ville ikke stresset de mer med å drive å legge hånden over for at de skal bli enda mer redd, de første dagene er alt nytt og de burde få de dagene til
å være alene slik at de kan bli vant til det som er nytt i tillegg til de nye luktene, lydene osv.
Isteden for å legge hånden over dem sånn at de blir vant til din lukt, kan du heller legge en eller annen form for en tøybit med din lukt på i buret,
da får de lukten din på samme måte, bare at du slipper å drive å holde på dem osv :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Siv M »

Aha godt svart :cheerful: kanskje jeg bare skulle kaste den boken til dundass hehe.siden ikke så mye stemmer i den likevel

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by monlan »

Jeg tror jeg gjorde en feil da jeg fikk guttene mine for ca en mnd siden, med at jeg var for utålmodig. Tenkte at jeg måtte ta hånda inn i buret og klappe de rett som det var. Men det var like mye fordi jeg ikke klarte å la være :giggle:
Det har nok stressa Rasmus og Loffen. Jeg skulle ha gjort som Tonje skriver å latt de være helt i fred i mange dager. For alt er jo nytt og skremmende for rottene.
Da jeg hentet Rasmus og Loffen i butikken kjøpte jeg det røret som de hadde i buret sitter der og som de sov inni og som var kjent for dem og med god rottetisselukt inni :cheerful: Betalte fullpris for røret.... ja ja. Tror det er viktig at rottene har noe som er trygt og kjent i det nye buret. Nå har jeg tatt bort røret og guttene ligger på aviser med gamle klær/ tøy oppå seg. Liker ikke at de ligger rett på plast. Synes det er mer renslig å ligge på papir/ tøy for de tisser jo litt når de sover eller sånn innimellom når det hviler.

Vi har så lyst å kose med rottene våre at vi ikke har tid å vente til de vil kose med oss :kiss:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by tantepose »

Jeg har aldri ventet med å kose med rottene mine.Fra jeg henter dem vil jeg de skal oppleve MEG som det tryggeste stedet i en "ny,skummel verden".Det er veldig viktig ved ev. vanskelige situasjoner senere,at de søker til meg for komme i sikkerhet. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Siv M »

Samme her har kost med de fra samme dag, de får ett par timer på seg til å bli kjent med nytt bur å slikt å så har jeg kommet bort til dem for å kose eller bare la de lukte på hånden min inne i buret å slikt, så har de fått fred en liten stund før jeg er der igjen :giggle: er vanskelig å la være å kose med så nydelige små fjes å snuter da klør det i hendene

Post Reply