Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by tantepose »

Nydelige små gutter! :aww: :kisses:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

Tusen takk, alle sammen! :D

Ja, de er helt nydelige.

I dag tok jeg mot til meg, løftet ut boksen den ene av rottene lå i, og tok den ut av buret, la den på overkroppen min og lot den finne veien ut selv. Den lå lenge i boksen og pelsen var struttende (som jeg har forstått er den nok redd). Tror jeg satt en halvtime med den, den krøyp etterhvert rundt på meg og snuste og nøys. Og jeg som var så redd for at de skulle bite... Nå føler jeg meg lite dum. :) Da jeg satt den inn i buret igjen virket den litt rar, og satt og skjærte tenner lenge, og gjorde ikke stort annet enn å sitte der. Ble litt bekymret for at jeg skal ha traumatisert den, men jeg håper da ikke det.

Den andre har jeg ikke hatt ute av buret enda, den ligger bare i trehuset nederst i buret, og jeg vil jo ikke stikke hånda inn og ta den fra den trygge plassen sin heller.

Det jeg lurer på er, bør jeg ikke ta de ut ved å plukke de opp? Bør jeg vente til de selv kommer ut? Eller er det ok å ta de ut, "tvinge" de til å være med meg og bli vant med meg, eller ødelegger det?

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Siv M »

Det finnes flere måter å få de tamme på, men det mest effektive måten er genser trikset :happy: ta de ut begge to , å dytte dem under genseren din slik at de kjenner varmen og lukten din, da blir de fortere tamme å hadde de villet bite deg så hadde de nok alt gjort det tenker jeg, la de være innenfor genseren din så ofte som mulig kanskje sovner de der :cheer:

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

Siv M wrote:jeg ville ha tatt vekk slike gjemme steder til de ble trygge på meg så hadde jeg satt de tilbake igjen etterpå, er ofte slik med rotter som ikke er hånd tamme at de gjemmer seg i husene sine å tørr ikke komme ut selv med godbiter, nå har du jo hatt dem i noen dager også, så hadde jeg hatt hånden min inne i buret så ofte som mulig så de ble kjent med hånden min, latt den ligge rolig i buret en liten stund, kanskje de hadde blitt så nysgjerrige at de ville ha kommet fram for å lukte på hånden. Men om det er riktig å gjøre det på den måten vet jeg ikke da, men det er det som blir anbefalt i rotte bøker jeg har lest også ta vekk ting de kan gjemme seg i å la den sitte på brystet ditt eller på fanget gjerne med den ene hånden forsiktig over rotta så det blir som ett tak. Men det mest effektive er å la de være på inn siden av genseren din å la de kjenne kropps lukten din og varmen din det er trykt og godt for små tasser, å det vet jeg mange her anbefaler deg å gjøre også, bruke genser trikset.

Jeg fikk dem i går kveld, faktisk, så det er ikke så lenge, enda :) Den jeg tok ut krøyp ned i genseren min ;) Jeg skal prøve å få ut den andre, og la den gjøre det samme. Mye bæsjing på meg, hehe. Takk o lov for at bæsjen til rottene ikke er noe annet enn ganske hard og tørr... :lolear:

Men da skal jeg fjerne huset så lenge, så ordner det seg vel... det bare høres så feil ut å ta ifra dem tryggheten, men om det er slike metoder som må til, så må det til :)

Må bare dele ett til bilde :) Image

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

Huh? Siterte jeg noe som ikke eksisterer? x :sneak:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Siv M »

siljeoslo wrote:Huh? Siterte jeg noe som ikke eksisterer? x :sneak:
nei da var jeg som ombestemte meg :flau: å forandret på det jeg skrev :giggle: du kan også bare ta ut begge på en gang å la begge være under genseren din å kose seg , det er den beste metoden, da trenger du ikke ta vekk det trygge i buret bare ta de ut av huset å dytte de under genseren så ofte du kan jo fortere blir de kjent med deg

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Tonje Lenore »

når de skjærer tenner eller gnisser tenner betyr det at de koser seg :cheerful:
La de få lov til å bruke sitt eget tempo, du så jo at de kom etter hvert når de følte seg mer trygge på deg, fortsett med det,
la de komme ut når de føler for det, og da når de kommer er de trygge på deg også, det kommer seg, bare bruk masse tid
på dem i starten, så går det av seg selv etter hvert :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Siv M »

Tonje Lenore wrote:når de skjærer tenner eller gnisser tenner betyr det at de koser seg :cheerful:
La de få lov til å bruke sitt eget tempo, du så jo at de kom etter hvert når de følte seg mer trygge på deg, fortsett med det,
la de komme ut når de føler for det, og da når de kommer er de trygge på deg også, det kommer seg, bare bruk masse tid
på dem i starten, så går det av seg selv etter hvert :cheerful:
Må bare spørre deg Tonje.
I rotte boka jeg kjøpe en gang står det at du ikke skal ha sove hus å slikt i buret de første dagene å at du skal ha de i fanget med en hånd over de som tak slik at de blir vant med lukten din med det samme å ikke gjemmer seg hele tiden, er det feil eller riktig ?

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

Hihi alt ok da ;)

Vel, jeg fjernet ikke huset, men snudde det opp ned, de har da boks å sove i, men ikke tak, så da får jeg tak i de når jeg vil ha de ut. Jeg vurderte å la de komme ut av seg selv, men jeg forsøker metoden med å ta de ut og heller la de venne seg, og jeg har nå hatt de sovende på skulderen min, under genseren, leeenge. Utrooolig koselig!

Ang. det om tenner... jeg hørte at det både kan bety at de er stresset/redde ELLER at de koser seg. Stemmer det, eller er det kun når de er glade? For pelsen deres stritter jo, men de skjærer tenner innimellom.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Marit Fosen »

Jeg signerer Tonje Lenore sine anbefalinger. I tillegg vil jeg tilføye - ikke ta bort huset deres, som er en del av det som gir dem trygghet. De blir ikke raskere tamme om de ligger og trykker seg sammen i en krok. Godbiter i i en utstrakt, åpen hånd, og du vil snart ha dem klatrende oppover armen.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by kikky »

Stå pels og hakking av tenner kan være tegn på smerte eller en passe sinna rotte. Strittende pels er aldri ett godt tegn.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

Ok, men da blir huset snudd opp-ned igjen, og jeg får være litt mer tålmodig.... *dask på sin egen labb* :)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Siv M »

siljeoslo wrote:Ok, men da blir huset snudd opp-ned igjen, og jeg får være litt mer tålmodig.... *dask på sin egen labb* :)
du har jo alt fått lønn for jobben ved at de sover på skulderen din da, er det ikke kjempe kos med totter :bounce: de beste dyr man kan ha synes jeg

siljeoslo
Pinky
Posts: 10
Joined: 01 Feb 2013, 21:37

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by siljeoslo »

Siv M wrote:
siljeoslo wrote:Ok, men da blir huset snudd opp-ned igjen, og jeg får være litt mer tålmodig.... *dask på sin egen labb* :)
du har jo alt fått lønn for jobben ved at de sover på skulderen din da, er det ikke kjempe kos med totter :bounce: de beste dyr man kan ha synes jeg

...som i snudd den RIKTIGE veien, hehe.

Jo, helt fantastisk. Er helt forelsket! <3 Kjenner på meg at jeg nok alltid kommer til å ha lyst til å ha rotter :hearteyes:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Henter rotter i morgen og har noen spørsmål.. :)

Post by Siv M »

:giggle: Ja man blir veldig fort hektet, bare vent du kommer snart hjem med 1 eller 2 nurk til :roflmao:

Post Reply