skryt til dyrebutikk

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by wollf »

Marit Fosen wrote:
tantepose wrote:Jeg synes ikke disse "kundemagnetene" er greit.Dette er smarte fugler som blir ganske gamle,og dette er et helt uakseptabelt liv. :sadpace:
Det synes ikke jeg heller :trist2: Hvorfor denne lovprisingen av dyrebutikker? Ingen av dere som kalles seriøse oppdrettere leverer dyr til butikkene? Hvordan en enn snur og vender på det, er dyr i butikk en uting som må bort.
det er vel lov å dele positive erfaringer så vel som negative. mange dyrebutikker er flinke. jacko (en grå jacko) i butikken jeg jobbet i var med hjem i helger, fløy løs rundt i butikken og hadde det kjempeflott i stort bur.
han hadde det bedre der enn han ville fått i et hus, da det var stor plass i butikken til å fly rundt.

myrbø boikotter dyr i butikk, men de som velger å ha det og som tar godt vare på dyrene fortjener litt skryt. er dyrene først der så kan de i det minste ha det bra. og det fortjener gode ord.
jeg leverer ikke til butikk, men det har jo ikke noe med butikkene i seg selv å gjøre, men for at jeg ikke kan følge opp rottene etter at de er solgt

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Sandratravolta »

Alternativet for de papegøyene som ingen kan ha siden eieren har dødd er vel å bli avlivet? Dessuten syns jeg vi faller litt vekk fra tråden, dette er SKRYT til dyrebutikk-tråd, og selv om deres personlige oppfatning er at dyr ikke skal være i butikk i det hele tatt, så er det nå en gang sånn det er. Og mange butikker tar godt vare på dyra sine den tiden de er der. Og jeg syns det bør være rom for å gi de god omtale av den grunn.

Dessuten kan man også lettere gi beskjed hvis man ser at det er dårlig hold av dyr i butikker. TENK hvor mange PRIVATE dyreeiere- OG oppdrettere som ikke behandler dyr bra. Tror antallet dyr som lider under dårlige eiere er langt større enn dyr som lider i dyrebutikk. At man lar dyr bli vanskjøttet i butikk er jo ren og skjær idioti, man vil jo ikke tilbake til den butikken igjen med mindre de tar seg sammen?

Det kunne alltids ha vært verre også, valper og kattunger kunne blitt solgt i butikker sånn som i mange andre land. Så mange steder har de det faktisk ganske godt.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by tantepose »

så er det nå en gang sånn det er
Det samme kan man si om pelsdyr i bur,og mye annet også,men gjør man ikke noe blir ingenting bedre heller. :trist:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Sandratravolta »

Man kan absolutt ikke sammenligne pelsdyr i bur med dyr i dyrebutikk. Og pelsdyrdiskusjon er vel ganske langt unna det som diskuteres, jeg er i mot pels. MEN allikevel er de som driver med det de eneste som kan leve utelukkende av den næringen, uten støtte fra staten.

Poenget er at man bør være i stand til å se to sider av samme sak. Selv om du er i mot at dyr skal bli solgt i butikk - så må du faktisk være i stand til å se at folk som jobber der faktisk kan å ta vare på dyra, noen har faktisk samme type kjæledyr hjemme selv og viser de dyra som er i butikken tilsvarende oppmerksomhet.

Jeg mener at i butikken jeg jobber i så er vi (hvert fall jeg) flink med dyra. MEN det er ting som alltids kunne vært bedre. For eksempel lar jeg kaninene løpe fritt mens jeg mater dyra, og tar burvask. Hvis det ikke er noe fysisk å gjøre i butikken har jeg enten en rotte på skulderen eller en kanin i armkroken. Da vi hadde problemer med å få solgt to hunnkaniner, så ble de sterilisert, og det fikk de som kjøpte de gratis. Jeg lager hengekøyer selv, og jeg setter de i buret til jenterottene. Jeg blir igjen etter jeg er ferdig på jobb så jeg kan kose med noen av dyrene og jeg tar med salat, kvister fra epletrær, grønnsaker og "godbiter" hjemmefra.

Det som jeg skulle ønske jeg kunne gjort bedre var å gi marsvinene vi har mer oppmerksomhet, men for å være ærlig så syns jeg marsvin er litt vanskelig dyr, og de er så skvetne og pinglete så jeg håper egentlig bare de blir solgt snart så de slipper å stå i bur. Dessuten er det nok litt kjedelig for fuglene vi har at de står i bur. Men de blir jo aldri værende der så innmari lenge. Men kan jo ikke la undulater og kanarifugler fly fritt over alt. Det hadde vært litt håpløst.

+ alle som kjøper dyr hos oss, (med unntak av hamster) får gratis helsesjekk på Tam Alna. Dvs: kjøper du en rotte til 179,- får du en helsesjekk som er verdt 500,- Jeg har kjøpt rotter og fikk til og med lusebehandlingen uten å betale for det.

Er alt dette negativt? Er det faktisk ikke mulig å se noe positivt i dette?

(Jeg vil faktisk påstå at enkelte av dyrene vi har, har det langt bedre enn mange rundt om i private hjem som blir kjøpt fordi seksåringen maste seg til det.)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Siv M »

Sandratravolta wrote:Man kan absolutt ikke sammenligne pelsdyr i bur med dyr i dyrebutikk. Og pelsdyrdiskusjon er vel ganske langt unna det som diskuteres, jeg er i mot pels. MEN allikevel er de som driver med det de eneste som kan leve utelukkende av den næringen, uten støtte fra staten.

Poenget er at man bør være i stand til å se to sider av samme sak. Selv om du er i mot at dyr skal bli solgt i butikk - så må du faktisk være i stand til å se at folk som jobber der faktisk kan å ta vare på dyra, noen har faktisk samme type kjæledyr hjemme selv og viser de dyra som er i butikken tilsvarende oppmerksomhet.

Jeg mener at i butikken jeg jobber i så er vi (hvert fall jeg) flink med dyra. MEN det er ting som alltids kunne vært bedre. For eksempel lar jeg kaninene løpe fritt mens jeg mater dyra, og tar burvask. Hvis det ikke er noe fysisk å gjøre i butikken har jeg enten en rotte på skulderen eller en kanin i armkroken. Da vi hadde problemer med å få solgt to hunnkaniner, så ble de sterilisert, og det fikk de som kjøpte de gratis. Jeg lager hengekøyer selv, og jeg setter de i buret til jenterottene. Jeg blir igjen etter jeg er ferdig på jobb så jeg kan kose med noen av dyrene og jeg tar med salat, kvister fra epletrær, grønnsaker og "godbiter" hjemmefra.

Det som jeg skulle ønske jeg kunne gjort bedre var å gi marsvinene vi har mer oppmerksomhet, men for å være ærlig så syns jeg marsvin er litt vanskelig dyr, og de er så skvetne og pinglete så jeg håper egentlig bare de blir solgt snart så de slipper å stå i bur. Dessuten er det nok litt kjedelig for fuglene vi har at de står i bur. Men de blir jo aldri værende der så innmari lenge. Men kan jo ikke la undulater og kanarifugler fly fritt over alt. Det hadde vært litt håpløst.

+ alle som kjøper dyr hos oss, (med unntak av hamster) får gratis helsesjekk på Tam Alna. Dvs: kjøper du en rotte til 179,- får du en helsesjekk som er verdt 500,- Jeg har kjøpt rotter og fikk til og med lusebehandlingen uten å betale for det.

Er alt dette negativt? Er det faktisk ikke mulig å se noe positivt i dette?

(Jeg vil faktisk påstå at enkelte av dyrene vi har, har det langt bedre enn mange rundt om i private hjem som blir kjøpt fordi seksåringen maste seg til det.)
Jeg syntes det var veldig mye positivt du skrev her, hadde alle ansatte i dyre butikker rundt omkring vært like flink som deg så hadde det vert mye vanskeligere å finne noe å klage på :cheerful:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: skryt til dyrebutikk

Post by sanca »

Enig med Siv! Det du beskriver her Sandratravolta, høres ut som en butikk ( i hvert fall en ansatt ;) ) som gjør livet levelig for dyrene mens de er i butikken. Så får man være for eller mot dyr i butikk så mye man vil, det er jo en annen diskusjon. Det med avtalen om helsesjekk synes jeg er flott at dere har fått til, men innebærer det at dyrebutikken tar ansvar hvis dyrlegen finner noe som må behandles, betaler de det? (ser du skriver du fikk gratis lusekur, men ble det sponset av klinikken eller butikken der dyret var kjøpt?) Har blitt skrevet her mange ganger om folk som får påvist sykdom hos nyinnkjøpte dyr, drar til butikken for å få de til å ta ansvar, også får de bare beskjed om at de kan levere inn dyret og få et annet. Det synes jeg er helt fryktelig, derfor jeg spør om d vet hva denne avtalen om helsesjekk innebærer av ansvar for butikken.
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Sandratravolta »

Har ikke jobbet her så lenge at jeg har fått opplevd syke dyr, men da jeg kjøpte en syk rotte i en annen (og ganske dårlig) tropehagenbutikk så ringte jeg og sa ifra og de sa de skulle betale for behandlingen av dyret, hvis jeg sendte de kvitteringen på det, og sånn skal det jo egentlig være andre steder også.

Ser for meg at det er som andre "varer" i en butikk. Hvis det er "ødelagt" når du får det, og hvis det kan repareres, så blir det reparert.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Matmor »

Det du har rett på hvis du raskt oppdager at du har kjøpt en syk rotte er å levere rotta tilbake og få en frisk rotte eller varer som tilsvarer prisen på rotta i stedet. Du har ikke automatiske rett til å få behandling av den syke dekket. Det er fordi verdien av behandlingen langt overstiger verdien av rotta, dessverre... Men kjempeflott av noen dyrebutikker tilbyr gratis veterinærsjekk i løpet av de første 14 dagene eller så etter salg hos en bestemt veterinær - det er et godt tiltak.

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Troika »

Jeg har opplevd noe av det samme som Sandratravolta skriver.

Kjøpte en syrisk hamster, den var 5 uker gammel. Kjøpte den en torsdag og hadde den i bare 3 døgn, den var så alt for syk.
Var skeptisk, men tok den tiltross -dessverre. Hadde flere hamster hjemme som kunne blitt smittet og dermed også dø.
Nå gikk det bra og jeg hadde tatt strenge forhåndsregler for meg selv, beholdt nykomlingen i "karantene".

Stakkaren ble obdusert og den hadde aldri overlevd, til tross for noe behandling uansett. Forløpet gikk fort og jeg må si at her tok butikken både veldig useriøst ansvar men også prøvde å rette opp feilen dem begikk.

Dem skulle jo aldri solgt den.. Jeg skulle fulgt magefølelsen..

Da obduksjonsrapporten kom ble den oversendt daglig leder. Dem fikk vite smitterisikoen for mine gjenværende dyr og svaret jeg fikk da, var at dem skulle dekke både veterinærregningen og nødvendig behandling fra veterinær på også resten av dyrene. Satte umåtelig pris på det, selv om jeg skjønte at her ble det neppe mye gevinst å hente.

Etter mye om og men, ble det ingen forebyggende behandling med antibiotika på hamstrene. Ble dem smittet, ville det være mer humant å la dem slippe egentlig. Antibiotika hadde bare forlenget livet deres med noen dager og kanskje mye smerte.

Vel alt bra og faren er over.
Poenget var, at dem til slutt så feilen dem begikk.
Men, noen lærer jo ikke av sine feil, så det har vært 2 tilfeller til..... Trenger man si mer *oppgitt*.


Til en annen positiv greie, ang. dyrebutikker.
Var innom Oslo Zoosenter. Må si dem hadde en del bedre forhold for dyrene enn mange andre dyrebutikker. Kanin og marsvin (så ikke rotter der), hadde kjempe store bur i forhold til det jeg har sett før på butikker. Hamstrene hadde masse ting av træ i burene til klatring og annen aktivitet. Ble positivt overasket over fugleburene også. Spurte om ang. rotter. Dem tar vist ikke inn rotter fra imazo lengre, hadde vist opplevd at det var ekstremt mye sykdom på rottene der i fra.

Det var da jeg tenkte på mine 2, som har 3 luftveisinfeksjonen på 1,5 mnd.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Sandratravolta »

Oslo zoosenter, er ikke det buddy i storgata?? De har rotter nå, og har hatt et kull i butikken. De sier de har fått rottene fra norsk oppdretter og fikk de med unger. Men skjønte ikke så mye av det. Da jeg kjøpte min eldste rotte der (Esel) så sto han sammen med to søstre og det var allerede babyer i buret.

Før vi oppdaget babyene sa han ene ansatte at "det gjør ikke noe at de står sammen, de er jo fortsatt ganske unge og så er det søsken så"

Men jeg syns de er flinke med fuglene sine da!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Troika »

Ja det er Buddy, så går man inn fra storgata, stemmer det.
Jeg spurte ikke om dem hadde rotter nå, men vi kom i prat om imazo siden jeg spurte om hamstrene.
Så det var sånn hun sa dem ikke tok inn spesifikt rotter fra imazo, fordi det var så mye sykdom på rotter der i fra.
Hun virket til å kunne en god del, men mest om fugl sa hun selv. Jeg spurte en annen, han husket ikke en gang hva slags dyr dem hadde :P

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by wollf »

de er på buddy der er veldig flinke til å ta tilbakemeldinger og råd synes jeg. og dyrene har store fine bur. har hatt en rotte derfra selv

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Sandratravolta »

Rottene hadde det mye finere nå enn da jeg kjøpte av dem i fjor sommer hvert fall, og guttene og jentene sto i hvert fall ikke sammen:). Men han ene fyren som jobber mest i dyrerommet har ikke peiling på noen ting virker det som, han fikk det til å virke som om de hadde fått drektig rotte fra oppdretter, som om det var det mest vanlige i hele verden.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by Sandratravolta »

Jeg snakka med han som driver Tam Alna, og han fortalte meg at de vurderer å få dyr fra annen oppdretter enn imazoo. Fordi imazoo "livnærer" seg ikke kun på dyrene, de selger produkter også, og da blir det mindre seriøs oppdrett. Så de skal muligens få fra noen andre som KUN driver med dyr, siden det er så mye sykdom og sånn hos de rottene fra imazoo. Jeg syns det høres helt fantastisk ut jeg.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skryt til dyrebutikk

Post by wollf »

tror ikke de vil få noe bedre jeg.
ingen særiøse oppdrettere leverer til dyrebutikk, og de som gjør det har lite fokus på helse og gemytt uansett. imazoo har i det minste en del retningslinjer

Post Reply