Tørka høy

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Tørka høy

Post by monlan »

Er tørket høy skadelig for rottene? Ser en får kjøpt det på dyrebutikken, og på matvarebutikkene tror jeg. Kan tenke meg at de vil like å grave seg bol inne i en høyball :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Tørka høy

Post by Siv M »

:hmmm: jeg vil tro det kan støve å lage luftvei problemer for dem

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tørka høy

Post by Sandratravolta »

Det skal ikke være noe problem hvis du rister av bøss og støv av høyet først!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Tørka høy

Post by Milla »

Ut i fra det jeg husker å ha lest om det da jeg begynte med rotter igjen for noen år tilbake. Så om du skal bruke høy så må det ristet ganske godt og fryses, for å bli kvitt smådyrene som er der.
Fant egentlig ut at det ikke var verdt bryet :nottelling:
Fleece biter var like greit ;)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Tørka høy

Post by Siv M »

jeg bruker ikke køy til mine rotter ihvertfall :cheerful:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tørka høy

Post by Sandratravolta »

Jeg har prøvd å gi høy til både mine og til de i butikken, de er ikke så interessert i det, bare roter det til og så lar de det være der, blir mye ekstra rengjøring av det syns jeg bare!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Tørka høy

Post by monlan »

Takk for gode råd.

Nei, det kan virke som høy ikke var noe god ide. Jeg tok en kikk på en slik liten, vakumpakket høyball som de selger på Rama 1000. Den så ikke bra ut. Veldig mye støv, og gresstråene var kortklippet.
Jeg så mer for meg slik høy som jeg tror føll, gris og kalver ligger i. Lange strå og lite støv, tror jeg. Noen her som har hester/ storfe og som kjenner til slikt høy? Det er ikke sikkert at det er likt rundt omkring heller. Men jeg har ikke vært borti slikt høy. Har bare et inntrykk fra de få besøk jeg har hatt på ridesenter og fjøs der det har vært unge dyr at det er ganske grovt og burde være fint å bygge bol inni.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tørka høy

Post by HeleneH »

Det er halm man bruker som liggeunderlag til føll, kalv osv :)
Sjekk utegangsstaller i området, de kan du sikkert få kjøpt litt av
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

utmeldt

Re: Tørka høy

Post by utmeldt »

Tanken er god :cheerful: , men eg trur ikkje at eg ville ha lete rottene mine rote i hverken høy eller halm, uanstt størrelse og lengde på høyet eller halmen. Eg har såpass mykje erfaring med høy og halm til å vite at det støver ein god del. Rottene våre har sarte luftvegar, og fortjener kun det beste.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Tørka høy

Post by monlan »

Enig med deg. Det er nok stor risiko for lvi, ja. Så det er nok ikke bra å ta sjansen.
Takk for advarsler :-)
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply